Skip to content

Men man får kanske ta i med di verbala hårdhandskarna och krydda med lite hittepå, när päls försvinner till höger och vänster på det här viset.

4 april, 2012

Alltså, hade inte du mer päls nyss? sa jag till Spunkhunden när hon stod på altantrappen och beundrade utsikten. För visst var hon väl lurvigare häromdagen?

Var har du gjort av all den pälsen som nyss satt på dej? sa jag fundersamt. Var jag ett mysterium på spåren?

Men Spunkhunden bara log till svar, lite sådär finurligt som bara en Spunkhund kan göra.

Vi måste ha ett prat om det här med passande päls-klädsel, för tonåringar ska tydligen inte ha hur lite kläder som helst på sig. Jag har hört att föräldrar inte släpper iväg sina tonårsdöttrar hur som helst, om de visar naveln eller har för korta shorts på sig. Och jag kan faktiskt skymta din navel nu.

Egentligen kunde jag inte skymta någon navel, om jag nu inte vände henne uppochner eller så. Men man får kanske ta i med di verbala hårdhandskarna och krydda med lite hittepå, när päls försvinner till höger och vänster på det här viset.

Har du gömt den någonstans? sa jag och funderade på om hon smugit ner lite päls i korgen med vintermössor och halsdukar, som jag nyss plockat undan. Som för att spara lite päls till nästa vinter, vilket i och för sig är en päls-ekonomisk och sparsam tanke.

Fast sen hittade jag den försvunna pälsen, när jag påsk-städade. Hon hade gömt lite i soffan, lite i hörnorna på golvet, lite på varje trappsteg upp till övervåningen, lite i köket, lite på hallmattan och lite… pja, överallt kan man säga. Till och med på köksfläkt-kåpan.

Och sen var jag tvungen att byta dammsugarpåse i dammsugaren.

Kan du inte hålla i hårstråna så de stannar kvar på kroppen, istället för att sprida dem runt i hela huset? Eller kanske lägga dem på ett och samma ställe, förslagsvis i soptunnan? undrade jag.

Fast det tyckte hon var en särdeles korkad samt onödig fråga, eftersom riktiga hundar tydligen ska fälla när de blir stora.

Märkligt påhitt, sa Humlehunden som aldrig fällt ett pälshår i hela sitt liv. Men sen är hon ju inte särskilt stor heller.

10 kommentarer leave one →
  1. 4 april, 2012 18:41

    Men hon är ju enastående vacker, den där Spunkhunden, när hon står så där och vinden fläktar i den lilla pälsbeklädningen hon har kvar.

    • 5 april, 2012 07:40

      Jag tycker ju hon är fiinast i väärlden och alldeles perfekt, fast jag kan inte låta bli utan småskratta lite åt att hennes bror ser ut som ett lurvigt lejon (om man tänker sig att lejonmanen täcker hela kroppen) 😀

  2. 4 april, 2012 21:26

    Vilken rolig hundblogg du har, sitter och fnissar lite för mig själv då och då tills jag kom till ett älre inlägg där du skrev att hundarna var en mindre grå och en större svart … då plingade det till något i minnet på mig.
    Jag tror att jag såg er passera mig idag vid Lorensvik(?) i Täby och även att ni gick lite bakom mig då jag gick från Hägernäs. Jag kommer ihåg det då jag tittade efter er eftersom jag tyckte att det var såna fina gulliga hundar och att jag impades av att du hade sånt pli på dem att de kunde få gå fria, de var jättefina!

    Med risk för att låta som en stalker så det var egentligen bara det jag ville säga.

    • 4 april, 2012 21:52

      Tack för blogg-komplimangen 🙂
      Men det var nog inte mig du mötte på rundan, i de krokarna gick jag inte idag 🙂

      • 5 april, 2012 00:36

        Hoppsan! Det var förskräckligt likt iallafall – men jag impas minst lika mycket av dina vovvar nu när jag läst en bit på bloggen, härligt med agility!

  3. 4 april, 2012 22:33

    Och jag som inte är sådär jätteförtjust i lång päls tycker att Spunkhunden är den absolut vackraste berger jag sett, såklart 😀 Fy så fin hon är!

  4. 4 april, 2012 23:36

    Supersnygg – med eller utan päls… Kramis!

  5. sussie & jyckar tre... permalink
    5 april, 2012 07:31

    Hmmmnm, hur mycket päls är det som försvinner från t ex öronen på den söta spunkhunden 😉

    • 5 april, 2012 07:37

      Där tror jag pälsen sitter special-hårt faktiskt, trillar nästan inget alls från öronen 😉

Kommentera

