Skip to content

– Tja! sa hon på skånska.

11 juli, 2012

Fortfarande loj eller…? sa jag till slö-Spunk som låg i soffan.

Kanske det, svarade hon med ett ljummet ögonplir.

Om du känner dig opigg och hängig, så kanske vi ska göra nåt annat? Lite miljöombyte? Åka söderöver och semestra? Vad tror du om det?

Whatever… sa slö-Spunk och stängde ögonen igen.

För jag tror att folk som är hängiga åker söderöver, tror jag, sa jag och funderade över om söderöver-resor var nåt med Sydamerika eller Medelhavet, eller  reumatism och värme, eller om det var astma och frisk luft. Jag tror absolut att löp och söderöver passar som hand i handske, i alla fall.

Därför packade vi in oss i bilen, Spunk och jag. Spunk låg i buren därbak och jag körde. Eftersom hon var så loj tyckte jag den arbetsfördelningen var bäst, Spunk med. Vi är rätt lika så.

Kurorten vi ska till ligger inte jättelångt bort, bara några timmar, sa jag och höjde volymen på radion och trallade med i låtarna som spelades, jättehögt.

Snacka om amerikansk roadmovie, jag är Thelma och du är Louise liksom, sa jag tjoigt till Spunk, fast hon höll inte med alls. Hon sov, tror jag.

Ser du vad platt det börjar bli, och trädlöst? sa jag efter några timmars bilkörning och pekade ut genom bilrutan så Spunk skulle se plattigheten. Man skulle kunna tro vi är på månen, men det är vi inte nä. Det här är  Skånelandet, väldigt spännande vava?

Whatever, tror jag slö-Spunk sa, eller också sov hon fortfarande och sa ingenting alls.

Och ser du alla vindkraftsverkspropeller-prylar? sa jag på mitt mest inlevelsefulla vis. Om man tittar på dem med ena ögat och håller upp tummen så man inte ser stolpen, så kan man låtsas att det är ett Skåne-moln som går bananas och propellar över hela himlen. Snacka om kul, eller hur?

Mäh whatever, sa slö-Spunk.

Lite svårflörtad idag också, eller? sa jag till Spunk och försökte knuffa lite södrig luft bak i bilen. För Skåneluft kanske är särskilt upp-piggande, sånt vet man ju aldrig på förhand.

Och till slut anlände vi till den södriga destinationen.

Vi är framme! kvittrade jag till Spunk och öppnade bilen så hon kunde hoppa ut.

Whatever, sa Spunk igen och hoppade ut.

Och under tiden jag kramade om di härliga skånemänniskorna, som så varmt och välkommet bjudit över oss på en hunderbar miniweekend-mitt-i-veckan, så kom Spunks Ystersyster och hälsade på Spunk.

Tja! sa hon på skånska.

Men guuh vad bra att du var här, sa Spunk, för tov-huvudet går mig på nerverna. Fatta att hon sjungit i bilen nästan hela vägen.

Har hon? Mäh stackars du, sa Ystersyster med ett empatiskt huvudskak.

Dessutom löper jag, men hon verkar tro att ”löpa” betyder ”springa”, sa Spunk och himlade med ögonen.

Näh? sa Ystersyster och sneglade åt människohållet till för att se om hundlig inkompetens syntes på utsidan.

Jopp, ingen förståelse alls för att det kanske är helt normalt att man vill ta det lite lugnt och hänga i soffan bara. Hon tror jag är döende bara för att jag slappar lite, sa Spunk med en suck.

Vilken tur att du kom hit då. För jag loj-löper också, jag förstår preciiis hur du känner, och jag har jättebra slappar-ställen här, sa Ystersyster väldigt förstående.

Och så promenerade systrarna, förståendes och nickandes och mumlandes i mun på varann, iväg runt hörnet till trädgårds-baksidan.

Di barna di barna, sa Ystersyster-matten och jag ungefär och nästan samtidigt, matteligt leendes, och så nickade vi lite förstående mot varann också.

Här är bra ställe att slappa på till exempel, sa Ystersyster och pekade, och Spunk plumsade genast ner i gräset och slappade precis just där. Och så mumlade de och fnittrade de lite om vartannat, förstående och systerligt och i löpligt samförstånd.

5 kommentarer leave one →
  1. 11 juli, 2012 09:25

    Vad kul å träffa syrran va 😉 Vilken fin skiftande färg hon har.

  2. 11 juli, 2012 10:07

    Söthundar! 😀 och så skönt att Spunk äntligen fick träffa någon som förstår henne precis 😉

  3. 11 juli, 2012 17:47

    Vilken tur att Spunk förstår skånska. Det är mer än vad jag gör.

  4. 11 juli, 2012 20:42

    Vilket underbart uttryck!!
    Å sån tur att hon får liiite förståelse iallafall 😉

  5. 11 juli, 2012 20:59

    Roligt med lite systerysterträff, det kan behövas när man är så där löp-hängig och inte alls har lust att göra nåt annat än bara va!

Kommentera

