Skip to content

– Spunk? Jag hittar jättemånga svarta kortehårstrån i trappen, är det du som lagt dem där?

22 juli, 2012

Men hallå? sa jag förvånat när jag trallade runt med dammsugaren.

Spunk? Jag hittar jättemånga svarta kortehårstrån i trappen, är det du som lagt dem där?

Måhända kanske, sa Spunk utan ord.

Men du fällde ju alldeles nyss?

Det är ju jättejättelänge sen, sa Spunk.

Det känns som nyss, sa jag.

Tiden går fort när man har roligt, svarade Spunk.

Det såklart. Men du har ju precis satt jättefin päls nu, tänker du fälla av den eller?

Beros på vilket humör jag är på, och på hur varmt det tänker vara.

Kan du inte hålla i hårstråna istället? Kanske ta ett dopp i ån om det blir för varmt, men hålla i den päls du har? frågade jag.

Kanske, kanske inte, svarade Spunk med ett obeslutsamt svansvift.

Bäst att ta ett tag med borsten igen då. Så du inte lägger päls över hela huset. Men släpp bara taget om de pälstussar du inte vill ha kvar. Håll i resten är du snäll, sa jag.

Kanske, kanske inte, svarade Spunk igen.

Mäh, sa jag.

Och sen borstade jag pälsen. Lite.

Eller, inte ens borstade egentligen. Jag höll i borsten och petade lite på Spunk.

Och när jag pet-borstat jätteförsiktig, och en hel päls-tennisboll trillat av fastän jag pet-borstat jätteförsiktigt, så slutade jag pet-borsta i ren förfasning.

Du håller ju inte i pälsen alls! sa jag.

Näh, sa Spunk med en axelryckning.

Sen flärpte hon med öronen och skuttade iväg.

6 kommentarer leave one →
  1. Ann-Sofie, Pascal & Kaos permalink
    22 juli, 2012 13:52

    En spunk gör som en spunk vill och efter egna regler 🙂

  2. 22 juli, 2012 14:31

    Det är i dessa lägen det känns så himla bra att ha en nakenhund… 😉

  3. 22 juli, 2012 16:34

    Odågan fäller sin valppäls över hela huset för tillfället. Jag försöker låta bli att kamma loss det, för jag vill ju att han ska ha såna där fina cadanetter, och då ska man inte borsta. Men det kliar i fingrarna när jag ser stora svarta tussar i hörnen.

    • 22 juli, 2012 17:39

      Fast valp-pälsen måste väl vara ”lagligt” att borsta bort?
      Eller vad vet jag, jag har ju en face rase (haha).

  4. 22 juli, 2012 22:41

    Åh, jag brukar ge mina tussar till fåglarna. Det blir mjukt och fint i boet… Kramis!

  5. 22 juli, 2012 22:45

    I vår trappa hittar vi mest vita strån från våra kuvasz – som alltid fäller. Pulisarna däremot nöjer sig med att tappa en fläta någon gång ibland! Du får spara pälsen och virka något fint;)

Kommentera

