Skip to content

Dessutom kommer vi ju slippa vampyrer också. Som en bonus.

26 maj, 2012

Inte en fästing har HumleSpunkarna haft sen jag tog på dem Frontline för tre (?) veckor sedan. Inte en enda.

Man skulle därför kunna tro att det är frid och fröjd på fästingfronten här hemma. Men nä.

För fästingarna kryper gärna upp i pälsen på framför allt Spunk (Humlehunden är nyklippt och inte lika inbjudande) och liftar hela vägen hem till soffan. Där hoppar de av och kryper vidare till mig, som inte har en skvätt Frontline i nacken. Och sen får jag sitta och plocka fästingar på mig själv.

Mäh?

Såna mystifistiska bieffekter står det inget om på Frontline-paketet.

Ingen fara på taket, sa jag till övriga familjen, för nu ska vi äta vitlök. Massor av vitlök, sirruvittu. I alla maträtter som bjuds här, från och med nu. Såväl i lammsteken som pannkakan, så är det bara.

För vitlök har jag hört att fästingar inte tycker om. Jag har till och med hört talas om vitlöks-experiment på parkarbetare för att minska fästingangreppen, och det experimentet föll väl ut. Vad jag hört. Eller så hör jag det jag vill höra, för vitlök är gott.

Och förhoppningsvis kommer matlagnings-vitlöks-doftmolnet från köket bädda in hela huset i en fästingmotbjudande stank, så fästingarna hoppar av Spunk redan på trappen och aldrig följer med in till soffan.

Dessutom kommer vi ju slippa vampyrer också. Som en bonus.

Att jag sen kanske kommer att få umgås med vänner och bekanta via telefon, för att ingen vill prata näsa mot näsa med mig mer eftersom jag stinker doftar vitlök, är en detalj jag kanske får klura vidare lite på.

 

7 kommentarer leave one →
  1. 26 maj, 2012 19:46

    Så otroligt oskönt det låter att se ut som att man blivit medeltida spö-straffad. Nyklippta klor bör inte komma i kontakt med hud, så är det bara. Jag ska nog ta som vana att alltid gå långa promenader på asfalt efter att klorna är vässade.

    Grattis till de minskade fästingbetten… på hundarna! Jag har länge varit skeptisk till fronline och här fick jag mina värsta farhågor bekräftade. Här trodde jag att det var den eventuella farligheten med halsbandet jag hade att oroa mig för men det känns ju som en fis i rymden i jämförelse med skräcktanken på att själv få en fästing. Hu! Måste nog leta vidare efter alternativ där både jag och vovven är skyddade. Cassi skulle nog tycka att det var väldigt oturligt om hennes matte dog av skräck.

  2. 26 maj, 2012 21:21

    Man har ju varit en aningen bortskämd med nakna cirkusapor, har jag märkt, för dom får ju inte en endaste fästing nånsin. Och så helt plötsligt har man ett Lurv som får flera fästingar varje dag. Jag har undvikit fästingmedel in i det längsta för jag är inte så förtjust i att hälla gift på mina hundar, men nu har jag fått ge vika och inse att det måste inhandlas frontline när helgen är över.

  3. 26 maj, 2012 22:05

    Man kanske kan gnugga in sig i vitlök för att slippa, fast vi har inga fästingproblem alls… Det gäller att bo nog högt upp i landet 🙂

  4. 27 maj, 2012 01:10

    Mmmm, vitlöksstank genom porerna. Myysigt. *stryker HumleSpunk ur sommarvisiterna* 😀

  5. 27 maj, 2012 10:35

    Åh, när jag först såg inlägget så trodde jag att du tänkte göra som vissa andra, nämligen ge hundarna vitlök… Förstår inte riktigt hur folk kan vilja ge sådant som är giftigt för alla hundar hellre än att ha på tex frontline som bara vissa får negativa biverkningar av. Men ja, jag får nog vara glad att jag inte har ditt problem och därmed slipper stinka vitlök själv :p Fästingar verkar avsky mig, och jag kan krypa och klättra runt i skogen iklädd linne, shorts och tygskor på somrarna utan att få en enda fästing. Kanske har min hud något inbyggt fästingmedel i sig? Det är ju i så fall underbart bra 🙂

  6. 28 maj, 2012 15:28

    Men, jag trodde det var inne med vampyrer nu… Kramis!

  7. 28 maj, 2012 15:41

    Det var verkligen himmelens trevligt att träffa dig & Spunk också tycker både jag & C =)
    Fästingar ja – yuuäck! Har gått från Exspot till Scalibour nu. Helnöjd med Exspot men med en badhund blir det mer ekonomiskt med halsbandet. Du ska inte prova Exspot på dina för att slippa de däringa otäcklingarna inne?

Kommentera

