Skip to content

Nu har vi fått till den optimala väckningen, tycker vi då. Fast det tycker inte sonen, kanske.

8 januari, 2012

I morgon börjar skolan igen, och tidiga mornar och vardag, vardag, vardag.

Och under jullovet har vi sannerligen finslipat väckningstekniken av sonen här hemma, till hans stora förtjusning (inte).

För nu har vi fått till den optimala väckningen, enligt mig själv. Och enligt Humlehunden och Spunkvalpen också.

Kanske inte enligt sonen, då. Som är rätt så morgontrött och inte alls vill bli väckt.

Vi, HumleSpunkarna och jag, lade upp en superb träningsplan (ha ha nä) med baklänges-kedjning, där vi började från slutet. Det vill säga med att hoppa upp i sängen och busa med sonen när han sov. Sånt föll sig naturligt plättlätt och inget vi behövde träna särskilt länge på, faktiskt. Bra, tyckte sonen.

Sen tränade vi på att öppna dörren till sonens rum, innan vi kastade oss över sonen i sängen. Plättlätt, det också.

Sen tränade vi på att springa från håll och öppna dörren till sonens rum och kasta oss över sonen i sängen.

Och sedan tränade vi vidare på att starta längre och längre bort från dörren, öppna den och sen tokväcka sonen.

Och kan man tänka sig. Nu kan jag faktiskt stå i köket på bottenvåningen, nära kaffebryggaren där jag brukar befinna mig på morgonkvisten, och skicka Spunkvalpen hela vägen upp till sonens rum på övervåningen, och hon springer hela vägen alldeles själv och öppnar dörren och tokväcker sonen.Och att hon verkligen tokväcker honom, det hör jag på hans skrattliga och nyvakna hojtanden som hörs hela vägen ner till köket.

Visst är det ett jätteroligt trick, jättejätteroligt eller hur? kvittrar jag till min sömniga, väldigt nyvakna son. Och även om han inte håller med mig sådär med en gång, när han är nyvaken, så tror jag absolut att han kommer hålla med mig sen.

Jo, det tror jag.

7 kommentarer leave one →
  1. 8 januari, 2012 16:39

    Haha, vilken superbra väckarklocka… vi har en sån oxå, men den funkar bara på ena dottern (den andra sover i loftsäng)

  2. 8 januari, 2012 22:01

    Så attans praktiska ni är Humlespunkar! Gör er oumbärliga i vardagen, det är rätt tänkt!

  3. 9 januari, 2012 10:31

    Hahah, så underbart! Snacka om ”nyttigt trick” 😀

  4. 11 januari, 2012 01:00

    Åh, en sån där väckarklocka skulle jag behöva! Måste ställa minst två larm och lägga mobilen långt från sängen för att jag ska vakna. Hundarna väcker mig inte heller, pappisen går inte upp ur sängen innan tolv och Midestackarn har gett upp med att försöka väcka mig…

  5. 12 januari, 2012 16:06

    Zallek viskar att en blöt nos i örat funkar utmärkt på hans husse.

Trackbacks

  1. Och så har jag skrivit två liter mjölk på den här lappen, fast på franska – deux poisson d’avril – så kan ni bara lämna lappen till fröken i affären. « HumleSpunk
  2. – Du letade säkert efter mig och jag hittade mig själv åt dig, här äär jag! « HumleSpunk

Kommentera

