Skip to content

– Du, jag går aldrig mer ut med den där hunden, svarar sonen mullrigt.

30 juli, 2012

Om jag nu är galet kär i min hund, så finns det andra i familjen som inte är lika himlastormande förtjusta i Spunk. Jättekonstig tanke, men jo.

För sonen tog som vanligt med sig en av hundarna, denna gången Spunk, när han skulle hämta posten (brevlådan finns inne i byn, en promenad på typ femhundra meter, tur och retur). Och när han kommer tillbaka, så mullrar han som en trasig skördetröska i målbrottet.

Hur gick det? frågar jag lite försiktigt, eftersom rökmolnen ur öronen på honom kanske fattar eld om han blir mer mullrig.

Du, jag går aldrig mer ut med den där hunden, svarar sonen mullrigt.

Varför då? säger jag förvånat.

Du, hon har dragit i kopplet heela promenaden! Och stannat och nosat och sprungit och dragit och stannat och nosat!

Näh? säger jag, och funderar på om det gått någon ny superintressant hund längst med promenadslingan och lämnat doftpuffar.

Och så hade jag med mig EN bajspåse, men vad göör hon? Sk*ter TVÅ gånger!

Jo, han är så mullrigt upprörd så han säger sk*ter.

Näh? säger jag igen, egentligen mest förbluffad över sonens mullrighet.

Jo det gjorde hon! säger sonen.

Men vad gjorde du då?

Folk såg ju att hon sk*t, så jag kunde ju inte strunta i att plocka upp det. Fast först tänkte jag knutit fast kopplet i ett träd och pekat på henne och sagt ”vems hund är det där, som sk*ter överallt?”. Men det kunde jag ju inte, för folk vet ju att hon är vår.

Tack gode gud för det, säger jag.

Så jag fick ju knyta upp bajspåsen med det första poopet i, och plocka upp det andra i samma påse. Trippel-uäk, mamma, säger sonen mullrigt.

Faktiskt är det lite uäk-poäng på det, säger jag och tänker att nu är fel tillfälle att berätta att man kan låta poopet ligga under tiden man går hem och hämtar fler påsar. För vi pratar inte många metrar mellan brevlådan och huset, egentligen. Men jag säger inte det, för tillfället är väldigt fel.

Så. Aldrig mer att jag går ut med den där hunden, säger sonen.

Okej, säger jag och försöker hålla mig för skratt. För lite komiskt är det att min goa, kvackelmagade son offrat sig och plockat hundbajs två gånger i samma påse.

Humlehunden får följa med. Men inte Spunk. Så är det bara, från och med nu, säger han bestämt så in i hunnan.

Absolut, säger jag då.

Och sen gick sonen upp på sitt rum. Mullrigt. Med fot-bonkiga steg i trappen. Mullriga steg, kan man säga.

Så även om Spunk ligger högt på min tycka-om-lista, så ligger hon på en botten-notering på sonens just nu. På grund av ett dubbel-poop och koppel-vims och sonens beundransvärda pliktskyldighet att plocka upp hundpoop.

Fast Spunk är inte helt ute i kylan från sonens sida, tror jag. För när jag kom in med HumleSpunkarna senare på kvällen, när sonen satt i vardagsrummet och kollade på TV, så frågade jag viskigt och på skoj om HumleSpunkarna ville ha en wasabi-nöt (tokstark!) istället för en torrfoderkula, som omväxling. Och då hörde jag sonen skrika från vardagsrummet.

En wasabi-nöt?! De är ju jättestarka! Du är inte klok mamma, ge inte hundarna en sån!

Och det hade jag ju inte tänkt att ge dem på riktigt, såklart. Men – att sonen hörde mitt visk till hundarna, fastän han brukar höra saker lite selektivt, talar för att det inte är helt kört för Spunk. Speciellt när sonen tittar på TV, då hör han väldigt selektivt precis som sin far, men wasabi-visket hörde han ändå. Och han måste brytt sig jättemycket om att inte HumleSpunkarna skulle få varsin wasabi-nöt. Annars skulle han ju aldrig skrikit så snabbt och högt.

Så han bryr sig. Och tycker om Spunk. Fast inte när hon dubbel-poopar och han bara har en singel-bajspåse. Ungefär så.

7 kommentarer leave one →
  1. 30 juli, 2012 21:23

    Förargligt när inte påsarna räcker. Tipsa honom att om man knyter påsen Lååångt ned så kan man få i en liten extraklick ovanför. det har jag sett hussen göra… Kramis!

  2. 30 juli, 2012 21:46

    Jag dör så roligt du skriver! 😀 Kan precis se scenen framför mig. Tack för dagens godaste skratt 🙂

  3. 30 juli, 2012 22:26

    haha… tack Sofia för länken hit 😉 ännu ett bra och roligt inlägg och tack för att du skriver och delar med dig! =)

  4. Åsa Nilsonne permalink
    31 juli, 2012 08:00

    🙂 Tack även från mig.

  5. Agneta Alriksson Olofsson permalink
    31 juli, 2012 15:19

    Det är så skoj att läsa om hundarna – sitter här o ler igenkännande

  6. 1 augusti, 2012 13:19

    Haha! Du kan hälsa din son att det finns galna människor som ALLTID plockar två poop-högar i samma påse 😉 Så gör jag hela tiden, mest av gammal vana från när jag jobbade på kenneln. Det gick åt så jäkla mycket bajspåsar om man tog nya hela tiden med 20 hundar i huset, så då plockade man helt enkelt tills en påse var så full som möjligt på promenaderna. Känns dessutom lite snällt och fint mot naturen sådär, att inte slösa bajspåsar.

Kommentera

