Skip to content

Träningskvällens…

25 april, 2012

…väder
En timme uppehåll och en timme regn. Väldigt bra och jämn fördelning av vädrigheten, alltså. Fast det hade varit ännu bättre om det varit två timmars uppehåll, men man kan ju inte få allt. Och jag har ju redan Spunk, det räcker. Dessutom är hon så himmelens vacker när öronen blir regnblöta, jättevacker då också.

…braighet
Spunk frivarvade inte en enda gång. Inte en enda. Man skulle kunna tro att jag hade koll på läget idag, och det hade jag nästan. Förutom papegoj-grejen då, för då gapskrattade jag utom kontroll. Spunk med. Därför nämner jag den incidenten under rubriken ”…gapskratt”.

…virrigaste handlings-prestation
En av kombinationerna var en klassisk ”hoppa alla hinder bakifrån-bana”. Vem kom på de banorna egentligen, från början? För de suger, om man inte lär sig hela banan utantill i ett blink-nafs. Och om man som jag inte lär sig alltihopet i huvudet på direkten, utan kontroll-glimtar till på någon nummerskylt ibland under tiden man springer, så är de här ”hoppa hinder bakifrån-banorna” en katastrof eftersom nummerskyltarna är på fel sida om hindret och därför inte syns när jag förvirrat kontroll-glimtar.

…internationelling
Spunk och jag gjorde en tysk idag. Två gånger. Fast vi visste inte om det förrän efteråt, om jag ska vara ärlig.
Halledudanemej vad du är bra, sa jag älskligt till Spunk på nästan-tyska och så firade vi med lite extra korv. För tysken tyckte vi var rolig att göra, både Spunk och jag, därav den extra korven. Vi är rätt lika så.

…konstigaste startposition
Spunk är jättebra på att bjuda på trick fastän man inte ber henne om det, speciellt bra är hon att bjuda på det tricket vi tränat på senast. Och det senaste tricket vi tränade på var att hoppa upp på ryggen. Så när jag, en pyttesmula framåtlutad med överkroppen, bad henne att sätta sig mellan mina fötter i startposition, så valde hon att hoppa upp på ryggen istället och leka sjörövar-papegoja. Det lönade sig ju sist, tänkte hon nog.

…gapskratt
Det är svårt att starta banan korrekt om du sitter på min rygg som en sjörövar-papegoja, sa jag med Spunk på axeln framför första hindret.
Vackra Klara, kraxade Spunk och vägrade hoppa ner.
Det är så skönt att vi aldrig ser korkade ut, Spunk och jag, när vi fnittrar agility (ha ha jo). För Spunk klamrade sig fast på axeln och jag skrattade naveln av mig över hur korkat det måste se ut, och Spunk skrattade med svansen något hialöst. Man kan säga att vi gapskrattade, båda två.
Speciellt när hon inte ville hoppa ner utan klängde envist kvar på axel, som om vi lekte ”omvänt lockande” fast på papegojspråket.

…yttepytteraksträcka
Kringelikrokbanan med en yttepytteraksträcka på slutet. Väldigt skönt att tjohoa på en raksträcka efter de kringelikrokarna och gymnastiska bytena och tyskarna och jaakosarna. Det tyckte både Spunk och jag.
(Och som vanligt – klicka på bilden så blir banan stor och tydlig.)

…vackraste
Spunk såklart, när hon far fram som ett svart Tjoho! med flärpigt vackra poil long-öron och slimmad face rase-päls och fötter springades snabbare är trumpinnar trumvirvlar i en vaktparad.
Eller, inte vaktparad förresten. Något annat, som är väldigt vilt och vackert.
Sån är hon, mitt goa Spunk till hund.
Vild och vacker och alldeles, alldeles underbar.

6 kommentarer leave one →
  1. 25 april, 2012 23:29

    Hm? Är det två banor? En vit och en svart, eller ska man byta färg i farten? Kramis!

    • 25 april, 2012 23:33

      Det är två banor, en vit och en svart, men om du vill kan du blanda fritt bara du fnittrar lite agility 😉

  2. 26 april, 2012 05:41

    Du kommer väl på rasträffen, jag är sååå nyfiken på Spunk och vill gärna träffa både henne och dig, hon verkar helt underbar, nästan som Drömma 😉

    Vad är att göra en tysk?

    • 26 april, 2012 07:14

      Min förhoppning är att ta mig dit, jag har bara lite strul med själva resan som jag ska lösa. Skulle vara kul att träffas 🙂

      Kolla youtube-länken jag lade in under ordet ”tysk” i inlägget så ser du hur man gör den 🙂
      Eller kolla här:

  3. Jenny o Brio permalink
    26 april, 2012 06:42

    Det låter som en alldeles förträfflig träningskväll 🙂 Kanske hade hon kanske tänkt hanlda dig runt banan sittande på din axel 🙂

Trackbacks

  1. Sånt där om ”Lika fiskar hoppar högst”, ni vet. « HumleSpunk

Kommentera

