Skip to content

Men bara under diskbänken och i skafferiet och i tvättstugan. Så tänkte jag.

13 juli, 2012

Uäk-usch.

Jag tror vi har en musinvasion i huset.

Uäk-usch igen.

För i förrgår hittade jag mus-poop under diskbänken.

Ingen fara, sa jag till övriga familjen och ställde dit en musfälla. Poff sa det nån timme senare.

Problemet avklarat, sa jag till maken. Och för att få bekräftat att det bara var en mus, och att problemet verkligen var avklarat och borta och ur världen, så gillrade jag fällan igen och ställde den under diskbänken. Även om min plan var att det bara var en endaste liten mus som gått vilse och trillat in under diskbänken av misstag.

Men. Poff sa det nån timme senare.

Hu, sa jag och tänkte att musen kanske hade en förvirrad kompis som också gått vilse. Och gillrade fällan igen. Och sen blev jag helnojjig lite extra uppmärksam och kollade på fler ställen i huset. Men inget ovanligt någonstans, vad jag kunde se.

Men – igår hittade jag mus-poop och en knaprad potatis i skafferiet.

Och jag hittade också mus-poop i tvättstugan.

Lite fler musfällor kanske…? sa jag med min påklistrat lugna röst, fast lite förfasat ändå, fastän jag försökte vara jättemodig som jättesjutton.

Och i natt har musfällorna klapprat som kastanjetter. Jag törs inte berätta hur många möss vi fångat. (Jo det törs jag, men det var mitt i natten och jag var jättetrött och minns inte hur många gånger maken vi var uppe och tömde fällor och gillrade dem igen. Men det var fler än en gång, om man säger så.)

Uäk-usch.

Så nu är det allvar. Nu har vi möss i huset. Men bara under diskbänken. Och i skafferiet. Och i tvättstugan.

Men i skafferiet och tvättstugan har de säkert inte etablerat en varaktig geografisk kontakt, utan bara passerat förbi. Oetablerade. Det är ju semester och turist-tider nu, menar jag. Vad som helst passerar ju förbi var som helst. Så det stora problemet var ju under diskbänken.

Så tänkte jag.

För säkerhets skull har jag krupit runt på alla fyra och synat golvet i övriga huset för att se om det finns förlupet mus-poop någon annanstans. Jag kan leva med tanken på en mus under diskbänken, ett stängt utrymme som jag mycket klurigt extraspärrat med en träslev i skåps-handtagen så det inte går att öppna från insidan, men att plötsligt få besök av musligheter som springer över vardagsrumsgolvet – nä tack.

Kan ni bejaka någon inre kattlighet eller nåt och fånga lite möss? sa jag till HumleSpunkarna som förbryllat tittade på när jag kröp över golvet och letade eventuellt förlupet mus-poop.

Alltså, jag tror det där bruks-söket har satt sig i huvudet på henne, mumlade Humlehunden.

Fast hon söker ju i en trampad ruta, så det är ju nästan rätt, mumlade Spunk tillbaka.

Förutom att det inte är hon själv som ska leta då, utan en hund, mumlade Humlehunden.

Jo, det såklart, mumlade Spunk.

Och till min rysliga förfäran hittade jag ett mus-poop i trappen.

Spunk! väste jag med en dämpad skräckslagenhet, har du möjligtvis varit i tvättstugan och fått ett mus-poop på tassen och sen sprungit uppför trappen och tappat mus-poopet där på vägen upp?

Säg ja! Säg ja! Annars kommer hon gå bananas! sa Humlehunden ivrigt och knuffade på Spunk.

Apselut, visst stoppade jag på mig ett mus-poop från tvättstugan som jag sedan placerade i trappen med mening för att skoja lite med dig, sa Spunk jättesnabbt.

Phu vad skönt. Man vill ju inte ha möss som springer i trappen, menar jag, sa jag lättad över Spunks oskyldiga påhitts-skoj.

Och sen åkte jag in till stan och köpte fler musfällor.

5 kommentarer leave one →
  1. ingela permalink
    13 juli, 2012 13:34

    Usch o fy för möss inomhus! Sån tur att ni var med på söket, det har ni ju nytta av nu;-)

    • 13 juli, 2012 14:35

      Jag smet faktiskt ut i skogen igår med Humlespunkarna och körde lite ”upplet i trampad ruta” och även Humlehunden tyckte det var förtokat roligt 🙂
      Och jag hoppas mössen försvinner blixtfort, det här är inte roligt alls, hu…

  2. 13 juli, 2012 18:00

    Du som är så fiffig kan du inte hitta på ett nytt sök. Mussök 🙂 Annars kan du få låna min katt, han är en fena på att dra hem halvdöda möss 😉

    • 13 juli, 2012 18:21

      Haha, det hade varit nåt 😉
      Och jag funderar starkt på att be att få låna grannens katt och stänga in den under diskbänken över natten. Fast det kanske inte är så snällt.

  3. 14 juli, 2012 16:36

    Åh, så synd att jag och hundarna inte är hos dig, jag lovar att Minah skulle älska att jaga möss (och Wahidah hade nog blivit förtjust hon med).

Kommentera

