Skip to content

Annars är det okej med det mesta i väderväg, tycker jag.

4 juli, 2012

Det finns egentligen bara två sorters väder jag gnäller på.

1. När det är väldigt mycket vinter med två meter snö över hela skogen och agilityplanen, så man inte kan skogspromenera eller fnittra agility. Jättedumt väder.

2. När det är väldigt mycket sommar med hundratjugo-graders tjockvärme över hela skogen och agilityplanen, så man inte kan skogspromenera eller fnittra agility. Jättedumt väder.

Annars är det okej med det mesta i väderväg, tycker jag. Ungefär så.

(Spunk håller med mig om värmen, men kanske inte om snön.)

Och nu när väderpunkt nummer två råder (vad var det för fel på sommarvädret nyss, svalt och regnigt, varför gnällde folk om det?) så begränsas fnitter-möjligheterna å det värsta.

För i morse smet vi ner till klubben tidigt, för att hinna fnittra lite roligheter innan tjockvärmen kvävde allt levande på agilityplanen.

En rolig kortkombination i flera varianter, som bjöd in till allsköns handling såsom ”kast med liten hund”, ”ass pass”, ”armvift”, skikthandling och tokspring.

Men vi hann egentligen inte särskilt mycket innan vi nästan fick deodorant-kollaps och betongstövlar (jag) och flåsande, hängande tunga och oflärpiga öron (Spunk).

Och när vi som avslut körde en hoppklassbana från landslagsuttagningarna (här finns banskissen), så släpade jag fötterna efter mig, och Spunk tog slalomet så långsamt att jag nog aldrig sett dess like. Ever.

Eller så fick värmen mig att se allt som rörde sig i världen i slowmotion.

Pläh. Absolut att vi inte ska köra mer nu, sa jag till Spunk och hon höll med.

Sen blängde vi lite på solen och åkte hem.

Och väl hemma så hoppade vi i ån. Bokstavligen.

Det var skönt.

13 kommentarer leave one →
  1. 4 juli, 2012 18:25

    Kan inget annat än hålla med angående vädret. Halv sju ger vi oss av på mornarna för promenad, och då är det svalt och skönt. 30 minuter senare är det smällhett och innan vi är hemma igen strax efter åtta hänger tungorna ut på oss allihopa.

    • 4 juli, 2012 18:56

      Ja, jag trodde faktiskt inte att något i hela världen kunde däcka Spunk – men hon ligger i skuggan alldeles slö hela dagarna. Eventuellt nåt tjolahoo i ån/dammen, men annars…

  2. 4 juli, 2012 22:28

    Hoppa i ån lät skönt… Kramis!

  3. 4 juli, 2012 22:50

    Åh, ni skulle ju vara på solen och vindarnas Ö sådana här dagar. Solen har lyst från en klarblå himmel men vinden har varit ganska kall. Perfekt träningsväder och bränna sig i solen väder. För det känns ju inte att solen tar!

    • 4 juli, 2012 22:59

      Mäh. Här är det bara vindstilla och regnskogsfuktigt.
      Gillaknapp på Öland 🙂

  4. 5 juli, 2012 01:12

    För två år sedan, Uzies första sommar på kortison, så blev hon VÄLDIGT värmekänslig och höll på att få värmeslag efter bara 15 minuter ute, i skuggan. Nu klarar hon det mycket bättre trots att hon har en hel del övervikt att släpa på. Spunkhunden kanske vänjer sig med åren hon också, även utan kortison menar jag? 🙂

  5. 5 juli, 2012 09:30

    Håller med om vädret, svårtränat och svårpromenerat.. Idag har vi dock massor av moln…
    Nähä, kan inte sitta här längre,dags att göra persikopaj! Du har väl inte glömt att nämna det för maken :p

    • 5 juli, 2012 15:19

      Såklart jag sagt det till maken, flera gånger också, för jag låtsades som om jag inte kom ihåg att jag redan sagt det 🙂

  6. 5 juli, 2012 10:38

    Hej! Jag gillar din blogg 🙂 Ninja hälsar att alla Brukshundklubbar borde ha en vattenslang nära agilityplanen, så att man kan springa dit när man har gjort något extra bra, jaga vattenstrålen och bli jätteblöt och avsvalkad innan man fortsätter att träna!

    • 5 juli, 2012 13:15

      Och jag gillar din 🙂
      Klok Ninja du har. Jag funderar på att ta med vattenspridaren till klubben, just för lite belönings-splash (både på hundar och förare)… Här hemma har vi ju ån kant i kant med agilityplanen, så när jag bygger somriga banor sätter jag gärna en spurtig slutraka rätt ner i ån. Gärna med ett långhopp som sista hinder. Eller trampolin. (Fast jag tror inte trampolin räknas som agilityhinder?)

      • 5 juli, 2012 23:01

        Det finns en å vid planen på GMBK också. Den blir man brun när man hoppar i… 😛

      • 5 juli, 2012 23:21

        Vilken tur att jag har svarta hundar så jag inte ser sånt. Däremot har jag själv en ovanligt brun solbränna i år. Hmm…?

  7. 5 juli, 2012 10:59

    Varje gång jag kikar in här blir jag så sugen på att börja med agility!

Kommentera

