Skip to content

Jag har bara inte kommit på riktigt vad som är hundligt tantligt.

6 mars, 2012

Ibland tycker jag att jag samlar på mig onödigt många tantpoäng. Som till exempel när jag torkar av diskbänken en extra gång för att det inte ska bli vattenfläckar, eller när jag säger till sonen att ta på sig en extra tröja så jag inte fryser, eller när jag tankar bilen och tycker bensin luktar äckligt. Då känner jag tantpoängen flöda över mig.

Fast sen finns det stunder, som nu på morgonen, då jag känner mig jättetonårig. För när jag ser väderprognosen inför torsdag så hittar jag bara tonårsord för att beskriva mina känslor över att det kommer trilla ner snö över våra huvudet. Eller på agilityplanen då. Igen.

Jo, bara tonårsord.

– Mäh baah vah?!

Och jag tror att min tonårsreaktion reducerar mina tantpoäng jättemycket. Jättejättemycket.

Så nu är jag nog varken tant eller tonåring, utan någonstans mittemellan. Och det känns bra, om det är så.

För stämmer den här ekvationen, att man kan vandra lite fram och tillbaka på åldersskalan beroende på vad man gör, så kommer Spunks tonårsperiod att bli plättlätt. Jag ska bara få henne att göra något tantligt så hon får tantpoäng, för då kommer hon ta sig ur tonåren mycket snabbare.

Jag har bara inte kommit på riktigt vad som är hundligt tantligt. Och hur jag ska få fnittertornadohunden att göra det. Men såna detaljer får man inte haka upp sig på.

8 kommentarer leave one →
  1. 6 mars, 2012 10:22

    Det känns alltid bra när man får lite balans i tillvaron. 🙂 Jag har tyvärr börjat känna mig väldigt tantig jag med. Men jag hittar inget tonårsaktigt i mig längre. Tänk att vara 43 år och känna att det redan går utför. Suck.

  2. 6 mars, 2012 11:45

    Spunkvalpen får gå på tantkurs hos Zala 😀 Ligga och sola, kräva att bli klappad lite ibland och alltid lägga beslag på bästa sovplatsen är typiskt tantigt, lite sådär jag-äger-hela-världen-fasoner. Och blänga när människor gör fel ger också tantpoäng, det är jag övertygad om 😀

  3. 6 mars, 2012 18:05

    Dom orden jag använde när jag såg väderprognosen var minsann inte tonårsord, för hade jag använt såna ord när jag var tonåring hade nog fått utegångsförbud i en halv livstid. Men nu är jag ju vuxen (tydligen) så nu får jag använda såna ord. Och det gjorde jag också.

  4. 7 mars, 2012 00:29

    Jag såg prognosen jag också, och det snällaste jag kunde komma på att säga var saker som har fyra bokstäver och börjar på H, eller F. Det beror på vilket språk man använder. Mitt språk har bara tanttendenser när jag umgås mycket med barnen. Annars är det mer tonårsspråk på mig tycker jag.

  5. 7 mars, 2012 07:18

    Jag ska också vara tonårig, så jag säger: äh, orka…
    Kanske tappade jag också några tantpoäng nu..?

  6. Åsa Nilsonne permalink
    7 mars, 2012 07:52

    Tantpoäng kanske hunden får när den tycker att det är mysigare att ligga kvar i sängen än att gå på morgonpromenad, när blicken säger ”okej, jag kan väl göra det du ber mig om men bara för att du verkar tycka ett det är kul”, eller när den tycker att det är onödigt att gå ut när det regnar…

Kommentera

