Skip to content

– Eller hur? sa jag till Spunk och då höll hon med jättemycket eftersom jag viftade lite med fårskinnsflätan samtidigt som jag ställde frågan.

26 juni, 2012

Regnet smattrade mot fönstret, men någonstans där bakom regnmolnen sken ju solen. Och skiner solen bakom molnen, så är det ju perfekt agility-väder, kan man säga.

Nån som ska med ut och fnittra lite agility? sa jag därför till HumleSpunkarna som låg och sov i soffan.

Humlehunden lyfte nästan, men bara nästan, ena ögonbrynet för att pusta fram ett ”nähäe” innan hon grävde sig ner i filten lite till.

Spunk däremot smällde upp ur soffan som en nyårsraket och skrek ”jajamänsan fattas bara!” som vanligt när man säger något med en frågande röst. Som en scout liksom, alltid redo.

Det ser ut att bli bara du och jag, sa jag till Spunk som fortfarande hoppade upp och ner av förtjusning över att något alldeles strax kommer att hända. Det kvittar vad som kommer hända egentligen, Spunk är med på vad som helst, och blir därför överförtjust över vad som helst, och hoppar upp och ner därför. Synnerligen lättroad hund, egentligen. Jag med. Vi är rätt lika så.

Vi tog med oss den jätteroliga fårskinnsflätan och en flaska vatten, och sen drog vi ut i regnet på agilitybanan.

Denna gång byggde vi upp en bana från Clean Run – April 2011: Agility Is a Gift –  med roliga slalomingångar och en tunnel under A-hindret. Sånt roligt tycker Spunk och jag om.

Eller hur? sa jag till Spunk och då höll hon med jättemycket eftersom jag viftade lite med fårskinnsflätan samtidigt som jag ställde frågan.

Banan fanns i fem olika varianter, och mest roligt hade vi med tredje och fjärde ban-varianten. Också.

tredje ban-varianten provade jag att stå kvar på ”slalomsidan” av A-hindret när jag skickade Spunk på sex-sju-åtta för att möta upp henne igen vid nian. Som en slags kurragömma-tittut. Förfnittrat roligt, tyckte Spunk.

Och både på tolvan och sjutton, när man skulle välja A-hinder eller tunnel, så var det roligt att minska pek-hjälperna mer och mer, för att se om hon hör vad jag säger och inte bara springer dit jag pekar. Av den övningen lärde vi oss att det är bra om jag fortsätter peka, gärna med hela handen. (haha)

fjärde ban-varianten råkade jag sätta åttan på andra sidan om hindret när jag flyttade nummer, men det märkte jag inte förrän efteråt. Och det gjorde ingenting, för det blev en väldigt spännande passage, eftersom jag fastnade lite uppe vid sexan och inte precis hann före Spunk ner till åttan. Men med ett ”runt” eller plockhands-vift provade jag att ta Spunk både till höger och vänster om åttan, för ett bakifrånhopp.

Slalomingången till femton hade vi lite diskussioner kring, vilket förbryllade mig en smula faktiskt. Spunk brukar vara hyfsat säker på slalomingångar, även från svåra sidan, men hon tyckte det var en väldigt märklig linje tror jag. Där fick jag hålla henne i handen lite mer än vad jag brukar, så löste sig det också. (Men vi ska nog träna lite till på slalomingångar från svåra sidan där jag ”drar” in henne mot slalomet, för det är svårt.)

Och regnet droppade från himlen, och vinden blåste och jag blev genomblöt och Spunk också, hon blev sådär genomblöt så pälsen såg ut som om den var våfflad. Men varma och goa var vi ändå, man blir lätt det när man fnittrar agility. Inombords, liksom.

En förfnittrat rolig bana, eller hur? sa genomblöta jag till genomblöta Spunk, och då flärpte hon med sina blöta, vackra öron och fnittrade precis lika mycket som blöta jag. Vi är rätt lika så.

Fnittriga och regniga och alldeles, alldeles genomblöta.

One Comment leave one →
  1. 26 juni, 2012 14:41

    Ja du Spunk! Tänk så mycket nyttigt du lär matten! Peka, vifta och hålla handen. Snart kan hon kanske springa runt banan alldeles själv… Kramis!

Kommentera

