Skip to content

Och jag hinner precis titta färdigt på horisonter och evighetslånga agilityplaner och resa mig igen, när det smäller till.

23 juli, 2012

Maken hoppar upp på åkgräsklipparen sådär manligt vackert som bara han kan.

Då klipper jag agilityplanen då’rå, säger han och puttrar iväg.

Jag har rensat planen på hinder så det är fritt fram att klippa till, och den platta, gräsligt välväxta fast tomma plattheten på agilityplanen gör att det pirrar lite i kroppen. Jo, precis så knäpp är jag. För som ett oskrivet blad, ligger den där och bara väntar på nästa agilityfnitter.

Kör hårt raring, säger jag till maken och viftar ”adjö men på återseende”med en på-låtsas-näsduk, bara för att det är så roligt.

Och sen lägger jag mig på mage i gräset bredvid agilityplanen, med hakan i backen, och tittar ut över planen sådär på gräsrotsnivå. Jätteroligt tycker Spunk, som kommer sprattlandes med en gång och hoppar mig i huvudet, undrandes vad jag håller på med.

Om man ligger såhär och tittar ut över gräset så ser det ut som om agilityplanen sträcker sig hela vägen bort till horisonten förstår du, säger jag och puttar bort henne från huvudet. Och om du hoppar mig på huvudet så blir horisonten alldeles fladdrig, så det behöver du inte göra.

Och jag hinner precis titta färdigt på horisonter och den fiktivt evighetslånga agilityplanen och resa mig igen, när det smäller till.

Pang!

Ett jättehögt smäll, från ingenstans.

Himmelens fågelsång! skriker jag (nästan de orden i alla fall). Vad var det?!

Du är inte speciellt skottfast, men platsliggningen var helt ok, säger Humlehunden som spankulerar under eken och letar förlupna ekollon fastän jag sagt att de är giftiga och inte alls ätbara.

Mäh, allvarligt nu, säger jag och undrar om en påse skjutglada jägare har gått vilse, både i kalendern och geografiskt.

Jag kikar ut över gräsmattan, och då smäller det till igen.

Pang!

Va? säger jag lite mindre skrikigt. För det var inte bortkomna, skjutglada jägare som sköt, utan det smällde om åkgräsklipparen. Jättehögt.

Inte för att jag är någon motor-expert, men det där kan väl aldrig vara bra? säger jag till HumleSpunkarna som inte heller är några motorexperter. Vi är rätt lika så.

Men maken, som i mina ögon är värsta motorexperten, puttrar vidare över gräsmattan med den smällande åkgräsklipparen. Utan att höja på ett endaste ögonbryn.

Snacka om skottfast, säger Humlehunden imponerat.

Mhmm, säger jag också imponerat, fast lite oroligt också.

Efter några hundra smällar till (ungefär kanske lite färre, nä, jo egentligen tio kanske), som  ingen av oss höjde ögonbrynen åt till slut eftersom man blir lite trött i ögonbryns-musklerna av sånt där förvånat ögonbryns-höjdande multiplicerat med hundra (tio egentligen), så är  agilityplanen färdigklippt. Och maken rullar in med åkgräsklipparen i garaget igen.

Lite farligt kanske? säger jag till maken.

Livin’ on the edge, svarar inte maken på den frågan. Det är inte riktigt hans stil att slänga sig med engelska låt-titlar som svar på smällande åkgräsklippar-frågor. Men om det hade varit det, så hade han nog svarat så.

Och sen springer HumleSpunkarna och jag ut på den nyklippta, vackra, ännu oskrivna agilityplanen och filurar på vad vi ska bygga upp för roligheter att fnittra över härnäst.

5 kommentarer leave one →
  1. 23 juli, 2012 22:48

    Verkar farligt med en husse som åker som en skottspole över gräset… Kramis!

  2. 24 juli, 2012 17:34

    Men jisses, vilket spännande mysterium det där blev då!

  3. Lotta permalink
    25 juli, 2012 14:50

    Äre de`här som kallas ”cliffhanger”?? Får man veta vaddevar som smällde, i nästa avsnitt??

    • 25 juli, 2012 17:13

      Jag vet fortfarande inte vad det var. Nåt motoriskt i motorn, gissar jag 😉

Trackbacks

  1. – Fult att spela ut människans-bästa-vän-kortet när det är hundratrettio grader varmt, säger Humlehunden och masar sig upp. « HumleSpunk

Kommentera

