Skip to content

Och jag utstötte mitt förtjusande, men ändock skräckinjagande, ”skrämma-bort-en-mink-tjut”.

7 september, 2012

Häromdagen träffade jag på ägaren till fåren som finns i hagen bredvid vår trädgård. Fast jag såg hans hund först.

För något svart ven förbi som en projektil längst med staketet i det höga gräset, och min första tanke var att minken kommit tillbaka och att jag snabbt måste ut och knuffa undan mina höns så att de inte blev mink-mat. Och när jag måste tänka och göra något snabbt, så följer jag tyvärr ofta principen ”bättre fort än bra”.

Närmast dörren stod foppatofflorna, så de hoppade jag i och plumsade ut mot fårhagens oländiga terräng med mitt ”skrämma-bort-en-mink-tjut”.

Uhäääuhää! skrek jag tjoigt och foppatoffel-plumsigt och Medusa-hårs-virvligt och viftade med armarna, i riktning mot fårhagen.

Och i samma sekund som jag utstött mina förtjusande, men ändock skräckinjagande, ”skrämma-bort-en-mink-tjut” så såg jag fårägaren och två veterinärer stå i fårhagen och ta blodprov på fåren. Med en kanyl i halsen på ett av fåren. Och det är ju synnerligen opassande med ”skrämma-bort-en-mink-tjut” när ett får står och har en kanyl i halsen.

F’låt, sa jag rödkindat, jag tyckte jag såg en mink.

Och sen tittade jag lite på fårägarens svarta BC som läckert hukigt ven som en projektil i det höga gräset längst med staketet för att hämta in ett av fåren som inte alls ville bli blodgivare.

Uh? tänkte jag utan att det hördes, och bestämde mig omedelbums för att inte nämna att jag uppenbarligen misstagit hans BC för en mink.

Och så fastnade jag med blicken på BCn en lite för lång stund tror jag, för jag blev så vallnings-star-strucked. Fastän jag kanske skulle sagt något. Vettigt. Eftersom jag nyssens plumsat runt i det höga gräset med opraktiska foppatofflor på fötterna, håret alldeles Medusa-virvligt, och armviftigt tjutit ”Uhäääuhääää!”.

Så för att lite för sent ta fokus från mitt ”skrämma-bort-en-mink-tjut”, och få bort den väldigt märkliga tystnaden, så berättade jag snabbt att ett får rymt ur hagen häromdagen och att min väldigt kapabla tvärtom-vallare stoppat in fåret i hagen igen.

För Spunk är jätteduktig på tvärom-vallning, sa jag.

Vallar du med henne? sa fårägaren.

Eh. Nä.

Så sa jag. För det kan jag ju inte påstå att jag gör. Alls, faktiskt.

Och sen blev det tyst igen.

Fast jag kanske kunde få ditt telefonnummer? sa jag. Och i samma sekund jag sa det så hörde jag själv hur dumt det lät. Stå i en fårhage och be okända karlar jag precis träffat om deras telefonnummer, menar jag. Jag kanske skulle börjat med en förklaring, innan jag bad om ett telefonnummer. För att inte framstå som dum. Eller mer dum än jag redan framstått som. Om nu det var möjligt.

Eh, för om ett får rymmer igen kanske jag kan ringa dej, så din hund kan valla in fåret i hagen igen. För min hund är inte så… vad ska man säga… särskilt precis i sin vallning. Det enda jag kan garantera är att fåret inte står kvar så samma fläck där vallningen påbörjades, på den nivån är det. Fåret kan hamna lite var som helst, så att säga.

Okej, sa fårägaren.

Och sen blev det tyst igen.

Jag kommer bort med telefonnumret sen, när vi är färdiga här, sa fårägaren som fortfarande höll i ett av fåren där veterinären höll på att ta blodprov.

Bra, sa jag.

Och sen gick jag hem. Under tystnad och med en liten pinsam känsla, fast fortfarande väldigt vallnings-star-strucked. För det är riktigt, riktigt häftigt att se en BC valla. Det ÄR det.

Och OM den här fårägarens BC var häftig. Häftig på nivån ”vallnings-star-strucked”. Alltså überhäftig BC, kan man säga.

Och inte alls lik en mink, om man tittade lite mer noggrant.

No comments yet

Kommentera

