Skip to content

Dagens…

19 mars, 2012

…väder

Storm. Och sen snöstorm. Och sen bara storm igen.

…vädergud

– Vad var det för brak? Ett träd som blåste omkull eller?

Vädergudarna är på vår sida och tillverkar nya balansbommar ute i skogen idag. För det är perfekt att fnittra balansboms-skogsagility på ett omkullvält träd, eller träna krumelurer och piruetter och andra roligheter. Perfekt, säger jag.

Fast det är motsatsen till perfekt att råka befinna sig i skogen när träden faktiskt blåser omkull. Jag tror det till och med är dumt. Vädergudarna verkade strunta i den detaljen, att vänta med skogsagility-hinder-tillverkningen tills vi kommit hem igen.

…nya svans-regel

Om man fiser så får man inte vifta på svansen så doften sprider sig jättefort över hela vardagsrummet. Man får välja, antingen fisa eller vifta på svansen. Helst det sistnämnda, bara.

…kom ihåg

Sluta ge Spunk gastillverkande saker som hon fiser av. Vad det nu var den här gången.

…måste

Om man råkar veta att det finns en jätterolig bana uppbyggd och klar nere på klubben så måste man faktiskt åka dit och prova den. Även om det blåser storm och man får plocka upp nerblåsta hoppbommar och hämta tunnlar som stormar bort ända till till lydnadsplanen, mitt i alltihopet. För sånt viktigt som att prova roliga, färdigbyggda banor måste göras, så är det bara.

…upptäckt

Oj vad fort det går när man springer i stormig medvind. Och tvärtom.

…bäbis-flashback-valp-moment

Om Spunkhunden är vaken, tyst och utom synhåll inomhus, så vet man att hon hittar på något förbusat. Fortfarande. Så även idag.

Jag vet inte hur jag ska berätta för maken att det är ett nytt hål i hans fina, nya strumpa. Jag kanske låter honom upptäcka det själv.

…konst-utmaning

Hur lär man en fnittrig berger-helikopter att rulla runt ett varv på golvet? Jag begriper det inte. Och Spunk begriper det inte heller. Fast det Spunk inte begriper är varför man ska befinna sig i marknivå överhuvudtaget, när det är mycket roligare att tjoa runt i takkronan med konfetti och techno-blink och leka sprak-kalas.

Det börjar bra. Hon ligger ner jättefint. Och stilla. Ungefär lika kontrollerat som en fjäder som dragits ihop jättemycket. Och så fort hon tror att hon ska göra något annat än att ligga ner, så sprätter hon iväg. Med ett boink. Ungefär lika boink-sprättigt som en fjäder som dragits ihop jättemycket och sedan släpps.

Mäh? Sånt rulla-runt-trick är ju livsnödvändigt att kunna. Tror jag, i alla fall. I går när vi började träna på det, så tänkte jag det. Fast idag kanske jag ångrat mig och tycker att det inte är så nödvändigt att kunna rulla runt.

…hästmöte

Dagens hästmöte var egentligen inte idag. Ingen vettig hästägare ger sig ut och rider när det blåser storm utan dubbelhäftande tejp i baken. Nä, hästmötet var häromdagen. Men jag tänker på det fortfarande, därför räknas det till idag i alla fall. För jag såg hästarna före Spunk gjorde det, och hann både ropa in och belöna och hon var alldeles tyst och fin och satt still och bara tittade på hästdjuren och medföljande ryttare. Därför blev det inte lika pinsamt som sist. Tack gode gud så blev det inte lika pinsamt som sist.

1-1 kan man säga.

…fnitter-tillverkare

HumleSpunkarna såklart. Det är de varje dag. Så även idag.

One Comment leave one →
  1. 19 mars, 2012 23:46

    Men alltså… vi fick också snöstormen. WTF! 😡 Det ska ju vara VÅR nu! 😥

Kommentera

