Skip to content

Slalom på fem sätt, till exempel.

1 augusti, 2012

Jättekonstig träning i morse, sådär konstig så att jag är alldeles matt och märklig nu efteråt. Men såna träningar ska man väl ha också, så man bättre lägger märke till, och uppskattar till fullo, de träningar som är superfantastiska.

Spunk skötte sig strålande i alla fall, mitt i all konstighet. Min finaste goding.

SprakSpunk och jag började med en slalomövning som är galet rolig, och väldigt, väldigt nyttig. Och allt man behöver är ett hopphinder och fyra slalompinnar (eller sex eller åtta till exempel, men håll det kort för det är många repetitioner), en bra kastbelöning eller godisskål att ställa som externbelöning i slutet av slalomet (belöna framåt och i full rulle), och så behöver man komma ihåg att alla övningar ska göras både från vänster och från höger. Sen är det bara att köra igång.

———————————

Slalom på fem sätt:

1. Spring tillsammans.
Starta tillsammans med hunden vid hopphindret och spring tillsammans, en gång till vänster och en gång till höger. Plättlätt egentligen. Och funkar det toppen, så prova att spurta ifrån hunden när den är i slalomet och spring i förväg, eller spring ut från slalomet åt sidan.

2. Kalla in.
Sätt hunden framför hopphindret och gå själv till strax efter sista slalompinnen. Kalla in hunden och låt den söka slalomet själv. (Funkar inte detta så börja närmare och flytta fram en pinne för varje gång det lyckas.)

3. Skicka.
Starta hunden framför hopphindret och skicka den på slalomet. Stanna själv kvar bakom hopphindret. (Funkar inte detta så följ med en bit, kortare och kortare för varje gång det lyckas.) Eller ställ dig vid till exempel andra stolpen, kalla in och skicka hunden vidare i slalomet, fast du själv står still.

4. Bakombyte.
Starta tillsammans vid hopphindret, och bakombyt innan slalomet. Om allt går bra, så prova att springa ifrån slalomet, lite tvärare varje gång, för att se om hunden stannar kvar i slalomet innan den följer efter/tar externbelöningen.

5. Spring mot hunden.
Sätt hunden framför hopphindret och gå själv till strax efter sista slalompinnen. Kalla in hunden, och precis när hunden tar första pinnen i slalomet så börjar du springa åt andra hållet, så du möter hunden. Toksvårt och jätteroligt. (Funkar det inte, så se över externbelöningen efter slalomet så hunden har ett sug framåt oavsett vad du hittar på, och glöm inte stödja hunden med rösten. Till exempel.)

———————————

Sånt roligt fnittrade vi, Spunk och jag. Förtokat roligt med slalom tycker jag, och Spunk med. Vi är rätt lika så. Och det finns en triljon fler sätt att ta ett slalom såklart, men vi nöjde oss med fem idag.

Sen körde vi European Open agilitybanan lagklass, som gick i söndags. (Banan skissad från livestream-sändningen, så avstånden stämmer inte på milimetern, men klurigheterna tror jag vi prickat in.)

Och så avslutade vi med en kortbana där man kunde putsa på ”runt” och ”skick” och korttunnel och ”hitta tunnelingång nummer två”. (Vill man fortsätta på slalomtemat kan man byta ut korttunneln till ett slalom.)

6 kommentarer leave one →
  1. 1 augusti, 2012 13:02

    Nämen så tråkigt att du känner dig matt och märklig. Ett litet virus kanske?
    Så kul att beskriver olika varianter att träna på med slalomet. Sådana övningar brukar vi köra ganska mycket. Det blir lite mer som att träna in tricks och det gillar ju min lilla vita mycket mer än att springa tokfort runt en hel bana. 🙂
    Kram på dig och hoppas du piggar på dig snabbt!

  2. Agneta Alriksson Olofsson permalink
    1 augusti, 2012 22:43

    Tack för roliga övningar – konstigt men jag kände också av mattheten. !! Men nu är jag ok igen.

  3. 2 augusti, 2012 10:16

    Sv: haha, terrierna springer bara över mina fina svampar. 😦

  4. 2 augusti, 2012 11:14

    Åh jag vill osså göra såna övningar. Men min B verkar aldrig lära sig slalomen 😦 har du några tips? Vi kör alle metoden och han kan bli skickad och kan kommandot alle men där slutar det. Han verkar inte riktigt veta HUR och VARFÖR han gör det. Hoppar ofta sista 1-2 pinnarna oxå. Ska jag börja köra med bara 6 pinnar? Vissa säger att man aldrig ska träna med annat en 12 pinnar.

    • 2 augusti, 2012 11:35

      Jag har klickat in slalomet med 2×2-metoden, nåt som funkat toppen på både Humlehunden och Spunk. Och i och med det har jag ju kört fyra-pinnars-slalom massor. Och här hemma kör jag väldigt sällan tolv-pinnars-slalom, framför allt inte i de kortkombinationer jag kör som finns i flera olika varianter. (Oftast vill jag träna ingångar, inte slalomuthållighet. Sånt tränar jag vid andra tillfällen.)

      Jag inbillar mig att det sliter en del på hunden att traggla tolvpinnar, och framför allt Spunk är ju ung än. Och skulle jag be Humlehunden träna tolvpinnars-slalom typ tio-femton-tjugo gånger under ett träningspass hade hon sagt åt mig att gå och dö, eller gäspat uttråkat.

      Jag har också hört att ”man inte ska träna med färre pinnar”, men själv har jag aldrig haft problem med att hunden inte förstår att ett slalom kan vara fyra, sex, åtta eller tolv pinnar, och att man ska ta de pinnar som står framme. Det kan säkert vara olika för olika hundar, så jag vet inte riktigt vad jag ska säga om just det 🙂

      En av fördelarna med 2×2 tycker jag just är att hunden förstår slalom på ett helt annat sätt. Man shejpar in slalomet, där hunden får ”klura ut” vad jag är ute efter utan att jag visar med handen eller kroppen, och då sitter kunskapen bättre inbillar jag mig. Och hunden lär sig så småningom leta ingångar självständigt, och rasslar igenom slalomet oavsett vad jag hittar på.

      Långt svar… Men jag är rätt fånigt insnöad på 2×2, så jag är nog inte rätt person att ge dig tips tror jag. Jag har träningskompisar som kört med bågar och allé och fått jättebra resultat, har du nån på klubben du kan fråga? 🙂

  5. 2 augusti, 2012 11:28

    öh, vettetusan vad min mobil fick för knäpp när jag svarade på inlägg. (hittaclownfisken). Men nu blir det nog rätt 😀

Kommentera

