Skip to content

Alltså. Det finns saker man bara gör, av ren rutin.

8 april, 2012

Alltså. Det finns saker man bara gör, av ren rutin. Utan att tänka, det bara görs i farten liksom.

Saker man gör av ren rutin 1
Till exempel när jag laddar kaffebryggaren på kvällen, så jag bara kan trycka på ON-knappen på morgonen, så kan jag ibland av misstag trycka på ON-knappen på bryggaren så kaffet bubblar igång redan på kvällskvisten. Men det går liksom av sig självt, det där med att trycka på ON-knappen, för det är en sak man bara gör, av ren rutin. (Och sen måste jag sitta uppe och dricka upp allt det där morgonkaffet redan på kvällen, och då kan jag inte sova på hela natten, men det spelar ingen roll. Gott morgonkaffe ska inte förfaras, även om det är kväller.)

Saker man gör av ren rutin 2
När jag åker hemifrån på morgonen för att åka på möte, så tar jag en svängom förbi hönsafiningarna för att säga godmorgon och öppna hönsluckan. Och om jag har gott om tid (minst en minut till godo) så klappar jag om dem lite också, och påminner om viktigheten av att värpa varsitt ägg under dagen. För det är en sak man bara gör, av ren rutin. (När jag sen sätter mig på möte, lite senare, förundras jag över att det luktar poop i mötesrummet och undrar vem det är som är så korkad och sitter och fiser i ett litet mötesrum. Sen upptäcker jag att det är jag som luktar. Tydligen har jag, när jag morgonklappade hönsen, trampat i hönspoop med mina finskor.)

Saker man gör av ren rutin 3
När man lämnar huset så stoppar man automatiskt en näve torrfoderkulor i fickan, om HumleSpunkarna och jag skulle råka träna lite roligheter i skogen under promenaden. För det är en sak man bara gör, av ren rutin. Även om HumleSpunkarna inte ska med, och även om jag inte alls ska ta en promenad i skogen utan till exempel åka och handla. (Därför har jag väldigt mycket torrfoderkulor i min ”gå på stan-jacka”).

Saker man gör av ren rutin 4
Om man går in via altandörren från baksidan av trädgården, så stänger man automatiskt dörren med ett knäpp, så den inte kan öppnas från utsidan. För det är en sak man bara gör, av ren rutin. (Att sen maken råkar sitta i badbubbel-baljan på baksidan, och gärna skulle vilja kunnat kommit  in i huset när han har badat klart, kanske man glömmer bort. Och att man sen råkar lämna huset under tiden maken ännu inte är färdigbadad och påmint mig om att han faktiskt sitter i baljan på baksidan, och att man råkat stänga dörren på framsidan också, och gått ut med HumleSpunkarna i skogen en dryg timme, och då av ren rutin har stängt altandörren så maken inte kan komma in i huset och han bara har badbyxor på sig och det är endast någon enstaka plusgrad och snålblåst ute – sånt kan man helt enkelt inte rå för. När man gör saker av ren rutin. Jag ska bara försöka övertyga honom om det, att det egentligen inte är mitt fel. Utan rutinens fel.)

Alltså. Det finns saker man bara gör, av ren rutin. Utan att tänka, det bara görs i farten liksom.

5 kommentarer leave one →
  1. Eva G permalink
    8 april, 2012 20:14

    Ha ha, kan se stackaren sitta och frysa ! Men du är inte ensam om att knäppa igen altandörren på rutin, jag har råkat låsa ute, min man, många ggr, men aldrig i så kallt väder i bara badbrallor, ha ha!!

  2. 9 april, 2012 00:40

    Hahahaha! 😆 Kaffet går väl an, men jag skulle inte klandra din man om han tog ut en tillfällig skilsmässa bara för tillfället när du låser honom ute. :mrgreen:

  3. 9 april, 2012 17:08

    Hahahaha va nöjd han måste varit där ute i det varma goa vädret i sina badbyxor

  4. 9 april, 2012 22:58

    Hoppas han inte tappade ut det varma vattnet av ren rutin… kramis!

  5. 14 april, 2012 20:49

    Hahaha du är då störtskön! 😀 Stackars maken! – speciellt då den där rutinen råkar slå till.

Kommentera

