Skip to content

Om det här är ett agilitynördigt inlägg? Alldeles rätt.

5 mars, 2012

 

Om det här är ett agilitynördigt inlägg? Alldeles rätt. För igår var vi och fnittrade agility hos goa A igen. Och OM vi fnittrade.

Ibland är en träning sådär fantastiskt så man undrar om man ska träna agility någonsin mer igen, för träningen var så pass fantastisk så man omöjligt kan toppa den. Utan man vill behålla den härliga känslan man fick, för evigt. Jo.

För efter Spunkvalpens tonårsfunderingar de sista veckorna, där hon ibland samarbetat och ibland absolut inte, så var jag lite fundersam i kroppen över att åka iväg och träna. Tänk om hon skulle ha en ”hopplös dag” och springa ärevarv och leta fårpoop nonstop? Vilket i och för sig hade varit bra om hon gjort på en träning med just A, för hon har oftast så förkluriga lösningar på det mesta.

Men ack nej. Min goa Spunkvalp skötte sig strålande.

*lycklig*

Hon toktittade på allt jag hittade på, svansviftade och hoppade på mig, sprätte i kroppen och frågade ”vad ska vi göra nu?” hela tiden. Hon struntade i folk och hundar och kopoop och fårpoop och dofter och fågelkvitter. Och hon var så lyhörd på banan och toksprang och fnittrade så det måste hörts ända till Mariannelund.

*lycklig*

Att jag sen hade väldigt märkliga armvift och kroppsvridningar och fot-halkningar och baklängesspringningar och skickade Spunk på fel hinder lite härsom och tvärsom, och glömde banan, och att hon tog slalomingången från svåra sidan lite fel två gånger i rad, spelar ingen roll. För hon var med och var på och tyckte allt var supertoppen. Det var alldeles fantastiskt!

Vi inledde starkt med en ”Olga-bana” som var mycket klurig och vansinnigt rolig, och inkluderade minst ett ”kast med liten hund”. Och ”kast med liten hund” tycker jag är svårt. Det kommer inte naturligt i kroppen på mig, att jag ska välja just ett kast, när jag förvirrat kommer springandes mitt i banan. Därför måste jag träna mer på den, förvirrat och mitt-i-alltihopet, för Spunk funkar jättetoppen med den manövern när jag får till den kroppsligen själv.

Och sen pekade jag fel och glömde plockhanden och tog en onödig jättelov mellan två tunnlar, men det gjorde ingenting för Spunk var med och på och var jätteglad. Så det var bara att göra om och göra rätt, och så kunde vi fnittra i mål tillsammans.

Sen tränade vi lite slalom-special med svåra ingångar. Och jag är så himmelens glad över att ha tränat in slalom med 2×2-metoden, för det tog verkligen inte många veckor för Spunk att sätta ett sex-pinnars-slalom självständigt. Inget onödigt armvift eller ”passande”, hon tar det själv. (Det som tog tid var att vänta in att hon skulle bli lite mer vuxen, så jag inte gick för fort fram.)

Och igår tog hon tolv pinnar, utan att tveka, för första gången.Tjoff tjoff, rassel rassel, bara.

—————————

Agility-note to self:
– Träna ”Kast med liten hund” mitt i olika banor. Gärna när jag är förvirrad, då är det som svårast.
– Träna mer slalom på andra platser, med annat slalom.
– Träna slalomingångar från svåra sidan ännu mer, på olika sätt.
– Öka störningen när hon är i slalomet. Jag har provat att springa förbi/stå still/springa snett bortåt, nu kan det vara dags att börja springa åt helt andra hållet…?

—————————

Om jag lurades när jag skrev i början av inlägget att ”Ibland är en träning sådär fantastiskt så man undrar om man ska träna agility någonsin mer igen”?

Japp, det gjorde jag.

Inte om att träningen var fantastisk och att Spunk är otrolig. O nej.

Men det där om att ”aldrig träna agility igen”. Det säger ju sig självt att det bara var hittepå och lur.

 

12 kommentarer leave one →
  1. 5 mars, 2012 12:31

    Så underbart med så fina träningspass 😀 Här har vi haft många dumma minusgrader senaste dagarna, men jag hoppas att vi ska kunna köra lite slalom idag. Har pinnar som ska köras ner i marken, men är man envis kanske det går?

  2. 5 mars, 2012 14:00

    Jag har väl sagt det förut, men nu gör jag det igen. Jag är så aaaaaavundsjuuuuk på den glädje och allt fnitter ni verkar skapa. Tänk om man bara hade fått vara med på en bråkdel. 🙂

  3. 5 mars, 2012 17:23

    Vadå 2×2 metoden EXAKT hur går det till, ska ju lära min lilla hoppboll att fnittra agility(nu hoppar han bara stängsel). Slalomet är svårast att lära in(tycker jag som ingenting kan om agility) så tips är alltid bra 😉

    • 5 mars, 2012 17:37

      Det finns såklart massa olika varianter på 2×2, men jag har kört den här:

      Sök på youtube på 2×2 eller ”two by two” så hittar du fler sätt 🙂

  4. 5 mars, 2012 18:03

    Olga-bana?

  5. 5 mars, 2012 18:04

    Kom att tänka på hur gammal Spunkvalpen egentligen är nu, och hittade att det minsann snart är kalas! Partyplanerandet i full gång hoppas jag!

    • 5 mars, 2012 18:10

      Japp, 7 mars 🙂
      Vi planerar för fullt såklart, bara roligheter hela dagen. Fast tårtan har jag lagt in ett veto på, jag tänker INTE dekorera den med rådjurspluttar. Annars får hon allt hon vill hitta på, hela dagen 😉

  6. Anja permalink
    5 mars, 2012 21:17

    Blir så glad av dina träningsreferat! Ni får komma hit å fnittra så MYCKET ni bara vill:D Själv blev jag så inspirerad igår att jag körde igång slalomallén med lilla Q big time, idag. Åh vad kul vi hade! Kram!

    • 5 mars, 2012 22:02

      Vad härligt, vi tycker ju om att fnittra ihop med dig så det gör vi tokgärna 😀
      Och vad alldeles underbart med lite slalominspiration, Q är så himmelens duktig! Förstår att det blev både fnitter och storskratt under dagens träningsrunda 😀

  7. 5 mars, 2012 22:40

    Bra med den där filmen, men vet inte om hussen fattade något… Kramis!

Kommentera

