Skip to content

Jag tar fram badbyxor och bikinisar och frågar om vi ska bada i ån en sväng, för att se vilka som drar på sig badbyxor och vilka som tar på sig bikini.

1 juli, 2012

Alltså. Det här med att könsbestämma kycklingar är en hel vetenskap. Och vetenskapligheter är det jag sitter och håller på med nu.

Jag tar med mig min kaffemugg och en näve vete och går ut i hönsgården, och sen sitter jag och stirrar och stirrar på kycklingarna. I evigheter, gör jag det. Och könsbestämmer och vetenskapligar och könsbestämmer.

Jag tittar på kam och slör, och hur pass stora och röda de är.

Jag kollar halsfjädrar och sadelbehäng, om de är spetsiga eller runda.

Jag kollar benen, om de är tupptjocka och långa, eller hönesmala och korta.

Jag smyger in TVn när det är fotboll och kollar vilka som drar igång med hejaramsor och vilka som suckar högt över hur korkat det är att springa efter en boll.

Jag putsar hönsfönstret lite extra så man kan spegla sig i det, och kollar noga vilka som slänger ett extra öga däri innan de går ut i hönsgården.

Jag viftar med sopkvasten över hönsgårdstaket och gör rovfågelsljud för att se vilka som sträcker på huvudet och vilka som duckar.

Jag tar fram badbyxor och bikinisar och frågar om vi ska bada i ån en sväng, för att se vilka som drar på sig badbyxor och vilka som tar på sig bikini.

Och så könsbestämmer jag. Vissa könsbestämmer jag flera gånger tror jag, för två av de vita är väldigt lika varann. Och två av de spräckliga är också väldigt lika varann.

Men hur jag än bär mig åt så ser jag bara EN hönskyckling. Och SEX tuppar.

EN  höna. På SJU kycklingar.

EN. Höna. På. SJU. Kycklingar.

Jotack.

(Den vita med en yttepyttliten kam är förhoppningsvis en höna. Eller en väldigt efterblivet feminin tupp, om jag har riktig… tur.)

4 kommentarer leave one →
  1. Ann-Sofie, Pascal & Kaos permalink
    1 juli, 2012 16:22

    Haha, ja, ibland spelar slumpen spratt! Jag ska göra mitt exjobb på kycklingar (och se hur tidig stress påverkar deras vuxna beteende) och hoppas att slumpen kommer att vara snäll mot mig vad gäller könsfördelning 😉

    • 1 juli, 2012 16:28

      Men vad spännande! Och om du råkar upptäcka några hemligheter med hur man får många hönor, så säg till. Kanske knacka hemliga meddelanden med morsekod på skalet när de är ägglingar eller nåt sånt…?

  2. 1 juli, 2012 23:19

    Men, någon skillnad måste det väl vara – eller ska man vänta och se vilka som lägger ägg?

    • 1 juli, 2012 23:27

      Vissa raser är lättare och andra är svårare att könsbestämma. ”Randiga” raser (Plymouth Rock eller gökfärgad maran) kan man könsbestämma redan när de kläcks, medan t ex silkeshöns får man nästan vänta och se vilka som gal och vilka som värper 😉
      Tyvärr ser det ut för mig den här gången, som att det bara blir en endaste liten höna bland kycklingarna, och det är därför jag skriver lite ironiskt om att det inte är någon skillnad, för alla är tuppar. Typ. 🙂

Kommentera

