Skip to content

För om Tor smäller till så vi ska titta upp i himlen så är det uppenbart vad vi ska göra.

23 april, 2012

Efter en ljuvligt vårlig förmiddag, ljummen och molnig solighet, så blev himlen plötsligt svart-svart.

Svart-svart himmel, ser ni? sa jag till HumleSpunkarna och pekade rätt upp i molnigheten ovanför våra huvudet.

Och så dånade plötsligt ett rejält åskbrak loss, sådär åskbrakigt så svartmolnen såg ut att vibrera av ljudligheten och alla sädesärlor som nyss stjärtvippat över gräsmattan flydde sitt fortaste upp i träden.

Men har man hört på maken? sa jag och tittade upp i himlen, och det gjorde HumleSpunkarna också. Vi är rätt lika så.

Det kanske är Guda-Tor himself som säger åt oss att vi ska leka ”Upp” idag? sa jag med min mystifistiska röst och funderade ett ögonblick på om jag läst för mycket Dan Brown eftersom jag går runt och letar överkluriga ledtrådar i ett åsk. Fast sen bestämde jag mig för att jag inte hade läst för mycket sånt.

För om Tor smäller till så vi ska titta upp i himlen, så är det ju en så pass självklar instruktion om att vi ska leka ”Tema Upp”. Så pass självklar att det nästan inte kan räknas som en ledtråd, utan förvandlas till en instruktion direkt. En guda-instruktion om att lekträna ”Tema Upp”. Och vem är jag att ifrågasätta gudligheter?

Dessutom tyckte HumleSpunkarna att det skulle vara kul att lära sig sjörövar-papegoj-tricket. Det tyckte jag med. Vi är rätt lika så.

14 kommentarer leave one →
  1. 23 april, 2012 14:42

    Tänk om jag fick göra så där med husse… Kramis!

  2. 23 april, 2012 16:59

    Inez har jag inte lyckats lära att hoppa upp i famnen, tänkte nu när jag fick Härliga hund i brevlådan att jag skulle försöka med ryggen på henne och/eller famnen på Drömma. De är duktiga dina små vovvar och du är en himla duktig hundtränare!

  3. 23 april, 2012 22:28

    Vad duktiga ni är, alla tre! Jag började lära Mide det där, hon kan hoppa upp på ryggen på mig, men sen tog det stopp. Jag kan verkligen inte fånga 14 kg med en arm framifrån 😀

  4. Maria permalink
    24 april, 2012 08:19

    Jag har svårt att komma över att du har så små och behändiga hundar, när jag läser om dem så tänker jag mig alltid att Spunken ska vara minst Bordercollie höjd.
    Och hur gjorde ni när ni började träna på att hoppa upp i famnen? Berätta berätta berätta! Det skulle vara praktiskt om pansargrisen (eng. staffe) kunde hoppa upp i famnen när man ska åka rulltrappa så man slipper bryta ryggen på att försöka lyfta ca15kg motvilligt djur.

    • 24 april, 2012 09:29

      Ha ha, nä di är små mina HumleSpunkar 🙂

      Hoppa upp i famnen har jag tränat in olika med hundarna.

      Humlehunden…
      – är tokig i tasstarget, så jag satte mig på golvet och lade tasstargeten (en post-it) i knäet. Så fort hon trampade på den så belönade jag.
      – Sen satte jag mig ”på fötterna” (ungefär som på filmen när de hoppar upp på ryggen) och då började hon hoppa upp i knäet för att nå tasstargeten.
      – Sen satte jag mig lutandes ”mot väggen” (som om man sitter på en stol, eller hur man ska förklara…) och belönade när hon hoppade upp i knäet. Här började jag ta bort tasstargeten.
      – Sen var det bara att räta upp mig mer och mer mot väggen, tills jag till slut stod upp. Färdigt 🙂

      Spunk…
      – är tokig i saker som innebär att hon får hoppa. Så med henne hade jag en godis i handen och höll godisen i axelhöjd, och bjöd in henne med kroppen, och så hoppade hon upp. Hon fattade rätt snabbt vad hon skulle göra för att få godisen…

      Lycka till med träningen 🙂

  5. 24 april, 2012 09:14

    Attans vad söta dom är och duktiga! Jisses matte hittar bara mer och mer konster som hon tycker jag ska pröva med,när vi sitter här och läser…
    /smulan

  6. Åsa Nilsonne permalink
    24 april, 2012 09:28

    Jag är också intresserad av att få höra hur du tränade hoppa upop i famnen!

    • 24 april, 2012 10:26

      Se svaret till Maria, jag gissar att tasstarget i knäet hade passat dina godingar 🙂

  7. 24 april, 2012 10:43

    Härligt. Gillar träningsglädjen hos er alla!

  8. 24 april, 2012 13:33

    Så underbart kul det ser ut 😀 Jag skulle vilja lära Wahidah det där… men 20kg saluki kan bli lite bökigt att ha på axlarna…

  9. Jenny o Brio permalink
    24 april, 2012 20:18

    WOW!

  10. 24 april, 2012 22:03

    Vilka galet söta sjörövar-papegojor. En sån vill jag också ha.

  11. 24 april, 2012 22:37

    Jag får inte göra så på min matte….trist! Bara för att jag väger 28 kilo och är ganska stor. Men vi gillar verkligen hur ni håller på , era små humlor!

Trackbacks

  1. Träningskvällens… « HumleSpunk

Kommentera

