Skip to content

Om det står ”O-ledig” så är det upptaget. Såklart, sa jag till Spunk.

5 juli, 2012

Jomen det här kommer absolut uppskattas av övriga familjen, eller hur? sa jag till Humlehunden som skakade värme-lojt på huvudet och gick och lade sig i skuggan under äppelträdet istället.

Men Spunk tyckte däremot som jag, för hon trodde det var ett tuggben jag höll i handen. Men det var det inte, det var en hammare egentligen. Fast det avslöjade jag inte för Spunk, för jag tycker om medhåll oavsett anledning.

Och nu ville jag gärna ha lite medhåll, för jag hade nämligen kommit på hur vi skulle lösa problemet med att badrumsdörren saknade lås. Och en badrumsdörr utan lås tycker jag kan räknas som problem om man bor fler än en i samma hus.

Fast nu var problemet löst. Tyckte jag själv, i alla fall. Och Spunk höll ju med.

Om man har en badrumsdörr utan lås, så skulle man kunna sätta en liten hasp på insidan, såklart. Fast det är ju inte alls lika bra som en skylt, ur säkerhets-perspektiv.

För om det börjar brinna och man råkar vara i badrummet och bli jättestressad över att hela badrummet kanske kommer brinna upp, så blir man antagligen väldigt stressigt darrig om händerna. Och är man stressig och darrig om händerna (och kanske lite hal om handen också om man inte hinner skölja av sig tvålrester efter man tvättat händerna och så) då tror jag inte man kan pilla upp den lilla, lilla haspen så fort som det krävs för att snabbt ta sig ut. Och om man har en riktig otur så kanske man fastnar i haspen med ett finger eller så.

Därför, av rent brandtekniska skäl, bestämde jag mig för en liten skylt istället. Eller två, då.

Hänger du med på det här Spunk? sa jag och pekade på de förfipplat fina skyltarna jag krokat upp på badrumsdörren.

– För egentligen är det plättlätt. Om du är jättenödig och ska besöka badrummet så kollar du skylten här. Om det står ”O-ledigt” så är det upptaget. Såklart.

Absolut förstod Spunk det, hon floffade jakande med öronen jättemycket och stirrade på tuggbens-hammaren fastän jag pekade på skylten på badrumsdörren.

Och är det ”O-ledigt” så får du vänta tills det blir ”ledigt”. Såhär, sa jag och vände på den lilla O-skylten så o-et hamnade längst till vänster.

För om man är jättenödig och ser skyltarna såhär, med ett mellanslag mellan ”O” och ”Ledigt” så det blir två ord istället för ett, så kommer man automatiskt tänka ”O! Ledigt! Vad underbart!”. Och o-et säger man lite glatt och förtjusande överraskat, ungefär ”Ohh!”, för man blir så glad att det är ledigt. Förstår du? sa jag till Spunk.

Och det gjorde hon.

Nu ska jag bara se om övriga familjen förstår.

Det kluriga kan bli att få maken att säga ett glatt och förtjusande överraskat ”O” varje gång det är ledigt till badrummet. Det är liksom inte riktigt han att gå runt och utbrista små förtjusande ”O!” stup i kvarten.

Men sonen kan jag kanske lura. Åtminstone en gång. Kanske.

3 kommentarer leave one →
  1. 5 juli, 2012 18:09

    Oh! vad står det på andra sidan ledigt-skylten då? SIS? Kramis!

  2. Åsa Nilsonne permalink
    5 juli, 2012 21:11

    Tror mer på haspen, om jag ska vara alldeles alldeles ärlig…

  3. 6 juli, 2012 09:19

    Du är allt bra klurig du 😀
    Jag köpte, ja du läste rätt, köpte igår en skylt där det står do not disturb, inget alls finurligt, men förhoppningsvis funkar det ändå!

Kommentera

