Skip to content

– Är det en kuggfråga så man ska svara ”Fred på jorden” eller nåt sånt…?

11 september, 2012

Yey! sa jag när september-numret av Clean Run damp ner i brevlådan.

Genast och ivrigt började jag bläddra bland artiklar och övningar och träningsbanor och amerikanska agility-ytterligheter som är såå förnördat roliga att läsa om.

Och tidningen kunde inte kommit lämpligare och lägligare och allt sånt bra som talar om att det var jättetoppen att den kom just nu, för kan man tänka sig att en av artiklarna handlade om tävlingsnerver.

Tänk bara. Nästan spökligt träffande, eftersom jag just nu är inne i mitt ”face your fear-tränings-tävlings-projekt” och varken ätit eller sovit på drygt en vecka på grund av mina fabiösa, samt multipla, mentala nervösighets-kollapser. (Haha nä, det sista var lur. Eller, lite bildligt talat kanske.)

Det här ska jag vääärkligen läsa, sa jag till maken och pekade på artikeln, skriven av Kathy Keats. Den heter ”Agility Mind Gym – Dealing with fear and pressure”. Jag menar, kan det bli mer mitt i prick?!

Så sa jag, med stora ögon och nästan andligt övertygad om att Kathy Keats och min ”spirit” träffat på varann, någonstans på den drömska agilitybanan som vi alla svävar iväg till om natten i sömnen utan att vi vet om det, fast vissa minns att de inte vet om det och andra gör inte det.

Och att våra ”spiritsar” samtalat djupt och innerligt, fast undermedvetet såklart som man gör när man drömmer, under tiden vi gjorde blindcrosses och ass passes och lead outs på den drömska, samt himmelskt förfnittrade, agilitybanan. Och tack vare detta, så visste hon undermedvetet precis vad jag gick igenom just nu.

Därför började jag läsa med stort intresse, för att se om våra ”spirits” kommit fram till något undermedvetligt och synnerligen användbart.

Superintressant, sa jag till maken som inte hörde vad jag sa, och då bestämde jag mig snabbt för att inte berätta att jag träffat Kathy Keats andligen på en drömsk agilitybana och vi fnittrat blindcrosses och asspasses och lead outs, och så läste jag vidare.

Ask yourself honestly, would you keep competing if:

  • There were no titles?
  • There were no major events?
  • It was not a competition, no scores, no judge?
  • The only person there was the judge?
  • You were the only person there?

Hmm…? sa jag till Spunk, som lagt sig tillrätta bredvid mig i soffan. Den sista punkten var bäst, SÅ skulle jag kunna tävla hela dagarna faktiskt. Och det kunde Spunk med, om leverpastej inte räknas som en person.

Och så läste jag vidare. Fast när jag plumsade in på nästa sida stötte jag på alarm.

Agility mind gym exercise 1:

Think of something that is far more important to you than agility. Something that makes you laugh or you would give agility up for.

Vah? sa jag till Spunk. Vad menar hon? Vad kan vara viktigare än agility? Och vad skulle jag kunna ge upp agility för…?

Och så rös jag till en smula. Och så började jag grunna.

Är det en kuggfråga så man ska svara ”Fred på jorden” eller nåt sånt… eller familjen, eller att alla barn ska vara lyckliga, eller att man ska rösta när det är val….? Eller är det saker som man GÖR hon menar…? mumlade jag till Spunk och kliade mig i huvudet.

Jag menar, om någon skulle kidnappa maken och säga ”Jag klipper av honom lilltån om du inte slutar fnittra agility”, så hade jag såklart slutat fnittra agility. Efter att jag frågat maken om han behöver sin lilltå jättemycket, eller bara lite.

Jag kliade mig i huvudet igen. Och funderade. Och funderade. Det här kunde ju ta jättelång tid att komma på ett svar på den frågan.

Jag undrar om man måste lösa Exercise 1 innan man kan göra de andra övningarna…? sa jag till Spunk. Men hon visste inte heller.

Eller så läser vi färdigt artikeln sen. Och går ut och fnittrar lite agility istället, sa jag till Spunk och lade tidningen åt sidan.

Och tänk att det tyckte hon också att vi skulle göra. Fnittra agility. Vi är rätt lika så.

4 kommentarer leave one →
  1. Agneta Alriksson Olofsson permalink
    11 september, 2012 20:13

    Jaaa, det var ingen lätt fråga – ja här gäller det att tänka till – återkommer med ev. svar – men sitt inte uppe natten för det….

  2. 11 september, 2012 21:34

    Väldigt märklig fråga… Men det är säkert meningen att man ska svara ”fred på jorden!” eller något sådant! Vad annat skulle det kunna vara?

  3. 12 september, 2012 16:28

    :-))

Trackbacks

  1. Alla drömmer om agility. « Salukitrix

Kommentera

