Skip to content

Och jag gjorde det barfota, som Ernst.

17 juli, 2012

Igår trappade vi upp mus-kriget och inledde ”Projekt Hus-Tätning” på allvar. Jag vände upp och ner på allt, och hittade till exempel en muslig motorväg bakom kylskåpet (va?) och en träskiva som slunkit snett i tvättstugan och öppnade upp för musliga utinflykter.

Medelst skruvdragare och träplattor och stålull, tätade jag och skruvade träplattor och petade in stålull med större engagemang än självaste Ernst. Om nu Ernst pysslat med ”Projekt Hus-Tätning”. Och jag gjorde det barfota, som Ernst.

Jag tror minsann vi kommer vinna det här mus-kriget, sa jag till sonen.

Annars får vi skaffa katt, sa sonen.

Fast maken vill ju inte ha katt vet du väl, sa jag.

Om nu inte pappa vill skaffa en katt som tar alla möss i huset, så kunde vi ju skaffa oss något annat som äter möss. En orm till exempel? sa sonen.

Eller inte, sa jag. Absolut inte en orm, till exempel.

Att skaffa en orm skulle ju vara som att hoppa ur askan i elden. Om man vill uttrycka det ordspråkligt gammaldags och en smula milt.

Och sen skruvade jag och petade stålull lite till. Eller, mycket. In absurdum, skulle man kunna säga.

Och idag var det inte en enda mus i musfällorna. Det ekar tomt, överallt. Vilket är jättebra, för då behöver jag inte tömma och ladda om några musfällor, utan när morgonkaffet är uppdrucket kan HumleSpunkarna och jag smita direkt ut på agilityplanen och fnittra agility, eller lufsa ut i skogen och plocka svamp till exempel.

Livet är mycket bättre utan möss inomhus, sa jag till HumleSpunkarna. Och de tyckte som jag. Vi är rätt lika så.

5 kommentarer leave one →
  1. 17 juli, 2012 12:43

    Åh, hoppas verkligen att ni vunnit kriget nu 😀

  2. 19 juli, 2012 01:21

    Bra jobbat. Varför stålull, gillar inte möss det? Eller för isoleringens skull? *fattar inte*

    • 19 juli, 2012 07:20

      Jag tror inte de kan gnaga sig igenom stålull, för om man petar in det i småhålen så tar de sig inte igenom där. Funkar toppen 🙂

  3. 21 juli, 2012 12:40

    Funkar det så är det ju toppen! Fast det brukar ju vara näst intill omöjligt att stänga ute möss.

Kommentera

