Skip to content

How to snickra: A-hinder

26 april, 2012

När vi bytte bottenplattan i hästtransporten, så hade vi den gamla bottenplattan ”alldeles över”.

Det här skulle bli ett alldeles perfekt A-hinder såklart, sa jag till HumleSpunkarna, som om det var det mest naturliga i världen att tänka A-hinder när man har en stor bottenplatta från en hästtransport över, eller som om det var det mest naturliga i världen att prata med sina hundar som om de förstår precis vad man säger.

Men HumleSpunkarna höll med, såklart. Därför satte vi igång med Projekt A-hinder, omedelbums.

Jag sågade ut två skivor ur bottenplattan (en slags tjock mdf-liknande skiva, cirka 25-30 mm tjock) så stora skivor som det var möjligt. Jag fick ut två skivor som var 90 cm breda och 148 cm långa.

Jag satte ihop skivornas kortsida med två gångjärn, så jag kan fälla ihop hela hindret och på så vis lättare vinterförvara det.

Sen ställde jag upp hindret och flyttade ut skivorna till drygt 90 grader och skruvade fast två kedjor i sidorna för att lätt kunna fälla ut hindret stadigt. Kedjorna satte jag så pass högt upp att jag lätt kan lägga in en agility-tunnel under.

På ÖoB (som vanligt) fyndade jag en uterums-matta som jag klippte till och lade över A-hindret, med lite extra över själva toppen så jag kan fälla ihop det utan att mattan tar emot.

Sen sågade jag till stegpinnar, sandpapprade och förborrade dem, och fäste upp mattan stamtidigt som jag skruvade fast stegpinnarna på cirka 25-26 cm mellanrum.

Jag hade tänkt att lägga till en extra långpinne i vardera botten på A-hindret, men själva skivorna är så tjocka och tunga att A-hindret står stadigt som det är, så det behövdes inte.

Sen var det bara att bära ut hela härligheten på agilityplanen och spraka igång.

Förtokat lyxigt med ett A-hinder på hemmaplan vavava? sa jag till HumleSpunkarna och jag tror jag hann uppfatta att de tyckte sammalikadant, innan de tjoade iväg för att hinna först till toppen.

Detta bildspel kräver JavaScript.

(Här finns en pdf-fil med alla mått och ritningar om man vill bygga egna agility-hinder: Agility på hundsport.se)

10 kommentarer leave one →
  1. 26 april, 2012 17:22

    Ojojoj! VIlken snittsig matte ni har! Det var det snyggaste snickeri jag sett! Hussen undrar om eran matte snickrar vedbodar också. I så fall finns det jobb här. Man skulle kunna göra en A-bod. Då slår man ju massvis med flugor på smällen… Kramis!

  2. 26 april, 2012 18:03

    Värsta bästa snickerskan är hon, er matte! Det har jag sagt förr och det menar jag! Proffsigt och billigt är ledorden, eller hur?

  3. Jenny o Brio permalink
    26 april, 2012 19:28

    TJUSIGT säger vi och impas stort! 🙂

  4. 26 april, 2012 22:55

    Men herregud människa vad duktig du är! *avis* Om du är duktig på att måla får du fri logi en vecka om du målar om här. 😀

  5. 26 april, 2012 23:34

    Precis som alla andra blir jag otroligt imponerad av vad du lyckas snickra ihop!

  6. 3 maj, 2012 20:49

    Om det någon gångs ska göras ett Äntligen Hemma program fast för hundfolk – då är du som klippt och skuret för det jobbet! Så galet inspirerande du är! 😀 Och jag som knappt kan hammra en liten spik ska ändå ge mig på att finurla ihop något tjusigt som du har tipsat om 😉

  7. DollFjoll permalink
    20 juli, 2013 13:26

    Jätte fint! Nu har matte blivit inspirerad och byggt ett eget A-hinder, dock lite mindre. Allt för under 500 kronor! Medan hon har jobbat hela dagen har jag legat under studsmattan, kollat på och undrat varför hon ska välja den varmaste dagen på hela året att jobba på!

Kommentera

