Skip to content

Så man kan fnittra agility och förtoka lydnad. Eller vad det heter på lydnadsspråket.

15 juni, 2012

Klickersmart visade film på hur man kan använda ett nyplanterat träd när man tränar lydnad. Jätteförmärkligt såg det ut. Alldeles förtokat, helt enkelt.

För träd använder man ju när man fnittrar agility…?

Har ni sett nåt så förtokat konstigt, ett lydnads-träd…? sa jag till HumleSpunkarna och pekade på Klickersmarts träd-lydnads-förtokade film, och de hade heller aldrig sett något så förtokat konstigt. Så vi tittade på filmen igen, och lade huvudena lite på sned för att se om det såg mindre förtokat ut från sned-tittar-hållet. Men nä.

Och eftersom Klickersmart tyckte tvärtom, att det skulle vara alldeles förtokat att använda träd när man fnittrar agility, så var vi ju tvungna att visa att det kan man apselut.

Vilken tur att det finns så många olika träd. Både agility-träd och lydnads-träd, sa jag till HumleSpunkarna under tiden vi fnittrade agility.

Och vilken tur att vi fick agility-träd i vår trädgård, och att Klickersmart fick lydnads-träd i sin. Så vi kan fnittra agility och Klickersmart kan förtoka lydnad. Eller vad det nu heter på lydnads-språket. För tänk om det blivit tvärtom, sa jag och då tyckte HumleSpunkarna att det var jätteturligt att vi hade just agility-träd i våran trädgård, och jag tyckte det med. Vi är rätt lika så.

14 kommentarer leave one →
  1. 15 juni, 2012 15:13

    Åh så underbart, det där måååste jag testa med mina dårar sedan.

    • 15 juni, 2012 15:43

      Vad kul! Det ÄR verkligen roligt, och det måste ju vara vansinnigt roligt att köra träd-agility med dina spurthundar, de springer ju så galet fort 🙂

      • 15 juni, 2012 16:21

        Frågan är bara hur man öht lär in det… Antar att man får börja med att stå vid ett träd, få dem att gå runt det (och komma tillbaka!) och sedan öka avståndet till trädet. Frågan är vilken av damerna som lär sig snabbast. Det är ju lite kul med Minah, att hon också är ung och vill lära sig osv, nu har jag plötsligt två att träna med 😀

      • 15 juni, 2012 16:34

        Precis så gör man 🙂
        När jag lärde in det på Spunk så lade jag kampleksaken i snöre på andra sidan om trädet (tänk dig Spunk typ klockan tre och kampleksaken klockan 10-11) och när hon fick syn på kampleksaken så drog jag runt kampleksaken och sprang, så hon också sprang runt trädet efter kampleksaken och efter mig. Det tog bara någon gång eller två, så hade hon förstått vad det handlade om.
        Och börja näära, och kör både från vänster och höger innan du backar bakåt i släppet mot trädet. När man tar emot på andra sidan trädet däremot, så sprang jag ofta bortåt med kampleksaken efter, så hon skulle få sug att runda trädet snabbt och komma springandes efter mig 🙂
        (Haha vad jag äger på att förklara sånt här i text, inte ens jag själv förstår vad jag menar. Tror jag.)

  2. 15 juni, 2012 19:03

    Vad fint hon lyssnar på dina signaler! *inte alls avis* Och vilken underbart fin agilitybana du har i bakgrunden! *inte alls avis* Och vad behagligt det ser ut med ~7 kg som hoppar mot en! *inte alls avis* 😉 😀

  3. 15 juni, 2012 22:57

    Åh vad fint! Det här kan jag nog även göra med mina lydnadsträd! Om de går med på det alltså. Jag har fyra nyplanterade så de är inte lika ståtliga som dina agilityträd och de står närmare varandra men det är ju en grym följsamhetsträning. (*viskar; Och dessutom när vi en hemlig agilitydröm…) TACK för att jag nu har en bild i mitt inre. Nu ska jag gå ut och prata lite med träden och se vad de säger.

    • 15 juni, 2012 23:02

      Jag har för mig att lydnads-träd kan vara rätt öppna för fnitter-diskussioner. Det är värre med agility-träd, di kan vara rätt envisa. 😉
      Och har du fyra som står nära varann, så är det ju toppen att köra ”skicka runt” och plock-hand och ”skicka-runt” osv, om de står på rad typ, så det blir som ett löst slalom. Ungefär till exempel 🙂

  4. 16 juni, 2012 00:16

    Ojoj! Husse som har sågat ned alla träd vi hade… Kramis!

  5. Åsa Nilsonne permalink
    16 juni, 2012 11:37

    Och sedan har vi freestyleträd, som vi ser det är vartenda träd ett freestyleträd som man kan springa runt på olika sätt medan matte exempelvis snurrar runt runt för sig själv…

    • 18 juni, 2012 08:52

      Tänk vad klurigt att det inte bara finns björk, bok och tall, utan att det också finns lydnads- agility- och freestyle-träd 🙂 Snart får di skriva om biologiböckerna 🙂

  6. 17 juni, 2012 00:51

    Åh det skulle Melvin gilla! Ska genast försöka imorgon! Runt kommandot kan ju redan när han går på fel sida saker fast då betyder det att gå tillbaka sama väg….hmm. Spännande det här!

  7. Åsa Nilsonne permalink
    18 juni, 2012 07:46

    Detta är en av de få saker som Zelda har klurat ut själv. Jag testade att skicka henne runt en trafikkon som ngn hade ställt mitt på en avstängd väg – jag pekade på den och sa: ”gå runt” bara för att se vad hon skulle göra. Hon tittade på mig, på konen, och så på mig igen, och sedan travade hon målmetvetet iväg, rundade koner och kom tillbaka med nöjd min. Och sedan dess har hon gillat att springa runt saker, vi har detta som ett moment i vårt freestyleprogram, hon springer en åtta mellan två blommor, jag står mitt emellan och försöker se ut som om jag inte kommenderar henne utan bara dansar…

  8. 28 oktober, 2012 18:31

    Vilken kul film! Blev alldeles glad!

Kommentera

