Skip to content

Eller också så glömmer jag att berätta det, och tokskrattar vidare där ute i groventrén.

12 januari, 2012

Jag älskar verkligen en olat som HumleSpunkarna har.

Eller – jag tror det är en olat, för den är väldigt oönskad.

Men jag älskar den.

Olaten inträffar är när jag kommer hem från en promenad med hundarna.

Jag går in med dem i groventrén och tar av halsbanden på dem. Och när de kommer lösa så springer de som oljade blixtar (vilket fjantigt uttryck egentligen, för hur skulle man kunna olja in en blixt, men jag använder uttrycket just här och just nu så ni verkligen ska förstå hur fort de springer, men jag kommer aldrig använda det igen tror jag för jag tyckte det lät jättekonstigt) rätt in i vardagsrummet för att kolla om någon sitter i soffan. Och gör någon det, så kastar de sig över den personen med jättemånga kramar och pussar, båda två.

Har vi då, som idag, tagit promenaden i ösregn och båda hundarna är jätteblöta, så blir personen som råkar befinna sig i soffan följaktligen något alldeles särdeles blöt.

Och jag tycker det låter så roligt.

Jag menar, där satt personen alldeles nyss i lugn och ro och kanske läste en bok, surfade på datorn eller tittade på tvn eller pratade i telefon. Och i nästa sekund är personen begravd i någon slags biltvätt bestående av två jätteblöta och väldigt kramiga hundar som virvlar runt snabbare än den snabbaste biltvättsborste ni sett, ever. Runt runt, över hela personen.

Förstår ni hur personen i soffan låter?

– Amäääh! Lägg aaaav! Sluuuta! Hallååå!

Och så står jag där ute i groventrén, och håller på att ta av mig skor och jacka och hänga upp kopplena, och skrattar öronen av mig åt de ylande tjuten, och skrattar ännu mer åt att hundarna verkligen går igång på det där vimsiga armfäktandet och amäääh-ropen och ”biltvättar” personen ännu mer och ännu virvligare och viftar jättemycket på svansarna åt roligheten, så de genomblöta svansarna smäcker stänk lite hit och lite dit som en mycket effektiv dänkflaska.

Jag tycker faktiskt att det är världens mest roliga olat som mina hundar har. Speciellt när den aldrig drabbar mig, det är ju nästintill alltid jag som går ut med mina goa HumleSpunkar.

Någon gång i framtiden ska jag berätta för familjen att man kan sätta upp handen som ett stopptecken och säga ”stanna” eller ”app app”. Och då stannar hundarna och låter bli att biltvätta folk.

Eller också så glömmer jag att berätta det, och tokskrattar vidare där ute i groventrén.

Så kanske jag gör istället.

11 kommentarer leave one →
  1. 12 januari, 2012 16:45

    Hahah, åh! Gratis dusch för personen i soffan! Låter som roliga hundar 😉

  2. 12 januari, 2012 17:44

    Hahahaha underbart!

  3. 12 januari, 2012 17:54

    Ha,ha!! Jag brukar också stå i hallen efter tidiga morgonpromenaden och skratta lite tyst för mig själv. (vågar absolut inte skratta högt) Tassa springer nämligen raka vägen in i sovrummet för att kolla om husse ligger kvar och om han gör det så tar hon ett jätteskutt, jättehögt och landar någonstans i mitten på honom…..(han brukar ligga på rygg) :0 Inte så uppskattat, men han stiger upp med en himla fart…:)

  4. 12 januari, 2012 17:59

    Haha, vi har oxå biltvätt, jag har bara inte förstått det… brukar ibland viska in genom dörrglipan, akta datorn för nu kommer hon (Drömma alltså!)

  5. 12 januari, 2012 18:13

    Precis som det ska vara. En vän till mig följde med mig på promenad med hundarna en dag, och när vi kom hem frågade hon varför jag inte gick in på en gång, utan stod ute på farstubron och tog av halsband, täcken, reflexer och diverse andra atteraljer. Men hon förstod snabbt, när jag öppnade dörren och släppte in dom. För vi har också oljade blixtar i vårt hushåll. Över hela huset, in i varje rum och ut igen, fyra varv runt soffan, under köksbordet, över stolar, fyra extra varv i soffan. osv. osv. osv. Skönt att det finns fler som har oljade blixtar.

    • 13 januari, 2012 09:25

      Åh, jag är inte den enda som tar av koppel osv innan man ens öppnar dörren 😀 Visserligen far inte mina runt så tokigt mycket, men min tant tokdrar för att komma in, rusa upp i sängen och rulla ihop sig där… Och har man bara varit ute med en hund blir det ju jättetrassligt att hälsa och flamsa runt med koppel på!

  6. 12 januari, 2012 21:36

    Haha här är det lika dant…Inget får upp en slö tonåring så fort ur sängen som två ISKALLA blöta vispande voffsingar om inget heller vill än att pussa och gosa med den som ligger i sängvärmen el sitter i lugnan ro i soffan.*S*

  7. 12 januari, 2012 21:37

    Förstår att du skrattar gott i hallen åt den som blir biltvättad 🙂 Speciellt när du slipper den behandlingen 😉

    Det fina vädret varade bara igår. Idag så har vi haft regn hela dagen 😦 Och nu så börjar det bli minus grader ute så i morgon kommer det inte vara kul att gå ut 😦

  8. 12 januari, 2012 22:41

    Aha så det mina hundar sysslar med är alltså fult normalt =) *PHU* hehe nej men här är rutinen att är man ren så åker allt av utanför dörren, ja kanske redan i hissen och då tävlar de av lycka in i sovrummet och W vill gärna pipa med sin leksak lite i lycka över att slippa badkaret. Är kopplena kvar ja då suck blir det avspolning =)

  9. 13 januari, 2012 00:59

    Matte läser och storskrattar. Kan hon ju göra, för så där bär jag mig INTE åt. Här bor ju bara jag och matte och katterna, så jag har skuttat och hoppat och blött och lerat ner henne redan när vi är ute. 🙂
    För då är hon lite försvarslös – jag är snabbare än hon och överfaller henne innan hon riktigt hunnit fatta och säga stopp! 😉

  10. Eva permalink
    16 januari, 2012 09:06

    Hahaha härligt!
    Min vovve vänder sig om mot mig som om jag nyss kommit hem och har varit borta hela dagen (fast vi kom in samtidigt genom dörren och har varit ute på tillsammans). Han tokhälsar på mig, överlycklig. Så härlig!
    Något annat som han gör är att putta på saker och ting. Han går inte fram och luktar på det nya utan han prövar att putta på det. Vet att det är fler Berger som gör så. 🙂

Kommentera

