Skip to content

Fast nu är det nåt annat som är tokigt med mattan.

24 februari, 2012

Det är något som är trasigt med mattan. Förutom det där hålet, då.

Så sa jag till HumleSpunkarna. För det är något tokigt med den där randiga mattan, det måste det vara.

Och då menar jag inte hålet i mattan. Spunkvalpen har nämligen ”råkat” tugga ett litet hål på mitten på mattan, men det tror jag var mitt fel egentligen. För vi bakade bullar, och då råkade jag nämna att vi borde göra runda, fina kringlor någon gång.

Det är ju så vackert med det där hålet i mitten på kringlan. Man skulle ju kunna trä upp alla sockrade kringlor på små snören och ha dem som dekoration i fönstret, så alla som passerar förbi kunde titta in och beundra kringelhålet. Bara för att själva hålet är så vackert.

Så sa jag lite obetänksamt. Och då tror jag att Spunkvalpen tänkte att ett hål i mattan skulle göra mig glad.

Nu blev det inte riktigt så. Ett hål i mattan är inte lika fint som ett hål i en rund, vackert sockrad kringla. Men det kunde ju inte hon veta. Tanken var ju god, och det är tanken som räknas.

Fast nu är det nåt annat som är tokigt med mattan. Den… ser liksom inte riktigt lika platt ut som andra mattor gör.

Om jag minns rätt, så var mattan alldeles platt första gången vi träffades, i affären. Men här hemma i hallen så drar den ihop sig som ett dragspel. Den är inte platt någonstans, bara dragspelsveckig. Hela dagarna.

– Kan matt-tillverkarna ha fått slut på vanligt snöre när de vävde mattan, och istället använt gummibands-snören i just den här mattan, som gör att den drar ihop sig jättefort fastän man plattar ut den flera gånger om dagen? Och när de visade just den här mattan i affären så hade de i smyg satt fast mattan i ändarna med jättestark dubbelhäftande tejp? Så man skulle tro att mattan var platt fastän den inte var det egentligen?

Jag kliade mig i huvudet och tittade på mattan igen. För den drar verkligen ihop sig, trots att jag plattar ut den ständigt, och så blir den till en skrynklig liten hög i hörnan i hallen. Inget platt någonstans.

Vad tror ni? sa jag till HumleSpunkarna, som inte hade riktigt tid att svara. De höll på med någon slags brottningsmatch på den skrynkliga dragspelsmattan, och sen mumlade de nåt som lät som ”klara, färdiga, gå!” och så rivstartade de på mattan och sprang ett varv runt i huset, för att så småningom komma tillbaka runt hörnet från köket och kraschlanda på mattan igen med ett jätte-kanande.

Nä, jag förstår faktiskt ingenting. Måhända jag har blivit lurad, för jag trodde verkligen det var en platt matta jag köpte och inte en dragspelsmatta. Man kan inte lita på någon längre, inte ens folk i en matt-affär.

Så sa jag under tiden HumleSpunkarna brottades vidare på den där randiga dragspelsmattan som brukade vara platt. Förr. På den tiden mattan låg i lugn och ro i matt-affären och inte visste vad HumleSpunkar var för något.

Detta bildspel kräver JavaScript.

4 kommentarer leave one →
  1. 24 februari, 2012 17:21

    Kanske går att klistra upp mattan på en bit masonit? Kramis!

    • 25 februari, 2012 17:27

      Jag tror jag funderar på spik i trägolvet? Fast maken tycker inte det är en särskilt bra idé.

  2. Pia Viklund permalink
    28 februari, 2012 20:31

    hm. Vi har samma problem här faktiskt. Särskilt sen i december 2011. Typ ungeför i samma veva som vi skaffade en till hund. Tycker mattor inte om dubbelt upp av hundar eller vad?

Trackbacks

  1. …när hela mattan Spunk-stormar « HumleSpunk

Kommentera

