Skip to content

– Fusk faktiskt, sa jag men de bara fnittrade och sa att reglerna är annorlunda när man leker ägg-kurragömma, och sen sprang de vidare.

3 mars, 2012

En underbart solig vårdag idag, alltså en superperfekt dag att vårstäda hönshuset på. För att vårstäda ett hönshus på hösten är ju för tokigt, det ska man ju göra en solig vårdag. Som idag.

Turligt nog för mig så ville HumleSpunkarna hjälpa till, och skrattfaktorn brukar bli hög när man gör saker ihop med dem så jag tackade genast ja till hjälpen.

Humlehunden erbjöd sig att mocka, men jag vet ju hur det gick sist så den lätta gick jag inte på.

Spunkvalpen funderade på hur hon kunde hjälpa till, och sprätte runt en svängom i hönshuset för att reka läget, och plötsligt lyste hon upp och fick en superb hjälp-idé. Tyckte hon själv.

Hon fick tag på ett ägg som låg och skrotade i spånet alldeles sysslolöst, och det ägget snattade hon med sig och ropade på Humlehunden för att diskutera hur de kunde hjälpa till att underhålla det sysslolösa ägget, för att avlasta mig lite under tiden jag städade hönshuset.

Och det var ju jättebra, för jag skulle aldrig hunnit med att underhålla ett helt ägg, där jag stod med mockarspaden i handen och skyfflade spån och killade hönsapönor under hakan.

Spunkvalpen och Humlehunden beslöt sig nästan på direkten att ordna lite ”barnens dag” för det vackra och sällsynt näpna lilla ägget, och bjuda ägget på massa roligheter.

Vilken supertoppen-idé, sa jag och blev lite förvånad över att de två kunde enas om en hjälpsam syssla alldeles på egen hand, och så snabbt.

Och så började de fira ”barnens dag” för ägget. Jättemycket gjorde de det.

De gungade ägget mellan varann fast utan själva gungan, och studsade det på gräsmattan, och sen spelade de något som liknade volleyboll med ägget tror jag.

Och så bjöd de på karusell-åkning också, genom att ta ägget försiktigt (ha ha nä) i munnen och tokspringa runt runt i hela trädgården.

Och de gömde ägget i snåret, som ägg-kurragömma ungefär, och sen letade de upp det igen. Uppletandet gick jättesnabbt, eftersom de visste precis vart de lagt ägget.

Fusk faktiskt, sa jag men de bara fnittrade och sa att reglerna är annorlunda när man leker ägg-kurragömma, och sen sprang de vidare.

Och de lade ägget på gräset, jättefint och mjukt, och sen lekte och brottades de jättevilt framför det lilla publik-ägget. Ungefär som att gå på cirkus, tror jag ägget tyckte att det var.

Lite nu och då pausade de i solen på gräsmattan med armen om ägget och bara vilade lite. Och pussade lite på ägget. Och viskade roliga sagor i örat på ägget.

Sen fnittrade de till och sprang vidare, med ägget i munnen.

Ofantligt hållbart ett ägg är, förresten. Jättehållbart.

Och nu ligger det omhuldade ägget i kylen, i väntan på att bli frukost i morgon bitti. För jag tänkte göra en omelett till frukost, och jag tror att just det ägget kommer passa utmärkt för ändamålet. Innanför skalet är det troligen alldeles färdigskramlat och färdigvispat, efter att ha upplevt en alldeles egen ”barnens dag” med HumleSpunkarna.

Perfekt att använda till en frukost-omelett, alltså. Det tycker HumleSpunkarna också.

Detta bildspel kräver JavaScript.

 

7 kommentarer leave one →
  1. 3 mars, 2012 20:54

    En gång ville jag leka med ett ägg, men hade inget, så jag värpte ett: http://bmwsfotoblogg.blogspot.com/2010/12/trot-om-du-vill.html

  2. 3 mars, 2012 20:56

    Förresten, en gång hade jag ett ägg på riktigt, jag också:
    http://bmwsfotoblogg.blogspot.com/2010/06/blog-post.html

  3. 3 mars, 2012 22:14

    Förstår inte hur ni kunde hålla på så där utan att det gick sönder… Kramis!

  4. Åsa Nilsonne permalink
    4 mars, 2012 08:39

    Måste testa att ge hundarna ett ägg att leka med (kanske ska man helst vara utomhus), dina ser ju ut att ha hur kul som helst! Och det ser väldigt skönt ut med nerklippt päls, både för hund och människa…

  5. 4 mars, 2012 19:14

    Hehe, vad bra med färdig vispat ägg redan innan man knäckt det. Humlehunden och Spunkis är jätteduktiga på att hjälpa till med hushållsarbete juuuue 🙂

  6. 5 mars, 2012 00:43

    Hahaha! 😆 Dina hundar är bra tokroliga. ❤

  7. 5 mars, 2012 00:43

    Hehe vilka äggtjyvar…

Kommentera

