Skip to content

Och så stod jag där med en mjukdjurs-inälva i handen.

7 februari, 2012

Jag har sagt det förut, men nu säger jag det igen. Hon är så himmelens multifunktionell, min goa Spunkvalp.

Inte nog med att hon kan fnittra med svansen och glittra med ögonen, och gräva en grop i någon annans trädgård, och leta upp läskiga kadaver i skogen, och poopa utomhus, och leka med en kompis, och äta upp en köttbulle jättefort som man rulligt tappar på golvet, och diska en tallrik utan att använda en diskborste, och göra konstiga hål i mattan som man inte visste att man behövde, och trampa på tangentbordet rätt på deleteknappen som om det var med mening, och pussas jättemycket, och kramas och klappas på kinden jätteintensivt, och flärpa med båda öronen samtidigt och springa jättefort.

Nä, hon kan mer än så.

För när vi buslekte på agilityplanen idag, så visade hon minsann framfötterna inom ett helt nytt område.

Som kampleksak till bus-agility-lekningen tog jag med mig ett mjukdjur som Spunkvalpen fått med sig från uppfödaren när hon var liten valp, och som kan pipa. Jättespännande tyckte Spunkvalpen, så vi buslekte och kampade och pep om vartannat.

Och kampade.

Och vips vops så sa det bara ”plopp”. Och så stod jag där med en mjukdjurs-inälva i handen. Förvånat gjorde jag det, men sen väldigt stolt. Stolt blev jag.

Spunkvalpen lyckades alltså operera ut en hel inälva på mjukdjuret, utan att ens tycka att det var särskilt svårt. Eller att hon behövde tänka efter särskilt länge om hur man skulle göra. För hon gjorde det jättesnabbt och väldans effektivt, som liksom automatiskt.

Vilka kirurg-skills!

Så om man inte har så höga krav på precision, utan mer på hastighet och fnittrighet, så skulle Spunkvalpen lätt kunna göra karriär som kirurg. Faktiskt. Åtminstone mjukdjurs-kirurg. Och framför allt om det handlar om att operera bort saker. Kanske inte sätta dit saker.

Men operera bort.

Jomenvisst.

Hon är så multifunktionell min goa Spunkvalp, som sagt.
För tänk bara. Kirurg-skills.
Imponerande.

6 kommentarer leave one →
  1. 7 februari, 2012 18:29

    Ja vad ska man säga?! Det är ju inte klokt vilka ”skills” (som mina barn skulle säga) din hund har! 🙂 Själv imponeras jag just nu över min vovve som går ut i det superkalla utan att gnälla och huttra det minsta. Visserligen krävs det dubbla overaller och en extra schal om halsen, men ändå! Han är ju en nakenhund.

    • 7 februari, 2012 18:40

      Han är definitivt modigare än Humlehunden, som ändå är en kvarts kines. Men nä. Och det blir svårt eftersom hon avskyr overaller, tar jag på den så är hon ännu mer missnöjd och eländig att släpa med än om hon gått utan…

  2. 7 februari, 2012 19:30

    Bra jobbat Spunkvalpen! Och det bästa är ju att patienten ser riktigt kry ut efter operationen! Det där var nog nån sån där inälva som inte behövs, som blindtarmen eller så.

  3. 7 februari, 2012 19:35

    Åh, det var en bedrift må jag säga. Fingerfärdig tjej!

    Jo, jag blir hemskt nervös när jag ”blir bedömd” och glömmer både det ena och det andra. Vi ska lägga ut någon beprövad, godkänd kombination, det ska vi. 😉

  4. Lena permalink
    7 februari, 2012 19:47

    Det där känner jag igen, jag bara ler för det syns ju att hon är syster till Gombo 🙂 Gombos leksak som han fick med levde ungefär 1 vecka och den dog på samma sätt….han har även kommit på en ny skill och det är att ta ut stoppningen på allt, det behöver inte vara hans leksaker, det vita fina lurvet som yr över hela golvet är jätteroligt och det tycker även lekkamraterna (kattungarna) med. 🙂

  5. 8 februari, 2012 17:22

    Bergers är nog ypperliga doktorer, Drömma är oxå väldigt bra på inälvsoperationer, men tyvärr blir vårdköerna väldigt långa… Så långa att vissa patienter tröttnade och hoppade i soptunnan 😮 Ja så gjorde de, men det står många åter.

Kommentera

