Skip to content

– Va? Ett pip? sa jag och släppte Lilla Vit i pur förvåning, innan jag ens hunnit lyfta henne.

21 augusti, 2012

På lördagen var det planerat för kläckning hos Lilla Vit, som återigen gett sig på att ruva ägglingar. Och efter förra kläckningens strålande resultat, med sju kycklingar på fyra ägg, förstår jag att hon var lite pirrig. Och jag med.

Och för att välkomna de nya kycklingarna, som förhoppningsvis skulle kläckas på lördagen som sagt, så begav jag mig in i det hönsliga ruvarnästet på fredagen för att städa och piffa till det lite.

Pirrigt inför morgondagen va? sa jag småpratigt till Lilla Vit, som sannerligen såg pirrig ut. Eller… hemlighetsfull? Det är svårt att hålla isär de två ansiktsuttrycken på en höna.

Och när jag bytt vatten och fyllt på med foder och puffat sågspån och plockat poop, så hade jag egentligen bara själva ruvarbädden kvar att piffa till.

Skulle du kunna tänka dig att lyfta lite på baken, så jag kan kika in och se att allt står rätt till? sa jag till Lilla Vit.

Fast då skakade hon bara på näbben, och lyfte sig inte alls, någonstans.

Fast lite? Om du råkat poopa av misstag i ruvar-huset så vill jag hinna plocka bort det innan ägglingarna förvandlas till kycklingar, förstår du.

Men nä. Hon vägrade.

Då får du ursäkta, men då lyfter jag helt enkelt ut dig en liten sekund. Snabbt.

Och när jag försiktigt tog tag om Lilla Vit för att lyfta henne, så hörde jag något förmärkligt.

Va? Ett pip? sa jag och släppte Lilla Vit i pur förvåning, innan jag ens hunnit lyfta henne.

Har de redan börjat kläckas menar du? frågade jag förvånat.

Och då log hon stort, fast samtidigt plirigt och finurligt, sådär som bara nyblivna hönsapöne-mammor kan göra.

Och när jag lyfte lite på fjädrarna, så såg jag inte bara en, utan fyra små kycklingar som pep runt bland äggskalen under magen på henne.

Fyra? Kläcktes allesammans äggen? Och redan på en fredag?

Mhmm, tyckte jag mig höra från Lilla Vit, som skrockade så gott och höll om kycklingarna synnerligen moderligt med sina fjädriga vingar.

Alltså, du är makalöst duktig på att kläcka fram kycklingar. Och vackra sådana.

För just de här kycklingarna måste jag säga var sötvackrare än praliner, och pep ljuvligare än en flöjt på tvären. Tvärflöjt, alltså. Ljuvligare än så.

Stolt som tusan är jag. Tänk vad du kan! Stolt är jag, sa jag med väldigt mycket stolthet i rösten.

Och Lilla Vit burrade upp sig och skrockade och kramade sina kycklingar och såg väldigt stolt ut hon också. Med rätta, gjorde hon det.

Detta bildspel kräver JavaScript.

5 kommentarer leave one →
  1. Agneta Alriksson Olofsson permalink
    21 augusti, 2012 22:58

    Ja – dom är så otroligt söta !

  2. 22 augusti, 2012 00:12

    Men snälla NÅN vilka gulliga ulliga små varelser. Duktiga Lilla Vit! :cheers:

  3. Åsa Nilsonne permalink
    22 augusti, 2012 08:36

    Der var rekord i kycklingsöthet, särskit de som är åt det grå hållet…

  4. Jenny o Brio permalink
    22 augusti, 2012 11:03

    Åh kära jösses! Så mysigt!!! GRATTIS kycklingmamma!

  5. Åsa permalink
    23 augusti, 2012 15:59

    Jag tror jag får pippi så söta de är Den där rasen fejsrejs gillar jag 😉

Kommentera

