Skip to content

Och så kände vi oss som turgummor, alla tre.

14 juli, 2012

Nä, nu ska vi tänka positivt, sa jag till HumleSpunkarna efter att elskåpet nästan börjat brinna efter att två möss bestämde sig för att krypa in där.

För har vi möss i huset så har vi ju inga råttor, jag har bestämt för mig att råttor inte trivs där det finns möss. Eller om det var tvärtom.

HumleSpunkarna trodde också att de hört att det var så.

Och i och med att jag hittade en jättespindel i kryddskåpet igår, så har vi ju ingen mögel i huset. Jag har för mig att man brukar säga så. Eller om det var fukt. Huset är friskt i alla fall, om man har spindlar.

HumleSpunkarna höll med om att så måste det vara.

Och vi har ju svalor i taket och myror i timjanplantan och mördarsniglar i salladslandet och myggor i sovrummet och tvestjärtar i trädgårdsmöblerna och flugor i köket och ett getingbo under takpannan på vedboden och vattensnokar ringlandes i ån och havsörnar som sveper in över äppelträdet från maden.

Här tog jag en konstpaus under tiden vi tänkte efter om jag missat något. Men jag tror inte det.

– Så det kan ju inte få plats så mycket annat läskigt i djurväg, egentligen.

HumlsSpunkarna höll med där också, det kan bara inte få plats så mycket mer. Jag menar, så stort hus har vi inte. Eller trädgård. Eller vedbod.

Så. Vi är nog rätt lyckligt lottade ändå. Och förskonade. För tänk om vi bott i… Australien till exempel. Då kanske vi haft krokodiler i ån och svarta änkor i örngottet och en kängurufamilj i garderoben. Det hade varit mycket värre.

Mycket värre, nickade HumleSpunkarna medhållande.

Tänk vilka turgummor vi är, egentligen, sa jag.

Och så kände vi oss lite turliga alla tre, under tiden jag satte på mer kaffe till eftermiddagsfikat.

One Comment leave one →
  1. 14 juli, 2012 23:48

    Så skönt att bo på landet och att ha naturen alldeles inpå sig… Kramis!

Kommentera

