Skip to content

Så kan politikerna sitta i Stockholm och undra varför Spunkvalpen och jag inte tränar på agilityplanen ikväll.

15 februari, 2012

I natt har det trillat om möjligt ännu mer snö över byn. Och över agilityplanen. Nästan femton centimeter. Pläh.

Kunde det inte trilla ner snö som man kan skotta undan, och sen är det färdigt? Måste det komma mer hela tiden?

Jag gick ut med kameran och tog en bild på hur orättvist väderguden begravt alla hinder och gräsmatta och alltihopet. Och så här tok-illa såg det ut —>

Och det här var inte sån där lätt och pluffig snö, som trillat över oss nu. Nä, det var blytung (nästan) snö som tjockade ihop sig som cement. Snöflingorna var så tunga och kramade ihop sig i varann med en förvånansvärd styrka, sådär tungt och kramigt styrkigt att de borde blivit lite förvånade själva över vad de är kapabla till.

Och att skotta loss den 10×15 meter stora fläcken som vi tränar agilityfnitter på, var en kraftlig utmaning som hette duga.

När det blir såhär tokigt med snön, att det trillar ner obegripliga mängder från himlen, så tycker jag att politikerna borde ta sitt ansvar. Bagateller som eu-medlemskap och kärnkraft och högertrafik kan de bestämma att vi ska folkomrösta om, men när ska politikerna prata om de viktiga frågorna? Som till exempel vädret?

När ska vi folkomrösta om hur mycket snö vi ska ha på vintern?

Sånt viktigt undrar jag när vi ska folkomrösta om.

Och jag vet hur jag hade röstat i den frågan.
Japp, det vet jag redan nu.

Och bara för att protestera mot den enorma snömängden och mot den hittills uteblivna folkomröstningen, så ska Spunkvalpen och jag smita iväg till grann-grannbyn och agilityfnittra i ett ridhus ikväll. Jo, det ska vi visst.

Så kan politikerna sitta i Stockholm och undra varför Spunkvalpen och jag inte tränar på agilityplanen ikväll, utan i ett gigantiskt ridhus. Och de kan klia sig i huvudet och undra öronen av sig, och sedemera upptäcka vad Spunkvalpens och mitt tilltag kan få för makabra följder för ränteläget och arbetsmarknaden och krisen i Grekland. Och sånt.

Det kan de få fundera på. Och sen besluta om en folkomröstning. Om vädret. Och om snönivån.

Så vi kan undvika sånt här onödigt snöfall i framtiden.

4 kommentarer leave one →
  1. 15 februari, 2012 13:09

    Husse har försökt förklara för mig vad räntefall och temperaturfall är, så jag undrar – snöfall, borde det inte bli MINDRE snö då? Kramis!

    • 15 februari, 2012 13:16

      Absolut blir det mindre snö då, fast i snömolnen uppe i himlen. Och det är ju helt fel ställe att ha det snölöst på.

  2. 15 februari, 2012 21:13

    Här fick vi inga 15 cm. *fnittrar skadeglatt* Fast vi fick nog runt 7-8 iaf. Men inga 15. 😈

  3. 16 februari, 2012 09:09

    Över Malmköping kom det 2 äckliga decimeter med lappmögel.
    Vidrigt!
    Jag och matte känner en meteorolog, men det går inte att beställa lämligt väder av henne tyvärr.
    Har testat många gånger utan framgång

Kommentera

