Skip to content

För oj vilka skurar. Och vilket agilityfnitter.

18 juli, 2012

Såklart att vi hann fnittra agility idag, mellan skurarna.
För oj vilka skurar. Och oj vilket agilityfnitter.

Ungefär den här kombinationen hade jag på en lapp i träningsväskan, men jag minns inte vart jag hittat den tyvärr (annars hade jag länkat).

Från ”original-skissen” så bytte jag ut mittenhindret till en korttunnel, för det är alltid roligt att träna byten eller skick på korttunnlar, och flyttade lite hinder härsan och tvärsan. Så det såg ut såhär:

Och så körde vi igång, Spunk och jag.

Humlehunden ville inte vara med, för hon gillar inte blött väder. Men det gör Spunk och jag, vi var fnitter-redo.

På runda ljusa ringen-banan så var det intressant vid tunnelskicket på femman och hur man skulle lösa sexan. Jag provade att springa runt tunneln och plocka henne till sexan, och att springa på insidan av tunneln och knuffa Spunk till sexan. Och både att runda-stolpen-hoppa och diagonal-hoppa sexan. Allt var lika roligt, men bäst funkade att springa runt tunneln, plocka henne till sexan och diagonal-hoppa till utsidan så hon fick en rak linje på sjuan-åttan.

På runda svarta ringen-banan fanns det mycket roligheter. Bakifrån-fyran var lätt eftersom Spunk tar ”runt” så bra, och bakifrån-sexan provade jag både ”runt” på utsidan och ”runda-stolpen” på insidan. Utsidan funkade bäst. Bakombyte vid korttunneln och ett ”runt” på åttan också – jätteroligt faktiskt. Tunnelingången på nian var sådär bra så det bubblade till i magen på mig, för Spunk kikade till på fel tunnelingång men tog min plockhand jättefint och rasslade rätt. Hon är ruskigt bra på plockhanden faktiskt (tränat med både leverpastej och blodpudding i den plockhanden, hähä). Och sen var det bara att spurta i mål.

På fyrkants-banan var det förfnittrat spännande att trycka Spunk till baksidan på fyran, stå kvar och skicka henne till tunnelfemman, och sen i lugn och ro placera sig till sexan. För att inte tala om passagen åttan-nian och vidare till tian. Hu vad rolig den var.

Och sen kunde vi småmysa med lite roliga korttunnelövningar som avslutning, med skick och bakombyten och tittutlekar, innan vi tog nervarvningspromenaden i skogen och mumsade lite mer blåbär. I regnet.

Vissa dagar är roligare än andra, helt enkelt.
Och idag var en sån dag.
En roligare.
Det tyckte både Spunk och jag. Vi är rätt lika så.

Mitt goaste Spunk, som är sig själv igen, och jag.

Och i morgon skulle vi kunna köra den här kombinationen igen, men med ett A-hinder eller ett kortslalom i mitten, och träna kontaktfält eller slalomingångar.

Jo. Så pass rolig är den här kombinationen, så jag är sugen på att köra den igen. Spunk också. Vi är rätt lika så, har jag sagt det?

5 kommentarer leave one →
  1. 18 juli, 2012 21:33

    Verkar som att ni alla har hittat tillbaka till formen igen då?! Det gör jag varenda gång jag läser din blogg. Hittar formen alltså. Gladformen! 🙂

  2. 19 juli, 2012 21:35

    Vilken rolig övning det ser ut att vara, och verkar vara med! Härligt att Spunk är tillbaka 🙂 Någon gång, då ska Mide och jag testa den här övningen, någon gång… 😉

  3. 19 juli, 2012 23:47

    Åh nu blev jag rysligt sugen på att testa de här kombinationerna. Men det får nog vänta en dag eller två för jag är såååå proppmätt att jag nog inte kan röra mig så snabbt på ett par dagar minst! 🙂

  4. 20 juli, 2012 20:52

    Härligt att hon är på G igen!

Kommentera

