Skip to content

– Lite som tecknad film det här, tecknad action-film, titta titta, sa jag till Spunk och höll fram påsen ännu mer under tiden vi sprang.

26 juni, 2012

Snabbt promenixade vi i regnet genom byn, för att ta oss till skogen på andra sidan. Regnet droppade ner lite förvirrat, som om det inte visste vad som var upp och vad som var ner, eftersom vinden väldigt retsamt knuffade runt regndropparna så de blev alldeles vilsna.

Titta, en vilsen fast väldigt vacker liten regndroppe, sa jag och pekade på den vilsenhets-vackra regndroppen så Spunk skulle hinna se den. Fast hon verkade vara upptagen med annat och hann inte alls se regndroppen innan den vilse-droppat vidare.

Där missade du något, sa jag och vände mig om mot Spunk, som mycket riktigt var upptagen med annat, nämligen att lägga en tvåa precis i kanten mellan klippt gräs och högt gräs bredvid lilla tantens hus.

Kunde du absolut inte väntat några hundra meter till så vi var i skogen? sa jag och stoppade handen i fickan för att fiska upp en bajspåse.

Det var den minsta tvåa jag sett, sa jag fast det var inte alls sant egentligen, för Humlehunden lägger inte annat än minsta-tvåor hela dagarna. Men den här Spunk-tvåan var yttepytteliten, nästan så det kunde kvitta om jag plockade upp den. Som en minimal hasselnöt, så liten.

Dessutom, när jag böjde mig fram, så såg jag…

Mäh, du har ju poopat rakt i ett jordmyre-bo?! pep jag.

För ur jorden vällde det små svarta myror som kröp runt och på den där lilla hasselnöten, och jag tittade på bajspåsen och tittade på Spunk.

Alltså, skjut mej. Men jag vet inte om jag tänker plocka det där, sa jag och rynkade på näsan till Spunk, som i sin tur ryckte lite på axlarna och sa att jag kunde göra som jag ville och att det kvittade henne.

Och precis när jag nästan bestämt mig för att lämna den myrattackerade hasselnöten, för hasselnötter är faktiskt inte särskilt stora, så såg jag den lilla tanten kika ut bakom gardinen i sitt hus.

Gah, hon såg säkert dina poop-moves och tror att du levererat en hel säck med hasselnötter och att jag är en oansvarig hundägare som tänker strunta i att plocka upp efter min hund, sa jag och kände ett sting av dåligt hundägar-samvete.

Men plocka upp det då, viftade Spunk svansledes.

Mäh, det är ju myror över hela den lilla hasselnöten, sa jag, och inombords vred jag mig i obeslutsamma plågor, nästan.

Men låt bli att plocka upp det då, viftade Spunk med svansen igen.

Mäh, lilla tanten såg ju dina poop-moves ju! sa jag, som inte gärna ville bli känd som ”hon som inte plockar upp efter sin hund” i byn, och lilla tanten kanske är en väldigt skvallrig tant som gärna vill berätta för alla om ”hon som inte plockar upp efter sin hund”.

Men plocka upp det då, viftade Spunk svansligt.

Jamäh! Jag gör väl det då, sa jag och nästan blundade och dök ner med handen i påsen och plockade upp hasselnöten, och med i plocket åkte en hel näve myror.

Knyt påsen, knyt påsen, innan du har myror över hela armarna! tjoade Spunk och tyckte det var jättespännande.

Jag veet! pep jag tillbaka och försökte knyta påsen jättefort, fastän det regnade och händerna var blöta och påsen hal, för jag ville inte ha myror över hela armarna, verkligen inte.

Och när jag knutit påsen jättefort fast jättehårt ändå, så var det bara en endaste liten myra som hunnit slinka ut och sprang över armen på mig.

Du var mig en snabb rackare, sa jag och petade bort den och lät bli att fundera över om myran torkat sig om fötterna på dörrmattan innan den bestämde sig för att springa över min arm, med tanke på vart den trampat innan.

Sen tog jag påsen mellan tummen och pekfingret, lite sådär som ”giftigt avfall”, och sprang mot närmsta soptunna.

Och om jag låtsades väldigt mycket, så kunde jag se hela påsen poffa runt där den hängde, och myrorna banka och sparka på påsens insida så plasten poppade både här och där. Och jag tycker ju om att låtsas, ofta och väldigt mycket, så det var ganska underhållande egentligen att springa med denna farliga, poppande last mot närmsta soptunna. För skulle vi hinna till soptunnan innan myrorna hunnit sparka sig ut ur påsen?

Lite som tecknad film det här, tecknad action-film, titta titta, sa jag till Spunk och höll fram påsen ännu mer under tiden vi sprang.

Äntligen framme vid soptunnan, och då släppte vi påsen ner däri och stängde locket. Snabbt gjorde vi det. Phu.

Faran är över, alla är ok! vinkade jag till lilla tanten som fortfarande satt i fönstret och kikade ut bakom gardinen.

Fast lilla tanten vinkade inte tillbaka. Hon rörde sig faktiskt inte alls. Va?

Jag tror det där är en mårbacka-pelargon i en terrakottakruka, och inte en liten tant egentligen, sa Spunk och och log sådär som bara hon kan.

Mhmm, jag ser det nu, mumlade jag till Spunk.

Sen gick vi vidare i det vilsna regnet, mot skogen.

4 kommentarer leave one →
  1. 26 juni, 2012 10:51

    Man kan böja sig ner och låtsas plocka upp bajset i fall någon har sett hunden göra poop-moves. Man gör liksom plocka-upp-moves. Det har en ovanligt kräsmagad grann-husse lärt mig. Jag har inte utnyttjat några plocka-upp-moves ännu, men en vacker dag kanske man behöver det.

    • 26 juni, 2012 11:05

      Mäh! Plocka-upp-moves på låtsas! Att jag inte tänkt på det.
      Eller för att prata FB-lingo: *gilla*

      (Jag håller på att träna sånt, FB-grejs.)

  2. 27 juni, 2012 01:28

    Hahaha, låtsasmoves är jättebra. Jag har också använt sådana i nödfall, när någon står och tittar och man bara inte HITTAR de jäkla bajskorvarna. Då ser jag efter om det finns någon jordkoka, sten eller annat lämpligt att plocka upp och låtsas som att det är bajs. Det funkar varje gång! 😈

  3. 27 juni, 2012 13:23

    Min matte är inte van att plocka upp bajs, för jag är nästan aldrig annat än i skogen och bajsar. Men OM jag bajsar i stan så gör hon ibland såna där låtsasmoves. Det funkar varje gång 🙂

Kommentera

