Skip to content

Sånt grönt, det är förfjädrat lyckligt.

24 maj, 2012

Ibland är lycka att sväva på små rosa moln.

Och ibland är lycka att känna något alldeles grönt-grönt mellan tårna.

Sånt lycko-grönt som till exempel att få sprätta runt i en stor hög med grönt gräsklipp och mums-fika ihop men sina fjädrigaste kompisar.

Eller sånt lycko-grönt som att få flytta ut till kyckling-sommarstugan under äppelträdet, och leka datten mellan de gröna, gröna grässtråna tillsammans med bästa pip-syster och bästa pip-bror.

Sånt grönt, det är förfjädrat lyckligt.

Detta bildspel kräver JavaScript.

11 kommentarer leave one →
  1. 24 maj, 2012 13:30

    supermysigt 🙂

    kramar <3<3<3

  2. grindstugan7 permalink
    24 maj, 2012 13:56

    Åh så underbar blogg. Du är fantastisk på att skriva. Och vilka fina hundar du har.

  3. 24 maj, 2012 21:40

    Idag mätte jag Drömma, hon fick två streck på 38 och ett på 39 så jag antar att det är den där centimetern skilland som vi tyckte oss se på rasträffen. Spunk kanske mer är 39 än 38?!

    • 24 maj, 2012 22:01

      Jomen så kanske det är? För jag håller med, Drömma kändes liiite mindre än Spunk, kanske så var hon nättare i typen kanske? Spunk tycker jag har grovnat till rätt rejält, börjar likna en skogshuggare eller nåt, ha ha. Drömma var ju så näpen och förtjusande, sådär så man nästan skymtade långa ögonfransar och flickiga sötigheter, underbart feminin tycker jag 🙂
      Framför allt tycker jag det är kul att du och jag sitter och mäter våra hundar nästintill på millimetern, bara för att vara säkra på att vi platsar i den überhäftiga ”Under-fyrtio-centimeter-klubben”. För i den klubben har man tokroligt mest hela tiden, sanna mina ord 😉 😀

  4. Maria permalink
    25 maj, 2012 08:34

    Härligt!
    Och ser det inte ut att vara ovanligt mycket hönkycklingar i kycklingskocken? Eller kommer jag ihåg fel på hur man ser skillnad på hön- och tuppkycklingar?
    Är det hönkycklingarna som får långa vingfjädrar eller är det tupparna?

    (man ser iallafall skillnaden där har jag lärt mig, det ena könet får ”långa vingar” som räcker enda bak till rumpan på en gång, det andra könet har ”korta vingar” när de är små och de första vingfjädrarna blir inte alls lika långa)

    • 25 maj, 2012 08:49

      Ovanligt många hönskycklingar låter bra, ha ha 🙂
      Än så länge är de för små, och att kolla långa vingar tror jag beror lite på vilken hönsras det är. Däremot kan man kika på sadelbehänget så småningom, hönorna får runda fjädrar och tupparna får spetsiga. Men det behövs lite mer fjädrar på dem först 🙂

      Eller så finns ju det magiska Hänga-upp-och-ner-testet (http://koolaviola.blogspot.se/2009/06/man-tanker-inte-riktigt-pa-det-nar-man.html) fast det är lite sent att göra det nu. Man ska passa på under de första dagarna, men jag var fullt upptagen med att bara beundra den gulpuffiga pipigheten så jag glömde det 😉

  5. 25 maj, 2012 09:46

    Så underbart fint. Det här inlägget måste jag visa min kära mor ikväll när jag träffar henne. Hon älskar höns och framförallt att se höns ”på grönbete”. När jag berättade för henne om hur du fick duktiga hönan att ”glömma” sina ägg som hon ruvade på och istället ta hand om de födda kycklingarna så blev hon superglad och ville absolut se bilderna du la upp 😉

  6. 25 maj, 2012 10:34

    Vad är det för ras du har? Väldigt fina! Gillar de vitspräckliga 🙂

    • 25 maj, 2012 10:49

      Jag har lite olika – de ljusgråspräckliga är isbar, de bruna är vetefärgad maran och den svartblommiga är skånsk blommehöna (blommehönan gav inspirationen till bloggen Koola Viola från första början).
      Sen har jag Tora Tå också, den ”skäggiga damen”, en blandrashöna med lite faverolle, lohman och maran i sig, som är dotterdotter till min allra första höna jag hade. Så hon är lite speciell 🙂
      Lilla Vit, med lohman-kycklingarna, är en dvärg kochin 🙂

Kommentera

