Skip to content

Därför har jag gjort en liten lapp-skylt att sätta på soptunnan. Om jag törs.

22 augusti, 2012

Så. Nu har jag fixat till en liten lapp-skylt att sätta på soptunnan här hemma, om jag törs, för att komma tillrätta med den gula kladdet som somliga hundar envisas med att spreja dit.

Jag pratar pojk-hunds-pink.

Är det för att jag har två tikar här hemma, som varendaste hanhund måste pinka revir på nåt vis? Eller är det för att soptunnan är ovanligt inbjudande att pinka till när man passerar förbi? Inte vet jag.

Men nerpinkad blir den, vår stackars soptunna. Och det är lite äckelpäckligt i längden, faktiskt.

Därför har jag gjort en liten lapp-skylt att sätta på soptunnan. Om jag törs. För jag vill ju inte bli känd som ”sur-skylt-tanten” i byn eller så. Alternativt skulle jag ju kunna sitta i fönstret hela dagarna och kika bakom gardinen och knacka på rutan när hanhundarna radar upp sig vid soptunnan för att pinka, men det känns inte riktigt rätt. Jag är för ung och o-ilsk för det. Tror jag.

En lapp-skylt känns inte lika hemskt. Om jag nu törs sätta upp den.

Först tänkte jag skriva skylten på engelska, fast sen ångrade jag mig halvvägs, men när jag kom till slutet på engelskade jag till den i alla fall. Så även turist-hundar förstår. Och för att jag är synnerligen internationell.

Om jag törs sätta upp den, så kanske passerande hanhundar kan låta bli att pinka ihjäl den stackars soptunnan. Alternativt låta bli att måla den rosa. Vilket som.

11 kommentarer leave one →
  1. 22 augusti, 2012 16:45

    Usch och fy för hanhundspink, många skvätter alltför mkt, så klart killarna måste sätta revir (så är det ju även inom människovärlden, fast kanske inte med kiss då… )
    Sätt du upp den lilla lappen du! Du får väl snirkla dit ett lite tack, oxå, så kanske du inte blir beskylld som surtant.

  2. 22 augusti, 2012 18:50

    Om en hanhundsägare (obotlig, bara en tik har passerat) ska säga något… Antar att du har tunnan vid en grind eller så? För min del så har mina killar aldrig fått pinka på staket, grindar, bilar, portar, soptunnor mm! De får helt enkelt inte kissa på andras ägodelar på det sättet.
    Tycker gott att du kan sätta upp skylten! Kanske plita dit ett ”Tack” som Linda föreslår, men de som ev. blir sura får väl bli det. Vi hanhundsägare får ju ta lite ansvar för våra markerande herrar. (Och jg gör likadant med de två revirpinkande damer jag rastar då och då:D)

    • 22 augusti, 2012 18:57

      Skönt att höra 🙂

      Jo, soptunnan står på utsidan av staketet vid grinden. Och tyvärr är grindstolparna rätt attackerade också, men det syns mest på soptunnan. I värsta fall får jag väl flytta in den på uppfarten, men det blir rätt trångt.

      Det jag inte begriper är att det finns hur mycket som helst annat överallt att pinka på, längst med vägen. På andra sidan finns maden med buskar i kanten, och efter ytterligare femtio meter så kommer själva skogen… Jag skulle önska att de kunde skona vår soptunna och hejda hundarna de femtio meter det tar innan de kommit fram till skogen istället 🙂

      (Och jag hoppas att det framgår att jag inte syftar på ”alla” utan bara ”några specifika” hanhundsägare 🙂 )

      • 28 augusti, 2012 09:58

        Det förstår jag! Att du inte skäller på alla alltså.
        Om det nu är så att det finns ”natur” på andra sidan vägen – då går man ju DÄR med sin pinkande hane! Självklarheter alltså…:)

  3. 23 augusti, 2012 01:01

    Bra gjort, klart du ska sätta upp den (utom pissräckhåll då)! Just do it, det har du rätt till. Annars kanske hanhundsägarna kan komma och skura soptunnan en gång i veckan?

  4. 24 augusti, 2012 21:06

    Oj, nu känner jag mig träffad här…Rudi är en sån som pinkar på precis allt och alltid, ja, inte inomhus förstås, men ute. ALLT markerar han och bor det tikar där så blir det allt soptunnor och grindstolpar och blomkrukor förstås…Fast mina grannar säger att det gör inget för det regnar ändå bort snart. Bra va?

    • 25 augusti, 2012 07:47

      …om det nu regnar regelbundet (varje dag) och tillräckligt rejält för att spola bort det även om det hunnit torka till, så hade det varit ok med mig också 😉
      Men nä, jag kan inte hjälpa det – jag tycker det är äckelpäckligt med nerpinkade saker helt enkelt 🙂

  5. 28 augusti, 2012 00:50

    Sätt upp lappen! (om du inte redan gjort det) Mina vänners hanhundar får inte kissa på vad som helst hela tiden och när jag är ute med hanhundar får de absolut inte det! Just soptunnor, staket, andras bilar och liknande är totalförbjudna. Fast jag ser ju de som låter sina hundar kissa på agilityhindren på olika klubbar, på folks cyklar och allt möjligt… *muttrar något irriterat och ohörbart som en surkärring*

    • 28 augusti, 2012 09:59

      Skönt att läsa fler ”surkärringar”:)
      Kan gräla en hel del på ”hanhundsägarkollegor”…

      • 28 augusti, 2012 10:31

        Haha 😀 Ja hade jag haft en ”pissvänlig” soptunna så hade jag nog satt upp en lapp med något om att hanhundar inte fick kissa på den, men att man får slänga hundbajspåsar i tunnan.

Trackbacks

  1. – Absolut att du är. Men jag kan ta hand om det, sa Humlehunden. « HumleSpunk

Kommentera

