Skip to content

Tränar inkallning, utan att använda ordet ”kom” en enda gång eller någonstans.

30 januari, 2012

Mäh! Vad ska du ha ett sånt där trick till egentligen, vad onödigt att lära hunden sånt trams!

Jo, så sa en bekanting när han av mitt promenadsällskap fick höra att Humlehunden kan peka på sin svans och slicka sig om nosen. Och jag förstod först inte vad bekantingen menade med en sån kommentar.

För såklart att man inte har praktiskt nytta av alla trick man lär in. Inte hjälper det mig i vardagen att HumleSpunkarna kan snurra åt höger och snurra åt vänster. Eller buga eller backa eller vinka.

Men det är ju inte själva tricket som är målet. Eller själva poängen heller, för den delen.

Att träna trick med hundarna är lite som att spela poker med maken om pengar, sa jag till byagrannen. Det kvittar vem som vinner, pengarna går ändå från, och tillbaka till, samma gemensamma plånbok. Men vi har fantastiskt roligt ihop under tiden vi spelar. Och vi gillar att umgås och ha roligt ihop.

Bah, sa bekantingen.

Fast jag kunde inte låta bli utan skrocka lite tyst inombords. För bekantingen skulle bara veta att jag egentligen sitter och tränar inkallning, när jag tricktränar HumleSpunkarna där på den lilla, lilla inglasade altanen. Eller att jag faktiskt tränar inkallning, när vi ränner runt på agilitybanan eller freestyletränar på fotbollsplanen. Tränar inkallning, utan att använda ordet ”kom” en enda gång eller någonstans.

För jag inbillar mig att en bra inkallning till syvende och sist handlar om vilken kontakt man har med hunden. Vilken relation man har. Och har man roligt ihop, och en bra kontakt, så tror jag också att inkallningen funkar bra. Jag tror att allt hänger ihop.

Så tror jag. Fast det sa jag inte till bekantingen. För hade jag sagt att jag egentligen tränar inkallning när jag tricktränar världsliga, ”onödiga” ting på den lilla, lilla glasaltanen med båda hundarna o-rym-bart inom en armlängds avstånd ungefär, så hade han nog tyckt att både jag och HumleSpunkarna inte var riktigt kloka.

Fast att vi inte är riktigt kloka, det kan han i och för sig ha rätt i.

9 kommentarer leave one →
  1. 30 januari, 2012 08:55

    Jag tror absolut att ni tränar inkallning hela tiden, och att man gör det även när man bara sitter i soffan och myser egentligen. En ”perfekt” inkallning får man ju inte utan bra relation med sin fyrbening 🙂

    • 30 januari, 2012 09:49

      Precis, jag tror du och jag är rätt så lika i träningsfilosofin 🙂

  2. 30 januari, 2012 10:02

    Åh, vilket bra inlägg!!!

  3. 30 januari, 2012 11:42

    Absolutamente! Klokt sagt av en okloking! 😉

  4. 30 januari, 2012 13:52

    Jomenvisst är det så! Om man inte har en rolig/påhittig/pålitlig/busig matte/husse så kan det ju va´ detsamma när dom står där och ropar, eller hur?

    • 30 januari, 2012 22:40

      Precis Rudi! 🙂 Vem fan vill komma om någon bara står och gormar och blir förbannad?

  5. 30 januari, 2012 15:18

    Åh så bra skrivet!!

  6. 31 januari, 2012 05:30

    Såklart att bekantingen inget förstår, han/hon är väl inte tillräckligt galen och sprallig!
    Sen undrar jag om det måste ha en mening ett syfte med att träna vissa saker? Räcker det inte med att det är kul?! En bekant till mig frågade tjejen jag lärde sin hund dansa runt paraplyt,varför hon gjorde det!? Men de ska gå freestylekurs längre fram så hon hade ett bra svar, men varför gör jag en sån inlärning?! Jo för att jag tycker det är kul 😀 plus att man som du säger jobbar med sin hund och får tillbaka så mkt som kommer med på köpet 🙂

    Pst, svar om Back on Track står i min blogg.

  7. 31 januari, 2012 14:35

    Äsch, såna där struttiga bekantingar ska man inte diskutera med. Huvudsaken är väl att man har roligt tillsammans!

Kommentera

