Skip to content

– Fast vänta nu? sa jag förbryllat. Sådär gjorde inte VM-hundarna på internet-TVn…?

6 oktober, 2012

Titta här Spunk, jag har flätat ihop ett fleece-koppel till dig! sa jag viftigt med kampleksaks-fleecefläte-kopplet i handen.

Mäh bah? svarade Spunk med ett pling i ögonen.

För jag har sett att man har sånt på Agility-VM och kampar med innan starten. Och det verkar ju vara förfnittrat roligt att kunna kampa med självaste kopplet innan start och slippa hålla koll på andra kampleksakspryttlar och sånt. Med ett kampleksaks-fleecefläte-koppel så har man ju allt i ett kan man säga, sa jag.

Och väldigt behändigt att ha kampleksaken fastsatt i mitt halsband så den aldrig är längre bort en luft-tugga, sa Spunk och tindrade drömskt med ögonen.

Så nu ska vi prova den tänkte jag, är du med?

Så sa jag, och Spunk hoppade jakande upp och ner (som hon alltid gör i och för sig), och då smet jag ut på aglityplanen och byggde lite snabbt upp en Louise Eriksson-bana, hoppklass ett, för att verkligen prova kampleksaks-fleecefläte-kopplet under naturtrogna former. Verkligen, skulle det provas. Naturtroget så det förslog.

http://pajad.files.wordpress.com/2012/09/20120911-095040.jpg

Kom hit och klä på dig kopplet nu, sa jag till Spunk och höll fram halsbandet så hon kunde stoppa i huvudet.

Apselut, sa Spunk med ett huvud-plums.

Kampelikamp, sa jag sen med kampleksaks-fleecefläte-kopplet.

Kampelikamp, svarade Spunk med sitt mest intensiva öronflärp.

Hittills funkar ju det här kopplet jättebra, sa jag.

Apselut, sa Spunk kampigt.

Och nu kan du sätta dig så ska jag ta av det och så ska vi låtsas som om vi startar på riktigt och på en riktig tävling, sa jag och satte Spunk som höll fast i kopplet som en symaskin som hängt sig mitt i sömmen.

Du måste släppa kopplet med munnen, om jag ska kunna ta av det, sa jag till Spunk.

Och plötsligt blev Spunk jättedöv. Det är den enda förklaringen jag kan komma på precis just nu.

Du måste verkligen släppa kopplet, hörredu, sa jag till Spunk och petade på henne med… blicken. Typ.

Och Spunk svarade inte alls utan hängde som en symaskins-piraya i kampleksaks-fleecefläte-kopplet och såg bara lycklig ut.

Okej. Den här startrutinen får vi kanske omarbeta en smula, sa jag under tiden jag lirkade ut kampleksaks-fleecefläte-kopplet ur gapet på Spunk.

Sitt och stanna där nu, så kastar jag bort kopplet till på-låtsas-tävlings-koppelbäraren, sa jag till Spunk och kastade bort kopplet.

Tjoho! sa Spunk och for efter kampleksaks-fleecefläte-kopplet och snodde det från på-låtsas-tävlings-koppelbäraren, och tog det i munnen och frivarvade ända till månen, jättevackert, med kampleksaks-fleecefläte-kopplet viftandes efter sig som en rundig, synnerligen avlång, Stålmannen-mantel.

Fast vänta nu? sa jag förbryllat. Sådär gjorde inte VM-hundarna på internet-TVn…?

Mpfhhh! sa Spunk till svar. Hon kunde inte säga så mycket annat för i så fall hade hon fått öppna munnen lite till och tappat kampleksaks-fleecefläte-kopplet och det ville hon absolut inte.

Kom hit så provar vi igen, sa jag.

Och så startade vi om. På med koppel, kampa lite, av med koppel, lirka kampleksak, lirka kampleksak, lirka kampleksak, kasta kampleksaks-fleecefläte-kopplet till den påhittade koppelbäraren och säga till Spunk att hon inte fick ta den med en gång.

Sitt och stanna nu, sa jag under tiden Spunk sneglade på kampleksaks-fleecefläte-kopplet.

Mhmm, sa Spunk, med ena ögat på mig.

Redo att köra? Okej! sa jag till Spunk och började springa.

Spunk började också springa, men inte mot mig utan mot kampleksaks-fleecefläte-kopplet.

Mäh hallå? sa jag igen.

Du sa okej, och okej är faktiskt friordet. Och då sprang jag till kampleksaken såklart, duh? sa Spunk med förvånade ögon.

Som om vi aldrig jobbat med externbelöningar eller? sa jag.

Inte vad jag kan minnas just nu precis, sa Spunk och kampade loss över hela agilityplanen med kampleksaks-fleecefläte-kopplet.

Eller så har vi kampleksaks-fleecefläte-kopplet som en kampleksaks-fleecefläta istället, sa jag.

Kanske måhända, det är bara att välja vilket som passar dig bäst, sa Spunk när hon swoschade förbi mig för trehundraelfte gången över gröngräset, överlycklig över sin fina kampleksaks-fleecefläta.

Så minimerar vi kanske frivarvs-potentialen i din Spunk-kropp? ropade jag efter Spunk när hon försvann bort i horisonten. Jag är inte säker på att hon hörde mig.

11 kommentarer leave one →
  1. 6 oktober, 2012 18:44

    Milou hälsar att det verkar finns en härlig terrier gömd i den Bergerska kroppen! 🙂

  2. 6 oktober, 2012 19:36

    Mycket tveksamt att detta är godkänt då man inte får belöna hunden på planen 😉 man kan bli diskad. har hänt på svenska tävlingar och det borde inte vara tillåtet på vm. bara så du vet 😉

    • 6 oktober, 2012 20:02

      Man kampar INNAN man går in på planen 😉
      Men jag vet att det var omdiskuterat, speciellt Greg Derrets koppelhantering…

    • Ann-Sofie, Pascal & Kaos permalink
      8 oktober, 2012 06:44

      Precis som Humlespunk skriver är det okej så länge kampen sker innan man går in på planen. Men koppel får se ut hur som helst! Själv har jag ett elastiskt koppel som jag satt på nosludd (sånt som hästar har alltså!), ett i handtaget och ett längre ner. Kaos blir heltaggad när jag drar på agilitykopplet på tävling, för då vet han att nu är det dags 😀

  3. 6 oktober, 2012 20:06

    Hahaha, åh, Wahidah hälsar till Spunk att Spunk är en otroligt klok och duktig hund 😉

  4. 6 oktober, 2012 20:43

    Det viktiga är att ha kul, eller….;)

  5. 6 oktober, 2012 20:52

    Oj så agilityinspirerat. Jag fattar som vanligt knappt någonting. 😉

  6. 6 oktober, 2012 21:36

    Tänk så bra det kan bli när man gör nya saker! 😀

  7. Åsa Nilsonne permalink
    7 oktober, 2012 08:32

    Skrattar så att ögonen tåras….

  8. Ann-Sofie, Pascal & Kaos permalink
    8 oktober, 2012 06:45

    Haha, lilla Spunk då 😀 Det är i alla fall effektivt att ha ett speciellt agilitykoppel som man drar på när det närmar sig ens tur på tävling och hundarna blir helt galet taggade! 🙂

Kommentera

