Skip to content

– Ähum… stå? sa jag till Spunk. Som i sin tur tittade på mig som om jag var knäpp.

30 juni, 2012

I söndags hade vi en valpsyster-träff hemma hos uppfödar-Sophie, tillsammans med Spunk, Spunks syster  och deras mamma Vallée.

Roligt att träffas, som vanligt, och vansinnigt roligt att jämföra systrarna, både till utseende och personlighet. För de är väldigt, väldigt lika på många sätt, och väldigt olika också.

Spunk har till exempel pälsiga ben men ingen direkt pälsig svans, medan Spunk-syster har pälsig, yvig svans men ingen direkt päls på benen.

Och sen är Spunk-syster större, då. Och uppför sig lite mer som en dam. Det märktes framför allt när det var dags för fotografering.

För när kameran åkte fram, så sa de andra något slags ”utställnings-stå-kommando” till Spunk-syster och Spunk-mamma, och sen stod de hundarna blixtstilla. Med alla fyra tassar i marken, samtidigt. Alla fyra tassar. Samtidigt. Va?

Ähum… stå? sa jag till Spunk. Som i sin tur tittade på mig som om jag var knäpp.

Och sen vänster-snurrade hon, för kanske, kanske att ”stå” betyder vänstersnurra? Och eftersom inte det var rätt så höger-snurrade hon, och bugade och hoppade upp på ryggen på mig, och backade och sprattel-tjoade i allmänhet.

Ähum… eller stå? sa jag igen, och Spunk fortsatte bjuda på nästan hela sin trick-repertoar för att försöka klura ut vad ”stå” betyder, som den klickerfnittriga hund hon är.

Kanske måhända att en av hundägarna här är synnerligen utställnings-ointresserad och glömt att träna det här med ”stå fint och still”, mumlade jag telepatiskt till Spunk utan att det hördes.  Inte ens Spunk hörde det, så tyst-telepatiskt tanke-mumlade jag det.

Och sen fick jag tänka lite fort. För det hade ju varit kul att ha någon bild på Spunk ihop med sin snygg-syster, där man såg något mer än svarta, luddiga fartstreck bredvid en knivskarp, stående Spunk-syster.

Men såklart! sa jag tyst inombords och slog mig för pannan utan att lyfta händerna. Du är ju expert, expert säger jag, på ”agility-sitt”!

Och så sa jag ”sitt stanna” till Spunk, och då satte hon sig stadigt som berget i backen. Och satt still så. För det är ”agility-sitt”, och det kan hon. Om hon kan.

Nu! Ta kort! tjoade jag.

Därför blev det inte något fin ”stå-kort” på alla tre hundarna tillsammans. Men väl ett ”sitt-kort”. Till exempel.

För övrigt kan ni notera likheten mellan Spunk och Vallée (Spunks mamma). Lika som bär, skulle man kunna säga. Fast på tvärtomspråket. (Haha)

Detta bildspel kräver JavaScript.

Foto: Sophie

11 kommentarer leave one →
  1. sussie & jyckar tre... permalink
    30 juni, 2012 07:53

    Så fina äro alla tre, lika fast olika stämmer gott 😉

  2. Ann-Sofie, Pascal & Kaos permalink
    30 juni, 2012 10:03

    Väldigt fina alla tre, även om de inte råkar vara helt identiska!

  3. 30 juni, 2012 10:41

    Så kul att se kullsystern! Nu har jag sett mor, son och två döttrar och det är en familj som samlat på sig det mesta i utseendemöjligheter. Alla har dock charmen och bergerblinket i ögonen – ingen tvekan om det!!

    • 30 juni, 2012 12:36

      Haha, nä utseendemässigt är de som natt och dag – men alla är bergerspralliga och har ett härligt temprament 🙂
      Himmelens bra uppfött av Sophie tycker jag 🙂

  4. 30 juni, 2012 12:11

    Haha, vilken galen idé! Få en berger att vara stilla, vad är det för galenskaper? ;P
    Själv har jag lyckats få min knas att vara tillräckligt stilla för att få ETT foto när jag fotar – för jag har på något sätt lyckats betinga in att slutarljudet på kameran betyder ”job well done, Gromit” för då flyger han iväg.

  5. Lotta permalink
    30 juni, 2012 13:29

    Hejja Spunk!! Att ”ståååå” är ju`nte lika viktigt som att snurra, å sånt kul

  6. ingela permalink
    30 juni, 2012 15:38

    De är verkligen väldigt lika på jättemånga sätt,o olika på andra sätt(pälsen då ;-)) Goa o spralliga är dem alla.jättekul att träffa er o ser fram emot en syskonträff med allihopa:-D

  7. 30 juni, 2012 22:57

    Tycker nog bäst om Spunk! Hon är mest lik av alla tre, och vem vill stå still? Kramis!

  8. 1 juli, 2012 13:02

    Fina hundar, fast Spunk är ju bäst såklart! 😉 Spunks mamma ser PRECIS ut som den berger vi hade som granne i Belgien.

  9. Sommriga hälsningar från Svante,Anthon o Annis. permalink
    2 juli, 2012 09:08

    Kul att se systrarna,Svante är superlikt Guazuma fast med 3x päls på kroppen.Och säkert något mer massa i kroppen,han är ju kille fast han
    inte har kommit på det ännu.

Trackbacks

  1. Eller – om jag haft en sån lista, “att-träna-lista”, så hade jag skrivit upp det där. « HumleSpunk

Kommentera

