Skip to content

Tvärtom-vallning är också vallning, fast tvärtom.

19 januari, 2012

Jag hörde ryktesvägen att tidningen Vallhundsnytt kommit ut (december). Ännu har jag inte fått den i brevlådan hem till mig, men är den ute så kan jag ju publicera HumleSpunkarnas och mitt bidrag till tidningen.

Och det är en vidareutveckling på blogginlägget om när Spunkvalpen och jag var och provade på vallning. Kan man säga. Ungefär så.

———————————————————————————————-

Artikeln i Vallhundsnytt:

———————————————————————————————-

Tvärtom-vallning är också vallning, fast tvärtom.

Jomenvisst skulle vi prova på att valla, Spunkvalpen och jag. Även om vi inte hade en aning om hur man gör.

Men som ägare till en vallhund, en Berger des Pyrénées, så kände jag att jag borde ta mitt ansvar och erbjuda även vallning som en aktivitet på den annars rätt så färgglada paletten. Eftersom man nu har blivit med just vallhund.

Jo, så tänkte jag, och kände mig väldigt vallhunds-ägig och ansvarsfull och allt sånt viktigt, när vi styrde kosan mot fårhagarna för en heldag med prova-på-vallning.

Spunkvalpen hade träffat får förut. Hela sommaren hade vi miljötränat får och lamm och fikat i fårhagar och bähäat tillsammans med lammungar sötare än jordgubbar, och Spunkvalpen kunde ibland stirra sig blå när lammungarna ploppade runt över ängarna som små bomullstussar i en sommarpuffig vind.

Och nu var då dagen kommen, när vi skulle avancera från får-tittare till att förhoppningsvis bli får-vallare. Och det var Spunkvalpen och fyra hundar till som skulle prova på att valla, så vi var i gott sällskap.

.

VALLNINGSPASS NUMMER ETT

Sex får fanns i hagen när Spunkvalpen och jag krånglade oss in genom grinden. Hon tittade intresserat på fåren och jag uppmuntrade henne jättemycket faktiskt.

Visst känns det lite valligt och sprakigt i fötterna när du kikar på fåren, vavava? viskade jag och jag tror bestämt att Spunkvalpen sprakade lite om tassarna och kände lite vallvågor i öronen, för de flärpte så vackert.

Och så släppte jag henne.

Snabbt som ögat så for hon lite kringelikrokigt här och där och fåren skuttade och Spunkvalpen skuttade efter och sen skuttade fåren lite till och så höll de på så en liten stund. Och sen skuttade fåren lite längre bort och då tyckte Spunkvalpen att hon jobbat tillräckligt och att det var dags för fika. Tyvärr hade vi inte med oss något fika in i fårhagen, men det löste Spunkvalpen rätt så snabbt och mumsade fårpoop istället.

Kanske ska skutta runt lite bland fåren istället? sa jag till Spunkvalpen som inte hade riktigt tid att lyssna, än mindre svara, eftersom hon hade munnen full av fårpoop.

Du kan ju titta lite på dem i alla fall, ungefär som på bio? Och låtsas att fårpoopet är popcorn? försökte jag lite myspysigt, men nä. Spunkvalpen mumsade fårpoop och ville inte bli störd.

Så då gick jag och petade på henne, och för att hon skulle glömma fårpoopet så busade jag upp henne lite, vilket är väldigt lätt för Spunkvalpen har hög busfaktor, och sen skickade jag henne på fåren igen. Fast jag tror jag inte gjorde riktigt rätt där kanske, eftersom resultatet inte blev det väntade.

Kom igen, viskade jag väldigt busigt, spring och ta dem nu då!

Så sa jag. Och det var precis vad hon gjorde.

Med ett vilt flärp om öronen och full fart under fötterna så sprang hon mot fåren, som började springa för livet eftersom Spunkvalpen verkligen såg vild ut med sitt vackra öronflärp. Fast de sprang för livet, rakt mot staketet. Jättefort sprang de, och Spunkvalpen likaså. Och vips vops hade två av fåren hoppat över staketet och försvunnit bort i fjärran.

Hoppsan, sa jag och kände att jag blev lite röd om kinderna.

Hoppsan, sa instruktören.

Men visst var det jätteroligt att hon visade lite intresse för fåren, kanske? Även om det blev en tvärtom-vallning där hon råkade tappa bort lite får istället för att vallnings-korrekt samla ihop dem? försökte jag lite muntert och överslätande.

Mhmm, sa instruktören.

Sen fick vi inte valla mer under det träningspasset.

.

VALLNINGSPASS NUMMER TVÅ

När det blev vår tur igen, så var Spunkvalpen jätteladdad. Hon ville verkligen in i fårhagen igen. Mest för fårpoopets skull, men jag låtsades jättemycket att hon var jättesugen på att valla. Också.

Nä inte mumsa, vi ska ju valla, sa jag lite viftigt med armarna åt fårens håll, när Spunkvalpen störtdök med huvudet rätt ner i gräset för att leta fårpoop.

Fåren tittade lite förbryllat och undrade om de skulle stå still eller flytta sig eller vad det egentligen betydde, det där huvudstoppet i marken som Spunkvalpen höll på med.

Ett ögonblick, sa jag till fåren. Hon kommer snart.

Och så ropade jag på Spunkvalpen som mest hade kottar i öronen och inte alls ville lyssna och det kändes inte alls pinsamt. Bara lite.

Hon har mest vallat struts tidigare, och du vet ju hur strutsar stoppar huvudena i marken så fort de inte vill vara med. Tyvärr har hon anammat sånt strutsbeteende, lite tokigt faktiskt, och numera vallar hon som en struts. Med huvudet ner i backen. Så tokigt som sagt, va? sa jag till instruktören för att muntra upp läget en smula och ta fokus från min erbarmliga inkallning.

Mhmm, sa instruktören.

Kom nu Spunkvalpen, så springer vi och tar fåren! sa jag väldigt klämkäckt, och till min stora förvåning kom hon skuttandes. Jättefort. Rätt mot fåren. Som alldeles nyss stod lite förbryllat, och nu började springa jättefort fast fortfarande förbryllat och rätt mot staketet och det var sannerligen inte bra.

Men vänta nu, inte mot staketet! ropade jag till Spunkvalpen, men alldeles försent.

Plopp så hade ett får till hoppat över staketet. Så nu var det bara tre får kvar i hagen.

Hoppsan, sa jag.

Hoppsan, sa instruktören.

Fast hon är ju alldeles galet duktig på att tvärtom-valla, eller hur? sa jag till instruktören.

Mhmm, sa instruktören.

Sen fick vi inte valla mer under det träningspasset.

.

VALLNINGSPASS NUMMER TRE

Nu ska vi valla som tokar, hörredu, och glänsa som hela solen och månen sammanlagt, sa jag till Spunkvalpen. Och hon höll med jättemycket tror jag, för hon viftade på svansen och hoppade upp och ner och flärpte med öronen sitt allra vackraste. Fast jag är inte säker på att hon hörde att jag sa ”vallar”, utan hon inriktade sig nog mer på orden ”som tokar”. Hon är så duktig på att verbalisera ordet ”tok”, min goa Spunkvalp.

Är det vår tur nu? frågade jag instruktören när sheltien före oss vallat färdigt.

Det är nog bäst att ni vallar sist av alla, så det säkert finns får kvar i hagen till de andra, sa instruktören.

Okej okej, sa jag lite rödörat och så satte vi oss och väntade lite till.

Jag förstår inte alls vad han menar med det, vadå ”får kvar i hagen”, sa jag till Spunkvalpen och hon förstod heller ingenting. Och det var så skönt att få lite medhåll, även om det var obegripligt.

Och när det till slut blev vår tur, sist av alla, så tror jag att Spunkvalpen både var trött och mätt efter dagens makalösa tvärtom-vallning. För hon var inte särskilt intresserad av någonting, mer än att skutta runt lite spunkigt och se snygg ut, vilket är väldigt lätt om man ser ut som Spunkvalpen, tycker jag.

Tänk vad duktig hon är, sa jag väldigt stolt efter att det sista vallningspasset var till ända. Inte ett enda får vallade hon bort den här gången!

Mhmm, sa instruktören.

Och när vi senare satte oss i bilen för att åka hem, så var jag så stolt över min tuffa Spunkvalp som verkligen visat framfötterna i fårhagen. För jag hade ingen aning om att hon var så pass förtrollande bra på tvärtom-vallning.

Det är inte många nybörjare som lyckas tvärtom-valla bort får vid två av tre vallningspass tror jag, sa jag väldigt stoltsamt till Spunkvalpen som somnat så gott, tjock och trind om magen av allt fårpoop.

För tänk att börja valla med sex får, och sen bara ha tre kvar när man är färdig. Det får man rätt så många tuffhetspoäng för faktiskt. Om man tänker tvärtom-vallning, alltså. Som också är en slags vallning, fast tvärtom då. Så jag skyndade mig att ge tuffhetspoäng till Spunkvalpen, jättemånga tuffhetspoäng, eftersom hon tvärtom-vallade så bra. Och skulle en vallningsexpert säga att man inte kan få tuffhetspoäng för tvärtom-vallning, så spelar det ingen roll. För tuffhetspoängen är redan noterade i det officiella tuffhetspoängs-registret och kan inte tas tillbaka.

Och vi är lite lika, du och jag faktiskt. Du tvärtom-vallar och jag är en tvärtom-vallningsexpert. Sådan husse sådan hund, kan man säga, sa jag till Spunkvalpen som höll med jättemycket fastän hon sov.

Så tänkte jag för mig själv, när jag förnöjt körde hem med min duktiga och mätta, tvärtom-vallande och numera tuffhetspoängs-förmögna berger-Spunkvalp.

https://humlespunk.wordpress.com/

Detta bildspel kräver JavaScript.

(Och de bilderna med en hund som faktiskt vallar, är inte på Spunkvalpen. Utan på hennes brorsa Gombo.)

20 kommentarer leave one →
  1. 19 januari, 2012 05:29

    Hon verkade väldigt bra på tvärtom vallning din lilla spunkvalp 😉

    Hör av dig till Klubben, du borde fått tidningen nu…

    • 19 januari, 2012 07:23

      Jag mailade och frågade igår, får se om den dyker upp snart 🙂

  2. Lena permalink
    19 januari, 2012 15:14

    Det är väl tur att Gombo vallar i alla fall 🙂 det är därför jag köpte honom 🙂 fick din blogg när jag hämtade honom och den är riktigt rolig att läsa, många skratt får man när man känner igen mångt och mycke 🙂 man kan ju alltid hoppas att spunkvalpen vaknar och inser att det är rätt kul att valla och inte bara tvärtom vallning 🙂 men det lät kul det också i alla fall från en hunds ögon 😉

    • 19 januari, 2012 17:00

      Nämen hej, jag hoppades att du skulle dyka upp här 😀
      Och ett stort jättegrattis till ditt ”fynd” – Gombo är en helt underbar hund!
      Lurvig och tokglad och alldeles kramig och härlig 😀

      Fast jag kommer sakna honom på berger-promenaderna och när jag hälsar på hos S, såklart… Han är så härligt positiv och har en fantastisk inställning till allt som kommer i hans väg, och fåren gillade han som sagt 😉

      Hoppas ni kommer få många roligheter ihop! Och om du får för dig att skaffa blogg eller nåt, så man kan läsa om er, så säg till 🙂

      • Lena permalink
        19 januari, 2012 18:33

        http://stormymysilusan.blogspot.com/ det är min blogg, det handlar inte bara om hundarna utan allmänt mitt liv, sen finns jag även på facebook http://www.facebook.com/lenaf2 om du har det.

        Jo han är en jätte trevlig och super god hund 🙂 Det var jag som köpte honom men jag tror han är mer husses hund faktiskt….fast det är jag som ger han mat, går ut och går osv….fast han bryr sig om hela familjen men husse står nog lite högre upp på listan än oss andra men inte med så mycket tror jag 😉

        Som sagt din blogg är så rolig att läsa, jag ler alltid och man får ett gott skratt när man läser den 🙂

        Vi kommer mest troligen att vara nere i södra Sverige någon gång, vi har lovat S att hälsa på och sen har jag även en kompis i karlskrona så det kommer nog bli en tur ner redan i sommar, då kan du alltid kanske ha tid att träffa Gombo 🙂

      • 19 januari, 2012 18:45

        Toppen, då smiter jag och kikar på din blogg!
        Och det hade varit kul att träffa Gombo igen om ni kommer söderöver, och dig såklart 😉

  3. 19 januari, 2012 15:36

    Jag älskar tvärt om-vallning 😉
    (och tack vare den här texten sitter jag nu och ler stort trots en i övrigt pissuselt katastrofdålig dag. Tack!)

    • 19 januari, 2012 17:07

      Urk, pissusla katastrofdåliga dagar är verkligen bedrövliga. They suck. Fast nu sitter jag och ler och blev varm och glad, för att du fick dig ett leende trots eländet och lämnade en kommentar om det här.

      Det är lite win-win sånt här, att vi båda sitter och ler på grund av varann. Tokbra alltså 😀

  4. 19 januari, 2012 17:04

    Har man en dålig dag eller bara är trött så ska man läsa din blogg! Skrattar gott nu innan jag ska till jobbet =)

    • 19 januari, 2012 17:08

      Vad härliga kommentarer du skriver, nu ler jag ännu mer. Tack 🙂

  5. Anna-Karin permalink
    19 januari, 2012 17:36

    Jag har läst din blogg nu ett tag och nu när jag läste det här inlägget var jag tvungen att skriva en kommentar.

    Du skriver alltid så bra, och just det här inlägget fick mig att skratta så jag nästan blev tårögd. Hon verkar helt underbar din spunkvalp!

    Det är så härligt med människor som inte tar allt på för stort allvar. Vissa kanske skulle bli besvikna när hunden jagade bort fåren, men du ser det roliga i allt, och jag kan tänka mig att ni två har en superbra relation:) det är så här det ska vara i hundträning. Glädje kommer man långt på.

    • 19 januari, 2012 17:46

      Oj, tack! Käre jistaness vad glad jag blir i hela kroppen av din kommentar 😀

  6. 19 januari, 2012 18:34

    Vi håller med alla andra, vi skrattar med hela kroppen här både Rudi och jag och är så tacksamma att Spunkvalpen inte alls vallar på samma fröutsägbara sätt som brorsan sin, för hur kul hade det varit att läsa om? Riktigt bra jobbat Spunkvalp, att förlora hälften av fåren så där vips vops!

  7. 19 januari, 2012 20:24

    Alla hundar är bra på olika saker. Tassa har bara en naturlig talang och det är att vara vacker!! Hon älskar att visa upp sig och se söt ut, men det är det enda hon är bra på. Tävlingar, lydnad, trix, agility och vardagslydnad är inte riktigt hennes starka grej..:/ Men tar du fram en kamera eller ett utställningskoppel, så vet hon exakt vad hon ska göra..:O Nä, skämt åsido, det är inte Tassas fel, det är matte som är usel på annat än kameran och skogspromenader.

  8. 20 januari, 2012 06:21

    Vilken rolig och tokig dag det måste varit!
    Min Theo har visserligen inte ätit fårpoop men hästpoop har det blivit ett och annat haha.
    Ha det bra.
    Hälsningar Johan & Theo

  9. 21 januari, 2012 00:21

    Hahaha, åh nej, vad jobbigt, pust, jag blir nästan svettig när jag läser det här, fast jag skrattar – och är glad att det inte var min hund, hrm, det är VERKLIGEN bra att ha humor i situationer som denna… ;O)
    Hoppsan liksom.

Trackbacks

  1. – Sisådär, sa Spunk och skällde till en extra gång, för att fåret skulle begripa att det inte är bra att rymma-hoppa över staket ut ur hagar hur som helst. « HumleSpunk
  2. – För visst har du en vallhund? sa byagrannen. « HumleSpunk

Kommentera

