Skip to content

– Bara pytteklippa dig pyttelite, sa jag till Humlehunden.

30 september, 2012

Du börjar bli rätt så luddlurvig nu, sa jag till Humlehunden. För det börjar hon bli. Och när pälsen växer ut några centimeter, så kommer tovorna blixtfort.

Skulle bara våååga klippa mig nu när oktober står för dörren, mumlade Humlehunden och började smyga i väg.

Nä, jag har inte tänkt hel-klippa dig nu. Bara pytte-klippa dig pyttelite.

Bah, svarade Humlehunden. Hon gillar inte alls pyssel och plock. Hon står ut, och står still, men hon gillar det inte. Inte alls.

Fast du har fått tovor i armhålorna, de måste vi ju klippa bort. Man kan ju inte gå runt med tovor i armhålorna, sa jag och tänkte på hur det skulle sett ut om folk i allmänhet hade gått runt med tovor i armhålorna. Inte riktigt klokt, tror jag det hade sett ut.

Det är skillnad på folk och fä faktiskt, sa Humlehunden med en fnysning.

Sant, sa jag.

Och så vände jag på Humlehunden och tog den pyttelilla saxen och klippte de pyttesmå tovorna i armhålan (bara den ena, konstigt nog) och kände mig nästan som en hjärnkirurg faktiskt. För allt är så pytte på Humlehunden, man får liksom vara stadig på handen så man prickar rätt. Ungefär som för en hjärnkirurg, tror jag.

Väldigt bra att du ligger så still, sa jag till Humlehunden.

Det är väldigt ansträngande eftersom det killas så införjordat, bara så du vet, muttrade Humlehunden med ett kvävt fniss.

Duktiga du. Och nu är det färdigt, sa jag, eftersom pyttetovor på en pyttehund bara tar en pyttestund att klippa bort. Och så vände jag henne rätt igen.

Ska vi ta tag i dina tovor i kalufsen nu? sa Humlehunden och spanade in saxen och mitt toviga hår.

Absolut inte, sa jag och höll mig om huvudet, och för att plocka bort tov-fokuset bytte jag samtalsämne helt, till Humlehundens favvis-samtalsämne. Kanske det skulle smaka bra med en köttbulle kanske?

Ja tack, sa Humlehunden och skuttade iväg mot kylskåpet väldigt obesvärat nu när hon inte hade några tovor i armhålan kvar. Inte för hon skuttade besvärat tidigare, men ändå.

4 kommentarer leave one →
  1. 30 september, 2012 20:41

    Popcorn och majs… inte riktigt samma sak, men att ha en långhårig hund gjorde att jag insåg att ALDRIG MER LÅNGHÅRIG. Det var enbart så jag kom in på mallarna från början, innan jag insåg att det var den perfekta hunden i övrigt också. Jag trodde på allvar (för 12 år sen eller så) verkligen att det enda som skilde belgarna åt var pälsen. 😳 🙄
    Skönt med bortklippta tovor. Men tänk på att man absolut inte får säga att man måste raka sig under armarna, för då är man anti-feminist. Även om det blir tovor om man INTE rakar.

  2. 2 oktober, 2012 09:03

    Har du alltid klippt Humlehunden eller har hon varit fullpälsad tidigare? Minns inte vad det var för raser i henne? Snart dags för mig att korta ner Kiras päls igen också, det är jobbigt med pälsar som tovar..:/

    • 2 oktober, 2012 09:10

      Jag har alltid klippt henne 🙂
      Hon har en tunn, fluffig powderpuff-liknande päls som tok-tovar sig när den blir längre. Och den gör inte mycket nytta vad gäller värme eller skydd, tvärtom nästan, så jag har aldrig haft den särskilt lång.

      Hon är en blandning av pudel, terrier, chinese crested powderpuff och lhasa apso 🙂
      Pudel i huvudet, powderpuff i pälsen 🙂

  3. 3 oktober, 2012 06:54

    Denna eländiga puffpäls är bara bra på en sak det är att se vacker ut när puffarna springer, den obraiga puffpälsen är oxå jättte bra på en sak det är att tova sig, färdigt tovat för tovadevantar eller liknande!! Men jobbig det är den allt, been there done that, nu springer min puff på de gröna ängarna med låååång otovig puffigpäls och ser vacker ut (nej han gick inte vidare till de gröna ängarna på grund av den obraiga pälsen)

Kommentera

