Skip to content

Och på tal om trollen – mässlings-banan hade tokhög fnitterfaktor.

6 september, 2012

Vad ska vi fnittra för roligt agility-tjolaho idag då? sa jag till HumleSpunkarna och viftade samtidigt lite finurligt med en korv, som jag tänkte slanta upp till agility-tjolahoet. Och om jag ställer frågan samtidigt som jag viftar med en korv så hoppar båda två fyrfota. Och det är så roligt.

Jag hittade en träningsbana med jätteroliga aka helknäppa slalomingångar, så de slalom-ingångarna måste vi ju prova. Jag fipplade till lite annat och möblerade om och lade dit och tog bort, så det blev en riktig Mässlings-bana a’la HumleSpunk. Vill ni vara med? sa jag och viftade lite med korven igen, och då hoppade HumleSpunkarna fyrfota jättemycket och ville sannerligen vara med och fnittra fötterna av sig på en mässlings-bana med jätteroliga aka helknäppa slalomingångar och en gunga.

Och måhända jag skriver väääldigt ofta att banorna är roliga, men det beror på att agility i sig är förfnittrat roligt. Redan från början, liksom. Fast jag har faktiskt sprungit en väldigt tråkig bana en gång, en jättetråkig klass två-bana som var förvirrad in absurdum och bara var full med fult lur och farligheter. Så de finns. Men såna banor vill jag inte fnittra på här hemma. Här hemma väljer vi bara banor med hög fnitterfaktor, för de är roligast.

Och på tal om trollen – den mässlings-banan vi valde att köra här hemma idag hade tokhög fnitterfaktor. För såna är roligast.

Vi hann med att köra kombinationerna Vita Ringen och Svarta Ringen.

Vita Ringen var banan med den dansk-tokiga slalom-ingången (14-16). Eftersom slalom-ingången var spännande, så ville jag i övrigt ha mest lite roligt runt-spring, bara för att runt-spring är så roligt och slalom-ingången var klurig.

Och sen lite roligheter mellan nio och tio såklart, där det var superspännande att se om Spunk tog ”fram ut” och swichade mellan hinder och slalom till gungan.

Själva slalomingången provade vi oss fram på, med både ”långa vägen” med vänstersväng efter fjorton, och ”korta vägen” mellan fjorton och femton. Bäst gick när jag blindbytte efter tretton och vänsterhandlade över fjorton, plockade upp henne mellan hindrena med en vifthand över femton och sen följde med och drog henne en smula upp till slalombörjan och flickade in henne. Ska klura lite till på hur man kan handla den, men den lösningen kändes faktiskt bra för Spunk och mig.

Svarta Ringen var bara ljuvlig, och flöt så bra. Mellan tolvan och gungan stolpade jag henne för att få en rak linje upp på gungan, och hon smällde den så fröjdesamt  i backen så det rasslade i björkarna runt agilityplanen.

Och Spunk tog ett helt otroligt bakombyte mellan åttan och nian och plumsade sitt allra vackraste in i slalomet, och jag kunde ta ett litet steg till elvan under tiden jag tjoade ”bra rätt kör” till Spunk i slalomet. Helt makalöst faktiskt. Jag blev så imponerad av mitt vackra sprak-Spunk, så jag var bara tvungen att tokbelöna med jättemycket korvslantar, för det tycker hon om. Och jag tycker om henne.

(Fast jag är fortfarande lite förbryllad att hon plättlätt och tveklöst tog ett löst bakombyte och på egen hand hamnade rätt in i slalomet på svåra ingången, men missade ingången två gånger i rad när jag följde med henne upp och framförbytte så hjälpsamt på första banan.)

I morgon (hoppas jag vi hinner) så ska vi ge oss på Svarta Rutan och Vita Rutan. Jag ska bara slanta lite mer korv och laga kampleksaken. Sen kör vi.

4 kommentarer leave one →
  1. 6 september, 2012 19:35

    Ännu en rolig bana förstår att du gillade svarta ringen bara av att titta på den på pappret gillade jag det såna fina linjer rätt smart att börja med vita ringen för den var en aningens klurigare och avsluta med den svarta för lite flyt!
    Härligt att det funkade bra med bakombyten och slalomingången kanske blev det för ”enkelt” när du hjälpte henne med ett framförbyte på första banan.

    • 6 september, 2012 20:14

      Den var riktigt rolig, prova vettja 🙂
      Och jag begriper inte hur hon kunde, flera gånger, ta bakombytet så fint. Jag är alldeles… lycklig 🙂

  2. 7 september, 2012 04:54

    Äntligen an jag kommentera här!

Trackbacks

  1. …det är roligare att ha roligt än att ha tråkigt. Det tycker vi båda två. « HumleSpunk

Kommentera

