Skip to content

Vad HumleSpunkarna gjorde när det smällde vilt kring öronen på dem?

13 juni, 2012

Mäh? sa jag till HumleSpunkarna, där vi stod lite vid sidan om på slottets borggård och väntade på att alla studenter skulle rassla ut genom portarna.

Mäh-et kom sig av att både Spunk och Humlehunden gick alldeles bananas över gräsmattan i jakt på fågelpoop. Tydligen ett ypperligt, sällsynt delikat, fågelpoop, som dessutom funkade toppen att rulla sig i också. Humlehunden, som i princip aldrig rullar sig i något någonsin, ålade sig fram som en säl i gräset, och Spunk dammsög gräset sådär intensivt som bara hon kan.

Och jag stod med två ihoptrasslade snören till koppel, och två hundar som virrade överallt, och tänkte att det här med att passivitetsträna bland fågelpoop under en student-utspringning på en borggård, är tydligen något viktigt jag missat.

En bit längre bort stod en man med en rottis, och rottisen satt alldeles stilla vid hans fötter. Och på andra sidan satt en jättestor schnauzer-liknande hund, också alldeles still. Till och med chihuahuan, som en liten tant hade med sig, låg still i gräset och väntade.

Men inte mina HumleSpunkar. De var inte still någonstans.

Mäh? sa jag igen, som den duktigt pedagogiska hundtränare jag är.

Högtalarna sprakade till och musiken satte igång. Och med ljudliga rop och tjoanden började det välla studenska vithattar ut genom portarna.

Publiken applåderade och ropade också, och mitt i alltihopet så tog någon fram en knallpulver-pistol (?) och började skjuta i luften. En jättesmäll, som ekade mellan slottsväggarna på borggården.

”PANG!”.

Vafalls? sa jag. För jag kan nämligen två ord på frågespråket, både ”Mäh?” och ”Vafalls?”.

Chihuahuan hoppade till av smällen, schnauzer-prylen började skälla, och rottisen reste på sig och gurglade oroligt.

”PANG!”

En till jättesmäll hördes. Och panget ekade i en evighet mellan stenväggarna. Chihuahuan kröp ihop och började skälla också, ikapp med schnauzer-prylen, och rottisen började gurgla högre och vanka lite av och an.

Vad HumleSpunkarna gjorde när det smällde vilt kring öronen på dem?

Jo. Mina HumleSpunkar hade inte tid att reagera på några smällar. För de hade fullt upp med att åla sig i fågelpoop och dammsuga gräsmattan och trassla ihop koppel, och sånt viktigt. Jag tror inte ens de hörde de höga, vassa smällarna. Fågel-poops-lockropen sjöng högre i deras öron.

Vafalls Mäh, sa jag och omvandlade frågeorden till berömmande ord istället.

Och så fick de fortsätta åla sig och mumsa i gräsmattan så mycket de ville under tiden smällarna ekade mellan slottsväggarna.

Vafalls Mäh, sa jag igen, berömmande och mäkta stolt. Mäkta stolt över mina skott-oberörda, poop-ålande, koppel-ihoptrasslande, o-passivitetande, fågel-poops-mumsande HumleSpunkar.

Och skott-oberörda, sa jag det? Åtminstone i närheten av fågel-poop.

5 kommentarer leave one →
  1. 13 juni, 2012 14:50

    Men jösses 😀 Och så onödigt att skjuta sådär bara för att några tar studenten. Här fick vi istället åsk-träna igår. Minah visade sig vara tokrädd för åska i förrgår, och igår när det skulle börja åska igen så började Wahidah leka med Minah. Jag lät dem leka, för då var åskan plötsligt inte läskig. Då fick jag strunta i min ”man ska inte leka när man är kopplad-regel”.

  2. 13 juni, 2012 18:24

    Underbart härligt med skottfasta hundar! MH nästa då? 😉 Nu när Spunk är FR och allt 🙂 (tyvärr finns det inte tillräckligt många FR beskrivna för att ens kunna ta ut ett medelvärde, vilket jag tycker behövs!)

  3. 13 juni, 2012 19:37

    Hihi, kanske enda gången man gillar att de rullar sig i poop… skönt att de inte reagerade…

  4. 14 juni, 2012 00:55

    Hahaha! Det som är så lustigt med det här inlägget är att du hann före, jag tänkte faktiskt bara i går skriva ett blogginlägg om själva ordet ”vafalls?” 😀 Det är sant! Det är ett så fantastiskt ord, så gammaldags att det blir ballt liksom. Vafalls rules!

Kommentera

