Skip to content

Säga persikopaj jättemånga gånger bara för att det är så roligt – check.

27 juni, 2012

Vi hade ett gäng persikor kvar som sjöng på sista versen. Och även om jag är en obaklig typ så förbarmade jag mig över dessa och gjorde en improviserad persikopaj.

Egentligen gjorde jag den inte för att förbarma mig över persikorna, utan för att det är så roligt att säga persikopaj. Prova själv. Jätteroligt.

Och bakar man persikopaj utan att berätta det för någon i förväg, så får man tillfälle att säga persikopaj så många fler gånger. Både sonen och maken har susat förbi köket och frågat vad jag hållit på med, och då kunde jag svara ”Persikopaj” jättemånga gånger. Åtminstone två.

Fast sen kunde man vända om frågan också.

Kommer du ihåg vad det var jag bakar för nåt? sa jag till maken efter jag precis berättat vad jag bakade.

Persikopaj väl? sa maken med lite höjda ögonbryn, som om han förväntade sig en kuggfråga av något slag. Men det var det ju inte. Jag ville ju bara säga persikopaj en gång till, och det kunde jag ju göra nu.

Jajamänsan, persikopaj, sa jag helt naturligt, och kände mig jättefinurlig.

Och när persikopajen var klar, så kunde jag springa runt i hela huset och ropa ”Nu är det fika med persikopaj!” jättehögt, helt självklart.

Och under tiden vi mumsade persikopajen, så kunde jag fråga flera gånger ”Är persikopajen god?”.

Alltså. Man får inte vara dum om man vill säga persikopaj så det smälter in i konversationen, helt enkelt.

Sen ställde jag in resten av persikopajen i kylen.

Jag ställer in persikopajen i kylen, sa jag till maken och sonen utan att de frågat, som om det var något helt naturligt att rapportera precis vad jag gör.

Och nu tänker jag blogga om persikopajen! ropade jag till dem under tiden jag gick bort till datorn.

Som sagt. Man får inte vara dum om man vill säga persikopaj, helt enkelt.

Och ikväll är jag alldeles själv hemma med HumleSpunkarna en liten stund. Vi är alldeles ensamma. Tillsammans med persikopajen, då. Turliga oss. *mums*

Dagens uppdrag:
Säga persikopaj jättemånga gånger bara för att det är så roligt – check.

————————————————————–

Och just det.

Recept på persikopaj:

150 gr flytande margarin
3 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 dl socker

Blanda de torra ingredienserna och häll i det flytande margarinet. Jobba ihop till en deg (här kan man passa på att säga persikopaj några gånger) och tryck ut degen i en form. Förgrädda inte, sånt är onödigt.

Persikor

Klyfta alla gamla persikor du har och lägg i formen på pajbotten.

2 dl creme fraiche
1/2 dl socker
1 tsk bakpulver
Gärna en mosad banan också
…och lite kokos om det finns i skåpet

Blanda detta (här kan man också passa på att säga persikopaj) och häll i formen över persiko-klyftorna.

Grädda i 175 grader cirka 40-45 min
Servera med lättvispad grädde (som är lätt att vispa, alltså) eller vaniljglass

Glöm inte att ropa ”Nu är det fika med persikopaj!” över hela huset när den är färdig.

————————————————————–

 

 

5 kommentarer leave one →
  1. 27 juni, 2012 23:05

    Nu har vi mumlat persikopaj, persikopaj genom hela inlägget och haft superroligt åt det!

  2. 28 juni, 2012 09:00

    Åh, det här inlägget kommer min morsa gilla :p Och förresten, varje gång jag kommer till henne så frågar hon om du inte skrivit några nya blogginlägg sen sist, och eftersom du alltid har det, så blir det att jag får sitta och läsa dem högt för henne och då sitter morsan i fåtöljen och skrattar så hon gråter. Så mycket gillar hon din blogg! 😉 Du borde ju seriöst börja skriva för tidningen hundsport eller liknande.

    • 28 juni, 2012 09:13

      Ha ha, vad kul att höra! Nu blev jag alldeles glad igen, hälsa din mamma 😀

  3. Ann-Sofie, Pascal & Kaos permalink
    28 juni, 2012 13:14

    Persikopaj, persikopaj! Låter supergott, och inte bara roligt att säga! 🙂

Kommentera

