Skip to content

– Ge mig köttbullen, säger Spunk. Och då gör jag så klart det.

8 augusti, 2012

Bland annat den här banan fick vi prova på i morse, Spunk och jag. En Diana-bana. Snacka om förfnittrad.

För försök att styra ett sprakigt Spunk in i rätt tunnelingång, när man har fyra att välja på plus två hopphinder, samtidigt som man själv försöker komma ihåg vilken tunnelingång som var vilken. Eller att knuffa Spunk rätt efter tunneln med ett bakombyte, samtidigt som man försöker blocka tre tunnelingångar med kroppen, lite hockey-aktigt. För svänger hon fel efter tunneln, så hamnar hon i tomma intet. På baksidan av en böjd sexmeters-tunnel. Hur kul är det? Och jag vill ju att Spunk ska ha kul, så det kändes synnerligen ansvarsfullt att göra mitt bästa för att styra henne rätt.

Tack och lov mjukstartade banbyggar-Diana med en ”välj själv-tunnelingång” på fyran (när siffran är i mitten får man välja själv), så oavsett vilken tunnelingång Spunk tog på fyran så tjoade jag ”Braaa, rätt!”. Sen blev det lite svårare. Och mer spännande, och därför roligare såklart.

Men det som var roligt också, var att det äntligen var lite vettigt väder idag. Det tyckte både Spunk och jag, vi är rätt lika så. För idag var det höstligt ljummet och friska vindar, som kontrast till tjugofem grader, vindstilla och gassande sol.

Sånt där pläh-väder med tjugofem grader, vindstilla och gassande sol, där man får hoppa ner i ett bad med roll-on innan man börjar fnittra agility för att inte halka på sig själv, sånt väder gillar inte vi.

Uäk vad du svettas, säger Spunk då, när det är soligt och varmt.

Men det gör inte du, hur bär du dig åt för att hålla dig så fräscht osvettig? säger jag.

Flåsar lite med tungan istället, säger Spunk nonchalant och världsvant, och flärper lite med berger-tungan.

Jag flåsar också, säger jag efter att ha spurtat runt banan, men det hjälper inte.

Människosläktets flåsteknik är lite defekt måhända, eller så är det bara du, svarar Spunk.

Och då tänker jag att alla människor svettas om de springer i sommarsol. Inte bara jag.

Jo. Så tänker jag visst det.

Men även om Spunk inte svettas, utan floffar runt fräsch som ett Timotej-schampoo, så gillar hon inte värmen nåt nämnvärt. Tidiga mornar och sena kvällar har varit bäst tider att träna på, men har det blivit för varmt så suckar hon lite lojt.

Speciellt tydligt har det synts på balanshindrena, där hon lufsat runt (Lufsat? Spunk?!) och till och med stannat till på toppen av A-hindret lite nu och då, för att vänta in en svalkande vindpust.

Mäh, spurta till kontaktfältet, säger jag med en lockig röst, och då menar jag inte krullig.

Strax, säger Spunk, och vänder nosen mot den obefintliga vinden.

Men det var då. När det var tokvarmt.

För nu, nu när temperaturen äntligen blir höstligt ljuvlig, så blir också Spunk sprakigare. För nu när de höstliga temperaturerna är på plats, så spurtar hon som en tok igen, oavsett tid på solen på klockan på dagen.

Och med ett sprakigt floff om fötterna swischar hon runt banan och plumsar tunnelingångar, och med ett vackert brak landar hon i änden på A-hindret, och med den vackraste speedade galopp man kan tänka sig så sprakar hon över balansbommen (som fanns med på den andra banan vi körde).

Bra som tusan, säger jag imponerat.

Ge mig köttbullen, säger Spunk. Och då gör jag så klart det. För så hunsad är jag. Och imponerad, så att kasta köttbullar omkring mig går av bara farten.

Men. Om ni ska bygga upp en bana denna veckan, och träna på, så rekommenderar jag den här. För hualua. Di där tunnlarna.

Pass opp på dem, liksom.

8 kommentarer leave one →
  1. 8 augusti, 2012 23:20

    Förstår inte hur nån kan hålla ordning på så där många tunnelingångar? Inget för MIN husse… Kramis!

  2. 9 augusti, 2012 01:44

    Hahaha, precis så tror ju dominansnötterna att det är – att hundarna på något sätt lurar oss att ge dem belöningar. 🙄

  3. 9 augusti, 2012 13:52

    Hoho! Vilken rolig bana. Synd att det tar sådan tid att bygga upp dem. Min tunnelgalning skulle lätt fastna i gyttret med tunnelingångar och hålla sig där ett tag…

  4. 9 augusti, 2012 15:26

    Oj oj många tunnelingångar är det 😛 Tackar för den ska testa!

  5. Berit, Asti och Ferry permalink
    9 augusti, 2012 20:52

    Intressant bana…ska testa den. Hur långa är de raka tunnlarna?

  6. Agneta Alriksson Olofsson permalink
    10 augusti, 2012 19:08

    Trevlig träning ser fram emot ”hundväder ” på måndag !!!

  7. Åsa Nilsonne permalink
    11 augusti, 2012 08:06

    Bara för balansen…
    Några skäl att inte tävla:
    1 Det kan vara stressande, och varför lägga till mer stress i sitt liv?
    2. Det är dyrt, finns annat man kan göra för de pengarna
    3. Man riskerar att knuffa ner någon som blir väldigt ledsen från prispallen.
    4. Alla (människor och hundar) tycker inte att det är kul. Om man inte har roligt är det väl lika bra att låta dem som har roligt hålla på.
    5. Man kan tycka att det är alldeles för mycket Idol och Lets dance-tänk i vårt samhälle redan, och vägra att delta av ideologiska skäl.
    6. Det är bättre för miljön att inte kuska runt till en massa tävlingar som ju sällan ligger inom promenadavstånd.
    Nej, nu får jag ge mig, ska fortsätta att träna övergångar…

Kommentera

