Skip to content

Eftersom det killas i munnen om man stoppar en fjäder däri.

5 april, 2012

Lilla Vit, min förtjusande söt-kramiga Dvärg Kochin-höna, har börjat värpa lagom till Påsk. Och hennes ägg är såå välkomna, för de är stora som toppen på en tops ungefär. Söt-kramiga de också, kan man säga. Fast man får inte krama dem så hårt, och det beror inte på att de är så små utan det beror på att de är ägg.

Om jag blåser ur ett sånt liitet ägg och ställer det på högkant i en myrstack, så hade myr-mammorna alldeles säkert förväxlat ägget med ett myrägg och släpat iväg det till barnkammaren. Jo, jag talar alldeles sant. Så små är de.

Och blåsa ur ägg, det försökte jag förklara för maken att det var nödvändigt att göra nu inför påsk.

Blås ur de ägg du använder, så vi får lite ägg att hänga i påskriset raring, sa jag. Och maken tittade på mig så där alldeles lagom roat, uppenbarligen tyckte inte han att det var lika viktigt med urblåsta ägg som jag.

Om jag ska koka ett ägg då? sa han.

Då får du blåsa jättehårt, eller göra ”förlorat ägg” istället för ”kokt ägg med skal” såklart, sa jag.

Och jag tror att han blev mycket imponerad över att jag svarade så jättesnabbt, och att jag alldeles som oftast har svar på nästan alla hans frågor. Men framför allt att svaren kommer jättefort. Så fort att han inte ens hinner blinka. (Eller inte.)

HumleSpunkarna är helt inne på påsk-linjen, och Spunk gör sitt bästa för att hjälpa mig stoppa fjädrar i björkriset. Hon har bara lite problem med att fästa dem, och springer mest runt med fjädrarna i munnen.

Humlehunden tror att Spunk låtsas ha problem med mening, eftersom det killas så fnittrigt i munnen om man stoppar en fjäder däri och springer runt med den. Måhända hon har rätt.

Glad påsk på er allesammans!

Detta bildspel kräver JavaScript.

One Comment leave one →
  1. 5 april, 2012 22:46

    😆 Jag köpte en ny kattleksak med en fjäder fastsatt på, och Pytte satt och drog den mellan tänderna och man riktigt såg hur det killade. Han gjorde det om och om igen. :mrgreen:
    Nu har fjädern lossnat men den sitter inte i hans tänder i alla fall. 😛

Kommentera

