Skip to content

– Varför har du kastrull-lock i midsommarstången? sa Humlehunden

21 juni, 2012

Kom HumleSpunkarna, dags för generalrepetition av midsomriga viktigheter inför morgondagen! hojtade jag till hundarna som slappade i skuggan av syrenhäcken.

Vi ska fixa midsommarstången först, kan ni hålla ekblad och blomstrena så ska jag snöra lite? sa jag och pekade på pinnen som skulle kläs.

Varför har du kastrull-lock i midsommarstången? mumlade Humlehunden utan att det hördes, fast jag visste nog vad hon tänkte.

Om man inte hinner fixa blomsterkransar, och blomsterkransar måste man ha i en midsommarstång för annars så liknar den ett kors och midsommar är ju motsatsen till religiöst faktiskt, så kan man ta kastrull-lock istället, sa jag och hämtade andan efter den jättelånga meningen.

Näh? sa Humlehunden ordlöst.

Joho, det står i midsommarstångs-manualen faktiskt, sa jag som om jag trodde på det jag sade fastän jag inte gjorde det.

Finurligt och praktiskt, sa Spunk, som ännu är ung och oförstörd och tror på allt jag säger.

Fast nähäe, sa Humlehunden synnerligen skeptiskt, det där är ju hittepå faktiskt.

Mäh, sa jag och stoppade snabbt en köttbulle i munnen på Humlehunden eftersom hon är lite åt det eminenta prinsesshållet och därför känner till de kungliga etikettreglerna som säger att man inte får prata med mat i munnen.

Håll i lupinen där, så ska jag snöra, sa jag till Spunk som absolut ville hålla i lupinen, fast inte riktigt som jag tänkt.

Kampa inte med lupinen är du snäll, sa jag till Spunk som hade förskräckligt roligt.

Ska hon kampa med en lupin så tänker jag tugga på en ekblads-kvist, mumlade Humlehunden och drog plötsligt iväg med en hel kvist av ekblad som jag tänkte surrat kring stången.

Fast nä? sa jag och tittade på den sönderkampade lupinen som nu blivit trasigt dumpad på gräset, till förmån för det fina blågula snör-bandet som jag tänkt snöra åt stången med. Det snörliga bandet sprang nu Spunk runt med över hela trädgården, jätteglatt, så både öronen flärpte och bandet fladdrade.

Du ser ut som en flaggstång med en vimpel på sig, mumlade Humlehunden och tuggade vidare på sin ekblads-kvist.

Tjoho! tror jag Spunk sa, på öron-flärps-språket.

Eller så gör vi så att jag fixar midsommarstången, så ropar jag på er när det är dags för ”Prästens lilla kråka” och ”Små grodorna” och allt sånt midsommar-fnittrigt? sa jag.

Och det tyckte HumleSpunkarna lät bra. Jag med. Vi är rätt lika så.

13 kommentarer leave one →
  1. 21 juni, 2012 14:55

    Oj vilken fin midsommarhälsning!!! Den kan behövas här i Tyskland, där vi faktiskt hade glömt bort (!) att det är midsommarhelg… Du och dina hundar är så duktiga och kreativa. Och så äääälskar jag Ted Gärdestad (det har kommit med åldern och avståndet till Sverige tror jag) :-))

    Glad midsommar hälsar vi från Frankfurt!
    Åsa & Buzz

  2. 21 juni, 2012 15:35

    Sötnosarna ❤
    Glad midsommar på er oxå!

  3. 21 juni, 2012 18:56

    Glad midsommar!! vad glada vi blev av att se eran video 🙂

  4. 21 juni, 2012 19:38

    Den filmen höjde stämningen flera grader här i Julita! Bästa midsommardansarna på jorden, ju! Grattis på midsommar, eller vad det heter!

  5. 21 juni, 2012 19:45

    Vilket underbart midsommarfirande! Tack, nu sitter jag här med megastort smajl 😀 Hoppas ni får en finfin midsommar!

  6. 21 juni, 2012 22:27

    Vilka underbara midsommardanser, och midsommarstången var ju för häftig! Precis lagom stor för att dansa runt… Trevlig midsommar önskar hela flocken!

  7. 22 juni, 2012 00:23

    Som vanligt så gör du mig inte besviken – bästa midsommardansen EVER! 😀 Glad midsommar på er också, ha det så bra!

  8. 22 juni, 2012 07:17

    Glad midsommar till er!!!

  9. Anonym permalink
    22 juni, 2012 07:51

    Du har redan ett freestyleprogram ser jag – häng med och tävla, det är jättekul och det är helt OK att komma både först och sist, någon måste ju göra det så vi brukar turas om.

  10. Åsa Nilsonne permalink
    22 juni, 2012 07:54

    Glad midsommar! År du medveten om att du har ett freestyleprogram med en midsommarstång som rekvisita? Häng nu med och tävla, det är jättreoligt, vi turas alla om att komma först och sist (någon måste ju göra det) och har KUL!

  11. 22 juni, 2012 11:33

    Applåder! 😀 Fint uppträdande. Vi här borta önskar er en fin midsommar med många jordgubbar och me mycke dans förstås 😉

  12. 24 juni, 2012 23:28

    Åhh vilken härlig video =) GLAD MIDSOMMAR på er, sådär lite i efterskott 😉

  13. 25 juni, 2012 20:33

    Lite sent, men Glad midsommar i efterskott! Underbar film på finaste Humlespunkarna! 🙂

Kommentera

