Skip to content

Och för att man ska fira medelst vad som krävs. Jag menar, är det SM så är det.

18 juni, 2012

En av alla tusen roliga saker med AgilitySM-helgen som gått, har varit själva banorna. De har verkligen sett spännande ut, och det var alldeles underbart att se ”riktiga” spurtrakor här och var, istället för alla dessa eviga ”hoppa-hindret-bakifrån-hopp”.

Därför blev jag så glad när Toktassarna-Wrede, en av domarna på årets SM, uppdaterade sin banblogg idag och lade ut bland annat banan från agility-medium-finalen. Den ville vi verkligen prova!

(Eftersom jag bara har en sex-meters-tunnel och en tre-meters-tunnel, så bytte jag ut treans tunnel mot två hopphinder vid resp tunnelingång istället. Sex-meters-tunneln tryckte jag ihop och lade under A-hindret, och tre-meters-tunneln lade jag där den skulle vara.)

Ska vi låtsas att vi är med i SM? sa jag väldigt spännande viskigt till Spunk, och hon flärpte med öronen till svar, så det tyckte hon absolut. Jag med. Vi är rätt lika så.

Så först banvandrade jag i åtta minuter (eller hur länge banvandrar man på ett SM?) och sen tog jag Spunk och värmde upp, först en runda i skogen och sen lite bus mellan träden. Och så tittade jag på klockan.

Om jag låtsades att jag startade lite i mitten av startfältet, så borde jag vänta kanske drygt en halvtimme innan jag tog med mig Spunk in på banan. För jag måste ju hinna glömma banan också.

Du får inte beträda banan förrän det är dags, förstår du, förklarade jag för Spunk som kliade sig lite i huvudet över varför vi inte körde igång, men som efter min förklaring verkligen förstod vad jag menade.

Sen hörde vi vårt startnummer (haha) och gick och ställde upp oss vid första hindret.

Tänk på att vara nervös nu också, sa jag till Spunk som inte alls såg nervös ut. Mer fnittrig, om man skulle försöka beskriva hennes sinnestämning. Fast så ser hon ut nästan jämt, om man tänker efter.

Redo? Okej! sa jag och släppte loss da Spunk på årets SM-final-bana för mediumhundar.

Men ett ”tjoho!” kastade hon sig över första hindret, och jag tryckte hennes linje en smula så hon hoppade snett över tvåan och kom tillbaka i handen så jag kunde sno tillbaka henne över trean – som då var två hopphinder istället för en tunnel. Med ett blindbyte mellan fyran och balansbommen toksprang jag bort till sexans hopp, Spunk med. Hon toksprang snabbare än jag och flög över sjuan, och jag plockade henne med min vänsterhand samtidigt som jag tjoade ”balaaans” (jag har samma ord för balansbommen och A-hindret), men det hjälpte inte. Spunk raket-for rätt in i tunneln istället.

En disk, redan på åttonde hindret, i en SM-final. Hur kunde vi? sa jag och pussade Spunk när hon plumsade ut ur tunneln igen.

Men eftersom vi redan diskat oss, så kunde vi ju ösa friskt resten av banan. För det kan man när man diskat sig, även om det är SM. Så det gjorde vi.

Slalomingången tog hon såå tokfint med ett bakombyte, och jag stannade kvar vid tunnelingången till tian och plockade in henne där när det var dags. Gungan gick jättebra, tunnelingången vid fjorton likaså. Snabbt sprang jag upp till tunnelutgången och hämtade upp henne med högerhanden och ett ”runt” på femton, in i sexton-tunneln med högerhanden – och sen var det bara att spriiinga.

Så det gjorde vi. En krusidull vid nitton, och sen rätt in i mål.

Tjoho! hojtade vi båda två jätte-unisont, för det tycker jag man bör när man tagit sig i mål på en SM-final faktiskt. Även om vi diskat oss.

Sen firade vi med lite äppelcider och kokekorv, bara för att vi råkade ha det hemma. Och för att vi kunde. Och för att kokekorv och äppelcider är så gott. Och för att man ska fira medelst vad som krävs.

Jag menar, är det SM så är det.

11 kommentarer leave one →
  1. 18 juni, 2012 20:46

    Alltså vilket Spunkroligt liv ni har 🙂

  2. 18 juni, 2012 21:39

    Jag föredrar nog diskningar i köket, men äppelcider och korv var väl perfekt avslutning på erat SM…

  3. 18 juni, 2012 22:07

    Inte illa att få vara med och köra SM, säger jag avundsjukt (smile)!

  4. 18 juni, 2012 23:13

    Heja Spunk, kör nu då! *hejar det obligatoriska SM-hejandet* 😀

    Håller med om att det var riktigt spännande banor, satt som på nålar under finalerna, trots att jag inte var där. Det är nog en riktigt häftig känsla att få tävla på ett SM, men nog sjukt nervigt också.

  5. Anonym permalink
    19 juni, 2012 00:03

    Haha, jag tänkte efter hela SMet något i stil med ”De där banorna kommer nog Spunk få prova” 😉 Låter som om ni hade ett underbart hemma-SM. Jag kan ju inte låta bli att vara lite avundsjuk. Imorgon får det nog bli skogsagility-SM här hemma, bara för att hitta på något kul. Wahidah kan få tävla mot Minah 😀

  6. 19 juni, 2012 00:28

    Åh, vad härligt det låter! Jag missade nästan alla lopp, perfekt att kunna titta i efterhand på livesändningen sen. Måste testa den där banan med (och säkerligen en hel massa fler) sedan ;D

  7. 19 juni, 2012 09:49

    Cassi tackar så väldigt för gratulationerna (tror jag). Humlehunden låter plötsligt som ett väldigt trevligt och bärvänligt alternativt. Femton kilo är inte bärvänligt åt något håll vilket är besvärligt när man, som jag, envisas med att tro att även denna vovve är en knähund…

  8. 19 juni, 2012 15:30

    Jag bara älskar din blogg! Ville bara säga det.

  9. 19 juni, 2012 19:32

    Underbart!

  10. 20 juni, 2012 11:22

    Hörde ett unisont ”neeeeej” från publiken när hon dök in i tunneln istället för A:et! Var ju många många, ovanligt många!, som fick femma på balansen, men det var väl för att förarna chansade och försökte smita extra tidigt för att hinna kasta upp hundarna på A och glömma den där tunnelingången.

    Men jag måste säga att det låter som att ni klarade SM-banan ypperligt med tanke på att Spunk inte ens är agilitymyndig än! Ni är superduktiga!

Kommentera

