Skip to content

– Snacka om att vi är turgummor, sa jag till Spunk när vi skuttade in på agilityplanen i regnet.

10 april, 2012

Nämen si på sjutton, det regnar ute! Vilken tur! sa jag till HumleSpunkarna, och Spunk förstod precis vad jag menade. För regnar det så smiter vi och fnittrar agility en svängom, bara för att det är så bra att träna på att träna i regn.

Humlehunden däremot tycker att regn ute, betyder slapperi och kamin-kram inne. Jag har verkligen misslyckats med regnträningen av liten Humla, hon tar inte ett steg utanför dörren när det regnar om hon får välja själv. Och det får hon ju.

Men Spunk och jag hoppade in i bilen och åkte ner till klubben, för ryktesvägen hade jag hört talas om att det byggdes bana där i går kväll.

Snacka om att vi är turgummor, regn och färdigbyggd bana, sa jag till Spunk när vi skuttade in på agilityplanen i regnet. För där fanns en jättefin krumelur-spurtig bana, färdig att provas.

Just nu är det riktigt roligt att smita ner på klubben en sväng när man ändå är inne i stan på morgonen. För banor som andra tränat på står kvar, intakta med numrering och allt, så man kan få prova på roligheter man inte tänkt på.

Så har det inte alltid varit, i perioder så har det varit hinder huller om buller och banor i delar och nummerskyltar och prylar och bråte mest överallt. Men hittills i vår så har jag blivit positivt överraskad flera gånger av att en hel banan stått kvar.

Så även den här gången.

Inte för jag vet vad det är för bana, men visst fnittrar vi väl den? sa jag till Spunk som redan börjat smygfnittra baktill.

Och det här var en bana man kunde fnittra på, faktiskt. Jag skissade ner den fritt ur minnet när jag kom hem, så avstånden stämmer som vanligt sådäär, men jag har fått med vinklarna som var intressanta tror jag.

(Klicka på bilden så blir banan stor och tydlig.)

Starten var rolig, som en kanelbulle ungefär. Vi fick med en massa ”krama stolpe” och ”kast med liten hund” och lite ”runt” och plockhand, innan vi ens hunnit förbi de första tre hindrena. Såna starter har hög fnitterfaktor faktiskt, det tyckte både Spunk och jag. Och jag vänsterviftade så gott jag kunde, och Spunk kanelbullade och förstod precis vad jag menade nästan jämt.

Sen gillade vi spurten från åtta till tolv, Spunk hade ett synnerligt vackert öronflärp när hon sprang sitt fortaste än hit och än dit.

Och inte att förglömma den lite trixiga nummer sjutton.

Klurigt och förfnittrat. Både kringelikroks-kanelbullar och spurtsträckor. En rolig bana i ett nötskal, kan man säga.

Snacka om att vi är turgummor, sa jag till Spunk efter vi fnittrat och finurlat färdigt och  regnet slutat droppa över oss för länge sen, och det tyckte hon också. Att vi var turgummor. Vi är rätt lika, så.

4 kommentarer leave one →
  1. 10 april, 2012 18:30

    Jösses vilken bana! Men veeet du, vi åkte också till en brukshundklubb idag och där fanns det OCKSÅ en övergiven bana! Jättefin och på tok för avancerad för oss, men jag improviserade till någon annan typ av bana mitt i alltet och så flög vi (Wahidah) runt för fullt 😀

    • 10 april, 2012 18:36

      Underbart härligt! Jag kan tänka mig att W kan flyga, måste varit knasroligt 😀

  2. 10 april, 2012 21:52

    Idag har Drömma å jag gått vårt första kurstillfälle på agiitykursen, sen blir vi kanske lika duktiga som ni!

    • 10 april, 2012 22:42

      Om jag gissar rätt kommer ni apselut att glänsa på agilityplan, för jag har ju sett hur ni glänser på rallylydnadsplanen! 🙂

      Och så kliar det i fingrarna på mig att skriva ”och nä, inte är vi duktiga”, men med tanke på ditt blogginlägg för ett tag sedan kanske jag bara ska skriva ”tack” och ta till mig komplimangen.
      Tack 🙂

Kommentera

