Skip to content

Lilla Vit tyckte som jag.

26 april, 2012

När våren nu böljar fram över byn, kan man ju inte låta bli utan att känna lite sug efter kycklingar. Naturligtvis.

För luddiga små gula pipande dunbollar är bland det vårligaste som finns, faktiskt. Jo.

Lyckligtvis kände hönsapönan Lilla Vit samma sak som jag, att det skulle vara underbart med några små gula fjäderfluff, och lade sig pladask för att ruva så fort hon lade märke till att vårsolen glittrar på himmelen och att björkarna börjar knoppas.

Mycket bra! sa jag och klappade henne synnerligen uppmuntrande över de mjukvirvliga fjädrarna, och petade under fyra små ägg under magen på henne. Hon är nämligen inte så stor, hon är en liten dvärg kochin-höna, så fyra normalstora ägg är allt som ryms. Knappt.

Så nu är det bara att vänta. Och hålla tummarna. I tjugoen dagar ungefär.

Om en vecka lyser jag äggen för att se om de är befruktade.

Hoppas hoppas.

6 kommentarer leave one →
  1. 26 april, 2012 16:17

    Klart vi håller tummarna .-D

    Kramar <3<3<3

  2. Jenny o Brio permalink
    26 april, 2012 19:27

    Så spännande! Då hoppas vi på små pipisar lite senare i år 🙂

  3. 26 april, 2012 22:56

    Men kycklingar som är så underbara! ❤ Tummar hålls här!

  4. 26 april, 2012 23:32

    Åh, jag håller tummarna 😀 Blir det kycklingar måste du fotografera massor!

Trackbacks

  1. Då var vi anmälda, Spunk och jag. « HumleSpunk
  2. Sån oviktig ägglings-matematik hoppas jag att hon glömmer bort att undra över. « HumleSpunk

Kommentera

