Skip to content

– Tonåring eller? sa jag när hon swischade förbi mig för trehundraelfte gången.

16 februari, 2012

Att träna i ridhus igår var sannerligen en utmaning.

– Menar du att det brukar vara hästpoop-producenter här i vanliga fall?! Då kanske de har lämnat några intressanta roligheter någonstans?!

Så tänkte Spunkvalpen, alldeles utan ord, men jag förstod precis i alla fall eftersom hon gjorde precis vad jag trodde att hon tänkte. Det vill säga letade hästpoop. För tanke och handling går lite hand i hand med Spunkvalpen, det finns liksom inget mellanrum där emellan. Hon gör det hon tänker. (Fast ibland går görandet alldeles på egen hand och ser man en ensam handling utan tillhörande tanke så beror det på att den inte föregicks av någon. Det är nämligen inte alltid hon tänker, tror jag.)

Vi körde tre kortbanor, åtta hinder, och första banan gick bra efter att vi diskuterat starten lite.

För i starten, när jag sa ”okej” för att köra igång, så tog hon det som ett friord. Ett ”gör vad du vill”. Och hon ville hemskt gärna krama kompisen som var med och tränade med sin sheltie. Och det var faktiskt lite roligt, fastän det såklart inte var rätt.

Hon kan hoppa rätt så högt, sa kompisen som verkligen försökte ignorera när Spunkvalpen studsade framför henne nästan upp i ögonhöjd för att leta kontakt och få till rätt kramläge.

Mhmm, sa jag.

Men när vi pratat färdigt om starten, Spunkvalpen och jag, så gick banan toppenbra. Och det var så skönt att kunna springa lite vettigt utan att halka runt i snö. *längta gräs*

Andra banan gick toppenbra från början till slut. Vi rundade stolpar och svepte tunnlar så jag blev alldeles glad i magen, och Spunkvalpen var alldeles underbart vild och vacker och svart och torven sprutade om fötterna på henne.

Tredje banan däremot, gick inte alls. Spunkvalpen inledde med att hitta världens mest väldoftande fläck framför tunnelingången så det var stört omöjligt att få henne vidare därifrån, och lagom tills att vi pratat färdigt om den fläcken så hittade hon en hästpoops-boll som hon snodde åt sig och sprang ärevarv med, runt runt i hela ridhuset.

Tonåring eller? sa jag när hon swischade förbi mig för trehundraelfte gången med den fantastiska hästpoops-bollen som tydligen behövde lite karusellkul sådär en sen onsdagskväll.

Så vi avslutade träningen lite abrupt med ett enkelt hopp över ett hinder och belöning på det, och sen lite vila i buren, och till sist lek och hopp med kompisens sheltie under tiden vi plockade ihop hinder och stuvade in hinder och tunnlar och alltihopet i bilen.

Att ta med i lärdoms-väskan från den träningen:

– Kontaktträning med hästpoop i närheten.
– Var väldigt uppmärksam på när hon blir trött i huvudet och avsluta innan det går utför.
– Kontaktträning med hästpoop i närheten.
– Rasta inte Spunkvalpen i lös-snön utanför ridhuset så hon blir alldeles snöig om fötterna, och sen gå in i ett torvigt ridhus så all torv fastnar överallt i den smältande snön, och sen stoppa in henne i den varma bilen så pälsen torkar och släpper ifrån sig all torv.
– Kontaktträning med hästpoop i närheten.
– Fundera igenom hur jag ska hantera doftfläckar. Hänga en wonderbaum över näsan på henne?
– Kontaktträning med hästpoop i närheten.

Så nu har vi lite att fundera över och träna på tills nästa ridhusträning om drygt en vecka. Och då ska vi inte bara träna agility i ett ridhus, som vi gjorde igår, utan även träna på att träna i ett ridhus.

Snacka om multifunktionella träningar, nuförtiden.

10 kommentarer leave one →
  1. 16 februari, 2012 12:29

    Jag känner att ni går från klarhet till klarhet! Skitbra 😉 med distraherande dofter och så. Hon kommer att bli en stjärna en dag. Jag lovar!

    • 16 februari, 2012 14:20

      Ha ha, när vi körde sista banan och hon var fullständigt okontaktbar så kliade jag mig verkligen i huvudet. Men jag tror apselut att hon har stjärn-potential. Det ska bara inte finnas några doftfläckar, eller poopbollar i någon form, i närheten. Då ska det nog gå bra. *harkel*

  2. 16 februari, 2012 17:39

    Hahaha, åh, jag kan verkligen se framför mig hur det såg ut när hon sprang ärevarv med hästpoop 😀 (och veeet du, jag har en ordentlig tunnel här hemma nu, och lite slalompinnar som man iaf kan sticka ner i snön!)

    • 16 februari, 2012 18:15

      Yey till agilitypryttlarna 😀
      Då är det bara lite hästpoop som saknas, så är ni good to go 😉

  3. 16 februari, 2012 19:11

    Vi har inte börjat träna agility så där än… vi tränar mest på att vara i ett ridhus och undvika poop och ha kontakt… det är svårt nog det oxå!

  4. 16 februari, 2012 23:20

    Va trevligt att träna inne där godisbollarna är färska och mjuka… Kramis!

  5. 16 februari, 2012 23:25

    Alltså, helt allvarligt – ta med lite hästpoop hem i en plastpåse och träna hemma. Det är ju inte så bra om de äter för mycket av det med tanke på ev. avmaskningsmedel i det och så, men de brukar ju gilla det sååååå mycket. Uzie håller fortfarande på av och till. 🙄
    Du får sätta plastpåsar på Spunkvalpens fötter så att det inte blir så torvigt. :mrgreen:

    • 17 februari, 2012 07:17

      Innan vi flyttade till Nya Huset i somras så bodde vi på gård och hade hästar i många år, och galet vad alla hundar älskar hästpoop. Man blir ju tokig. Och när Humlehunden fyndade en hästpoop och tog den i munnen och sprang i väg såg det lite… konstigt ut. Ungefär som Uzie skulle fynda en basketboll och ta den i munnen och skutta runt, ha ha.

      • 17 februari, 2012 20:11

        It has been known to happen. 😆 Hon har tagit fotbollar ibland och fått in dem i munnen fastän de fortfarande varit pumpade, då har de fastnat en eller två gånger och hon får panik. Dumma hundar! ❤

Trackbacks

  1. Och sen jämförde vi färgen på våra öron, bara för att vi kunde. « HumleSpunk

Kommentera

